Europa

Gouden Ring

08 t/m 19 mei 2008

Donderdag 8 mei 2008     Eindhoven - Schiphol - Moskou, Rusland
Om 7.10 uur stonden we op perron 5 te wachten op de trein naar Schiphol. Omgeroepen werd dat de trein van 7.15 uur technische mankementen had, de schrik sloeg ons om het hart. Gelukkig was er maar 15 minuten vertraging. Dik op tijd konden we ons melden bij balie 9 in vertrekhal 2 waar we de reispapieren ontvingen. Yvonne en Karel meldden zich vlak na ons.

We hadden een rustige vlucht en 3 uur later landden we op het vliegveld te Moskou.
Nina, onze Russische reisleider, sprak prima Nederlands en toen we allemaal roebels gepind hadden vertrokken we naar Hotel Cosmos, een 25 verdieping tellend hotel. Dit werd door Fransen gebouwd voor de Olympische Spelen van 1970. Voor het hotel staat een enorm standbeeld van destijds president de Gaulle.
We lagen ver van het centrum maar wel dichtbij een metrostation.

MoskouNadat we ingecheckt waren kregen we een city tour bij night. Aan de horizon prijken
7 verlichte wolkenkrabbers, die in de tijd van Stalin zijn gebouwd. Zij worden ook wel “suikertaarten” genoemd. Ze zijn gebouwd volgens het grondplan van een ster en vormen samen met het Kremlin en de Basilius Kathedraal de symbolen van de stad.

We bezochten het Rode Plein, waarvan een gedeelte was afgesloten i.v.m. de feestelijkheden op 9 mei. De Basilius Kathedraal was prachtig verlicht, zo ook het warenhuis GUMM.
Daarna reden we naar de Christus Verlosser Kathedraal.
Deze kathedraal had Stalin destijds laten afbreken om er een zwembad te plaatsen. Het zwembad is er nooit gekomen. Met veel inzet en geld heeft de burgemeester van Moskou een getrouwe kopie van deze Kathedraal laten maken. Het hagelwitte godshuis met zijn gouden koepels domineert nu weer de stad.

Vanaf de voetgangersbrug Andrejeski hadden we een prachtig zicht op het verlichte Kremlin.
Daarna reden we naar de Mussenheuvels met de Lomonosov Universiteit en via de overwinningsboog op Napoleon reden we terug naar het hotel.

Vrijdag 9 mei     Moskou
Nationale bevrijdingsdag, feest dus.
Het Rode plein was vandaag afgezet i.v.m. de militaire parade en alle andere feestelijkheden. I.p.v. het Rode plein te bezoeken reden we naar de Tretjakovgalerij. Voordat we deze galerij binnen gingen zagen we enorm veel Russische militairen op weg naar het Rode Plein. Vliegtuigen en helikopters vlogen in dezelfde richting. Op de brug waar we stonden zagen we diverse sleutelbomen. Hier hangen stellen gezamenlijk hun slot aan voor een lang leven samen, de sleutels verdwijnen in de Moskva.

De Tretjakovgalerij herbergt de grootste collectie Russische kunst van het land. We bewonderden veel oude Iconen uit de 12e eeuw.
Foto's »

metroDaarna gingen we gezamenlijk met de metro. Deze gaat diep onder de grond, lange steile metroroltrappen brachten ons naar beneden. Soms liggen er 3 metrolijnen boven elkaar.

We volgden Nina naar de metrostations met “Kunst voor het Volk”. Prachtige stations in barokstijl, of met prachtige reliëfs, met standbeelden enz.

Uiteindelijk kwamen we voor ons hotel met de metro aan.
Foto's »

Vlak bij lag het Monumentenpark waar veel feestelijke activiteiten bezig waren, dus gingen we er, nadat we ons opgefrist hadden, een kijkje nemen. Ook zochten we daar een eettentje.
Helaas niet echt iets te vinden dus terug naar het Hotel waar we in het Kalinka restaurant hebben gegeten en een wijntje in het “Franse café”.

