Europa

kathedraal-tram

The story of the Baltic States
04 t/m 15 juni 2018.

Maandag 4 juni, zonnig weer circa 22 graden.
Vertrek om 6.45 uur via Uden naar het dorp Zeeland. Daar aangekomen was het al behoorlijk druk. Rond 8.30 uur vertrokken wij richting Venlo. Deze chauffeur bracht ons net over de grens naar Raststätte “Kalbecher Forst Ost”, waar Floris de Beer het stuur zou overnemen voor de komende 12 dagen. Deze combinatie word gedaan i.v.m. de rijtijdenwet.

We maakten kennis met Floris en voelden al snel aan dat hij een gezellige man was vol humor. We reden via de A1 en stopten ter hoogte van Bielefeld op Raststätte Lipperland. Daar begrepen we dat Floris ook koffie zette en de zo geheten “meet-and-greet” organiseerde. Volgende keer zullen we hier aan denken, nu zaten we in het restaurant.

MariebornVerder door naar Hannover waar  zich de oude binnengrens tussen West en Oost Duitsland bevindt. Een paar km. voor deze vroegere grens staat een beeld ter herinnering aan het samenvoegen van Oost en West Duitsland, “twee handen” ineen. We  stopten bij Raststätte Mariënborn voor de lunch. Nadien bezochten we de restanten van de oude binnengrens.
Dit is één van de weinige plekken waar het IJzeren Gordijn nog in oorspronke-lijke staat te “bewonderen” is. Het grenskantoor staat er nog, en ook nog een van de mitrailleurtorens. In het grenskantoor is een museum gevestigd, waar van alles te zien is over de vroegere Duitse binnengrens.

Na een lekkere lunch en even stilgestaan te hebben bij de oude grenssituaties met alle gevolgen van dien voor de bevolking destijds, reden we weer verder. In de nabijheid van Berlijn stond een file dus gaf Floris aan dat we een “prairietocht” zouden ondernemen. Hij reed nu binnenwegen en hield de situatie van de file in de gaten. We hadden de file mooi omzeild toen wij de autosnelweg weer opreden. In de buurt van Berlijn stopten we om circa 17.45 uur op de Raststätte “Lebinner Heide”. Daarna reden we via de “Autobahn Der Freiheit” naar Frankfurt a/d Oder en reden Polen binnen.

Floris sprak over de hotels, we hadden sporthotels (zonder lift) en gewone hotels. We begonnen met een sporthotel. Gelukkig kregen we een kamer op de 1e verdieping.
Johannes, 83 jaar, liep met een rollator, Floris noemde dat een strompelrek!! Voor het diner liep ik nog snel naar het geldwisselkantoor voor Zloty’s, die hadden we de komende dagen wel nodig.
Om 20.00 uur werd het diner geserveerd en nadien hebben we nog even op het terras gezeten. Redelijk vroeg het bed ingedoken.
Foto's »

Dinsdag 5 juni, zonnig weer circa 25 graden.
Om 6.30 uur serveerde men het ontbijt en een uur later vertrokken wij richting Warschau. Om half tien werd er een koffiestop gemaakt en konden we sanitair ontspannen!! De lunch bestond deze middag uit een Poolse Panini, erg lekker.

Tijdens het reizen voorzag Floris ons van informatie.
Warschau is niet de oudste stad van Polen maar wel een oude stad en de 3e hoofdstad van Polen. De 1e hoofdstad was Gniezno en de 2e hoofdstad Krakau. Volgens een legende stamt de naam Warszawa af van twee geliefden; de visser Wars en het meisje Sawa.
De tweede wereldoorlog verliep tragisch voor deze stad: het omvangrijke Joodse getto werd vernietigd na de Joodse opstand in 1943 en ook de stad werd grotendeels verwoest. In de naoorlogse tijd is het oude centrum “Stare Miasto” echter in de oude stijl herbouwd en dit staat nu op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Sinds de val van het communisme heeft Warschau zich in een rap tempo getransformeerd. Moderne wolkenkrabbers domineren nu de skyline van Warschau.

Eenmaal in het centrum van Warschau zette Floris ons af bij een park en konden we een half uurtje rondkijken.
Hier bevond zich het paleis van Cultuur en Wetenschappen bijnaam: mini Empire State Building. Dit was een gift van Stalin direct na de oorlog, de bouw duurde tien jaar.
Floris zou wachten op dezelfde plek als waar we uitgestapt waren, maar de politie kwam