Zaterdag 10 mei      Moskou
Vandaag kregen we nog een kleine stadstoer en bezochten we het Kremlin. Het Kremlin is helemaal ommuurd en heeft 20 torens.
De bekendste zijn de Verlosserstoren en de Drievuldigheidstoren. Een lange rij stond voor het Kremlin, iedereen werd gecontroleerd.

Zo ook stond er een rij voor de Maria Hemelvaart Kathedraal, het duurde even voordat we de iconen en fresco’s konden bewonderen. Ernaast lag de kathedraal van Maria Kleedaflegging in verhouding erg klein. De Maria Boodschap Kathedraal was groot en straalde rijkdom en macht uit met een schitterende iconostase. De Aartsengel Michaël kathedraal was gesloten.

GUMMDe klokkentoren van Iwan de Grote werd van buiten bewonderd, zo ook de tsarenklok, de grootste klok ooit gegoten, maar die nooit heeft geklonken. Het tsarenkanon is een enorm kanon en is net zoals de klok nooit gebruikt.

Daarna liepen we naar het Rode Plein met zijn fraaie Basilius Kathedraal.

In het grote warenhuis GUMM hebben we de lunch gebruikt.

Daarna bezochten we de Christus Verlosserkathedraal en het Nieuwe Maagdenklooster. Onderweg zagen we veel bruidjes en enorme lange bruidsauto’s.
Zulke bruidsauto’s kom je in Nederland niet tegen.

’s Avonds bij de Turk aan de overkant van het hotel gegeten, erg lekker, ook de wijn. Alleen moeten ze leren deze koud te zetten dus wilden we een ijskoeler. Leg dat maar eens uit in het Russisch. Uiteindelijk toch voor elkaar gekregen.

Zondag 11 mei      Moskou - Vladimir - Suzdal
Op weg naar Vladimir dronken we koffie in het plaatsje Kirzac (knpkay in het Russisch).
In Vladimir eerst zelf wat rond gewandeld en geluncht bij Mac Donalds, daar snapten we nog iets van hetgeen we bestelden.

fotolesVan een Russische man kreeg ik “fotoles”. Hij vertelde mij hoe ik mijn fototoestel moest houden om een foto te maken van de Kathedraal. We hebben vreselijk gelachen want elkaar verstaan ho maar, handen en voetenwerk.

Vladimir was de laatste hoofdstad voor Moskou deze rol kreeg toegeschreven.

De Demetrius Kathedraal, gebouwd van wit zandsteen en welke op de Unesco wereld erfgoedlijst staat, getuigt hier nog van. Gids Natalja vertelde uitgebreid over deze kathedraal met zijn prachtige reliëfs.

Een aantal leden uit de groep wilde dit absoluut niet en vroegen Nina om het verhaal in te korten. Tijdens de verdere reis bemerkten we dat zij om 10.00 uur wilden koffiedrinken, 12.00 uur lunchen, borrelen in de loop van de middag en dineren. Deze mensen hadden dus een verkeerde reis geboekt. Lastig hoor!!

Het Nativity klooster, ook opgetrokken uit zandsteen, met de Maria Ontslapings-kathedraal was erg fraai. De iconostase heeft altijd dezelfde opbouw. De Iconen zijn destijds geschilderd door Ruslands beroemdste iconenschilder Andrej Roebljov. De kathedraal is gewijd aan de icoon van de Moeder Gods van Vladimir.

De gouden stadspoort was oorspronkelijk een toren op de toegangspoort naar de stad. Ook deze poort staat op de Unesco wereld erfgoedlijst.
Foto's »

In Suzdal kwamen op het einde van de middag aan. Eerst een biertje in het hotel gedronken en daarna een wandeling gemaakt door de omgeving met oude datsja’s en via het oude Spaso-Evfimiev klooster, nu als museum in gebruik, teruggelopen naar het hotel.

Maandag 12 mei      Suzdal
Kleine stadsrondrit en daarna met gids Katja naar het Pokrovsky klooster waar zich de Kathedraal van Maria Bescherming bevond.
We mochten via een prachtige bewerkte houten deur naar binnen gaan. De nonnen die er wonen hadden voorheen een hotel; dat bestond uit een aantal kleine woningen in de tuin van het klooster. Zag er erg leuk uit, maar helaas de nonnen willen dit niet meer vanwege de onrust en de drukte.

maria geboorteEr bestaan vele kloosters in en rondom “De Gouden Ring”. De mannen mochten vroeger niet scheiden en om toch van hun vrouw af te komen, konden ze een klooster bouwen waar dan de vrouw voor de rest van haar leven naar verbannen werd.

Het Kremlin is de kern van Suzdal, hieruit is de stad ontstaan, In het Kremlin staat de prachtige Kathedraal van Maria Geboorte met lichtblauwe koepels en gouden sterren. Als de zon schijnt is het een schitterend geheel, de flonkerende sterren op die lichtblauwe koepels.

Tegenover de Kathedraal ligt de Kruiskamer, waar de Aartsbisschop de edelen ontving.
Daarachter staat een bijzondere klokkentoren; de klok heeft namelijk letters i.p.v. cijfers.
Op het terrein staat ook een houten Kerk, St. Nicolaaskerk, met koepels die in de zon zilver lijken. We besloten na de lunch naar het Openlucht Museum te wandelen.
Een leuk tentje opgezocht om te lunchen. Wij kregen een Engelse kaart, daarmee gingen we naar de bar, wezen in het Engels eten aan en zij legden de Russische kaart ernaast, en wij kregen te eten wat we wilden, geweldig toch!!
Foto's »

Teruggelopen via het Kremlin naar het Openlucht Museum met houten kerken, houten boeren woningen en houten molens. Een kerk was open voor toeristen, zo ook 2 houten huizen; deze hadden kleine ramen om de kou en de warmte buiten te houden.

terrasOp het einde van de middag gegeten bij het marktplein, een of ander stoofpotje, smaakte heerlijk. Teruggelopen naar het hotel.

Onderweg veel oude maar ook nieuwbouw Datsja’s bekeken en voordat we de rivier overstaken troffen we een klein café met zicht op het Nonnenklooster. Daar hebben we onder het genot van een wijntje en biertje naar de zonsondergang gekeken.

Dinsdag 13 mei
     Suzdal - Kostroma - Yaroslavl
We reden door een bebost gebied naar Kostroma (koctpoma in het Russisch), gelegen aan de Wolga. Veel bosbouw en textielfabrieken, nu wordt er nog linnen gefabriceerd.
Kostroma ontstond door toedoen van Yuri Dolgoruky.

Als eerste werd het Ipatjev klooster bezocht en daar hebben we naar een koor van 5 mannen geluisterd, zij zongen à capella. Geweldige stemmen hadden deze mannen, de rillingen liepen over mijn rug bij het beluisteren van het Roverslied.
In dit klooster bevond zich de Drie-eenheidskathedraal, ook hierin weer een prachtige iconostase met iconen en fresco’s.

plafondKostroma werd in orde gebracht voor het bezoek van de nieuwe president Medvedev de volgende dag. Een hoge delegatie bekeek het klooster, kerken en regeringsgebouwen i.v.m. dit bezoek.

We liepen door naar de Drievuldigsheidskathedraal, waar we moesten wachten tot de delegatie vertrokken was, daarna konden we de Zwarte Madonna bekijken maar deze icoon sprak mij niet aan.

De lunch werd gebruikt in een leuk restaurantje, (pectopah in het Russisch). Hier weer hetzelfde ritueel, aanwijzen op Engelse kaart, naast Russische kaart leggen etc. Nadien liep de serveerster mee naar buiten, wilde weten waar we vandaan kwamen, zij sprak een beetje Duits en was nieuwsgierig naar hetgeen we gezien hadden en wees ons nog op de Wachttoren. Gedag gezegd en op weg naar Yaroslavl.
Foto's »

icoonOok Yaroslavl ligt aan de Wolga. We zouden eerst het Iconenmuseum bezoeken omdat dit om 17.00 uur dicht ging. Een aantal van de groep wilden niet mee en hebben een half uur met de reisleidster gediscussieerd totdat enkelen van ons uiteindelijk met de plaatselijke gids konden vertrekken en Nina verder met deze lieden het programma wat zij wilden besprak.

We hadden nog 20 minuten in dat museum door toedoen van hen, maar goed onze gids vertelde goed en snel zodat we om 17.00 uur ons rondje al gemaakt hadden. De werknemers stonden al met jassen aan!! Prachtige Iconen gezien en dat was ons doel.

Daarna werd de rondleiding in het klooster uitgesteld tot na een boottocht over de Wolga, waaraan iedereen deelnam. De mensen die er op stonden om met regen deze boottocht te maken hadden totaal geen interesse voor de stad vanaf de Wolga. Bleven dus binnen zitten.

zomer- winterkerkDe gids vertelde verder over de oorsprong van allerlei gebouwen voor diegene die geïnteresseerd waren.

We hadden mooi zicht op de Winter (St. Jobkerk) en zomerkerk (Mariakerk) vanaf de Wolga.

Na uitstappen reden wij met een 14-tal mensen naar het klooster en de anderen werden lopend vergezeld door Nina naar het hotel. Weer gemopper waarom zij moesten lopen en wij niet!!

Het Transfiguratieklooster is een van de oudste kloosters in de Gouden Ring. De monniken-verblijven en de andere gebouwen zagen er niet geweldig uit.
Terug naar het hotel waar gegeten werd.

Woensdag 14 mei      Yaroslavl - Rostov the Great - Sergiev Posad - Tver
Nina stelde tijdens de busrit naar Rostov voor om 3 kerken te bezoeken i.p.v. het museum.
Deze 3 kathedralen stonden in het Kremlin en waren middels een gangenstelsel met elkaar verbonden. We begonnen met de Opstandingskathedraal, die was werkelijk fascinerend. De entree, alle muren, plafond en pilaren waren bedekt met fresco’s. Schitterend om te zien.

verlosserskathedraalVia een lange gang, buitenom, kwamen we terecht in de Johannes de Theoloog kathedraal, waar we hetzelfde ondervonden.

Ook hier weer hele prachtige fresco’s en een schitterende iconostase, via een volgende gang, van waaruit we een mooi uitzicht hadden over het gehele Kremlin kwamen we terecht bij de Verlosserskathedraal en ook deze was weer schitterend.
Foto's »

In Pereslavl maakten we een lunchstop. Pereslavl is gesticht door Yuri Dolgoruki (vertaald als; de man met de lange armen). Door het stadje gewandeld, een eettentje opgezocht en daarna de bus in voor het bezoek aan Sergiev Posad.

IreneWe bezochten hier het Drie-eenheidsklooster; dit klooster is tevens de zomerresidentie van de Patriarch van Moskou en wordt door de Russen dan ook gezien als het Russische Vaticaan.

We kwamen binnen via de Rode Poort waar fresco’s te zien waren van Sergej van Radonezj, de stichter van dit klooster.

De hemelvaartskathedraal zag er schitterend uit met zijn gouden en blauwe bollen; de laatste waren bezaaid met gouden sterren.

In de Sergejkathedraal hebben we een gedeelte van de Russisch Orthodoxe dienst bijgewoond. Heel bijzonder.

De Drie-eenheidskathedraal hebben we van binnen bekeken, ook prachtig fresco’s
Naast deze kathedraal ligt het familiegraf van Boris Godoenov.
Foto's »

Een restaurant gevonden waar we heerlijk hebben gegeten en daarna de bus in naar Tver voor een overnachting. Het hotel lag midden in de bossen, geweldige kamer, heerlijk rustig.

Donderdag 15 mei      Tver - Novgorod
In Tver kregen we een plaatselijke gids in de bus voor een rondrit. We bekeken het reispaleis van Catharina de Grote, de Wolga met specifieke bouwkunst vanuit die tijd en het standbeeld van Nikitin.

Daarna reden we door naar Novgorod waar we rond 18.00 uur aankwamen. Nina liet ons nog even het centrum zien met restaurants. Een van de medereizigers viel vreselijk uit tegen Nina, hij heeft zijn excuus moeten aanbieden.
Nadat de kamers waren uitgedeeld en we ons opgefrist hadden liepen we terug naar het centrum. We vonden een goed restaurant. Hier zat een grote groep supporters van FK Zenith St. Petersburg feest te vieren. Hun club had de vorige avond, onder leiding van Dick Advocaat, de UEFA-cup gewonnen. Toen ze in de gaten kregen dat wij uit Nederland kwamen werden we uitbundig op de schouders geklopt. De flessen wodka en brochettes met gegrild vlees bleven langs onze tafel komen. Heerlijk gegeten! Daarna weer teruggewandeld.

Vrijdag 16 mei      Novgorod
kremlinOm 9.30 uur verscheen de plaatselijke gids en vertrokken we naar het handelcentrum waar rijke kooplieden vroeger een aantal kerken hadden laten bouwen.

Vanaf de arcade van dit handelscentrum hadden we een mooi zicht op het Kremlin. Daarna reden we naar het Kremlin.

Hier staat een enorm bronzen standbeeld, het milleniummonument. Hierin staan vele personen afgebeeld, helaas ben ik de namen vergeten.

In de Sofiakathedraal was weer veel te bewonderen, prachtige fresco’s zelfs hele oude, een bronzen deur met vele sculpturen en natuurlijk weer de iconostase.
De gids vertelde dat iconen voorstellingen zijn die verbonden zijn met de geestelijke wereld, niemand heeft een idee van deze geestelijke wereld en daarom hebben de beelden geen gezicht.

zigeunerbruiloftDaarna zouden we door naar het Open luchtmuseum zodat we rond 13.30 uur de middag verder vrij hadden. Helaas lagen er weer een aantal medereizigers dwars. Deze wilden van12.00 tot 13.00 uur lunchen en nadien pas naar het Open luchtmuseum. De gids werd dus tijdens de lunch doorbetaald!!

Het Openlucht Museum was groter dan in Suzdal, de boerenhuizen en kerken zagen er hetzelfde uit.

Later hebben we nog even kunnen genieten van een zigeunerbruiloft, muziek en dans.
Wij bleven achter in het centrum, door het stadje geslenterd, enkele souvenirs gekocht, gegeten, bloemetje gekocht voor Nina en terug gelopen naar het hotel.

Zaterdag 17 mei      Novgorod - Sint Petersburg
We vertrokken redelijk vroeg en in de bus werd Nina verblijd met een fooi-enveloppe. We kwamen circa 12.30 uur bij hotel Ibis aan in St. Petersburg. We kregen een kamer aan de voorkant op de 5e verdieping. Afscheid genomen van onze 2 chauffeurs en natuurlijk ook
van Nina. Met Helena onze nieuwe gids en nieuwe chauffeur kregen we weer een stadsrondrit.

Nevski ProspektGeweldige stad, prachtige gebouwen, brede straten, vele terrassen en restaurantjes.
Een Parijs-achtig uitstraling.

Na de stadsrondrit zijn we vanaf het hotel gaan lopen naar de Nevski Prospekt. Een terras opgezocht en heerlijk in het zonnetje genoten van de wijn en de voorbijgangers. Verder gelopen tot aan het overdekte winkel-centrum, in een restaurant tegenover dit centrum zijn we gaan eten. Het smaakte allemaal voortreffelijk.

Zondag 18 mei     Sint Petersburg - Hermitage
Rahael loggiasWe moesten een heel eind met de bus omrijden, er was een wielerwedstrijd gaande en het start en eindpunt was op het paleisplein. Vanaf een zijstraat liepen we daar naar toe.
Onze gids Helena had een strak plan voor haar rondleiding. Zij loodste ons door het mooiste gedeelte van dit winterpaleis.

Vanaf het begin van de rondleiding waren we met stomheid geslagen. Je houdt het niet voor mogelijk wat er allemaal tentoongesteld wordt.Ook het gebouw zelf met zalen en loggia’s in prachtig kleuren. Vele schilderijen van beroemde schilders werden bekeken in de zalen met Franse, Duitse, Nederlandse, Spaanse, Italiaanse en Belgische kunst. In de meeste zalen lagen ook prachtige mozaïekvloeren.
Foto's »

De oorlogsgalerij, ridderzaal, kleine troonzaal, wapenzaal en nog veel meer zalen met o.a. oude Egyptische kunst en cultuur.
Ook was er een tijdelijke tentoonstelling van hele oude fresco’s uit een Romeinse villa nabij Napels, prachtig.

JordaantrapDan natuurlijk het schitterende trappenhuis, de Jordaantrap, in barokstijl. We deden onze ogen dicht, hadden prachtige baljurken aan en liepen de trap op voor ontvangst. Chique bedoening destijds.

Wij reden niet met de bus terug naar het hotel, maar bleven langer in de Hermitage en toch hebben we nog lang niet alles gezien.
Foto's »

Daarna liepen we terug via de Nevski Prospekt naar het overdekte winkelcentrum. Hier wilden we kaviaar kopen, de echte natuurlijk.

Dat bleek geen goed plan, een potje zwarte kaviaar van de steur, 50 gram kostte € 85,--.
Dat was het ons niet waard. Onderweg koffie gedronken en terug naar het hotel gelopen.

MariinskiOm 19.00 uur stond de bus klaar voor balletgangers. Yvonne en ik gingen mee naar het Mariinskitheater.
Karel en Gerard gingen samen eten.

Wij zaten in een loge op de 3e verdieping, hadden een goed uitzicht op het toneel. Naast ons zaten luitjes uit Zuid Afrika. Gezellige en goedlachse mensen die heel graag een praatje maakten.

Mooie voorstelling, een sprookje over liefde, aardmannen en nimfen.

Terug in het hotel nog even aan de wijn en naar de ijshockeywedstrijd gekeken tussen Canada en Rusland. De Russen wonnen de wedstrijd (in de verlenging) en waren wereldkampioen, de Russische lieden in de bar gingen helemaal uit hun dak.

Maandag 19 mei      St. Petersburg - Zomerpaleis - Amsterdam
Een aantal mensen hadden afgezegd voor de rondvaart over de Neva, jammer. Dus gingen we vanochtend alleen naar het Zomerpaleis van Catharina de Grote.

grote balzaalOok hier een overweldigend geheel. De binnenkomst door de hoofdpoort alleen al, een schitterend paleis in blauw/witte uitvoering met vergulde beelden. Prachtige zalen met houten ingelegde vloeren. Hiervoor werden verschillende houtsoorten gebruikt.
Foto's »

De ontvangsthal was helemaal verguld en had een prachtig beschilderd plafond. De Delftsblauwe kachels in eetzalen. De Barnstenenzaal ook wel Amberzaal genoemd, is niet te beschrijven.

ochtendpaviljoenDe tuin is enorm met her en der prachtig wit stenen beelden en diverse paviljoens en datsja’s van vrienden, o.a. van de schrijver Alexander Poesjkin.

Na al deze indrukken reden we via het Alexanderpaleis naar het vliegveld.
Daar bleek 8 mensen uit onze groep niet met ons terug te vliegen!! KLM had een te klein vliegtuig gestuurd werd verteld. Wij denken gewoon dat er dubbel geboekt was. Met zes mede-reizigers vlogen Yvonne en Karel via Helsinki en landden om 22.00 pas op Schiphol.
Wij waren tegen die tijd bijna thuis.
Foto's »

Het was een prachtige reis. Er zaten jammer genoeg een aantal “stoorzenders” tussen, maar goed wij hebben veel gezien en ons voortreffelijk vermaakt.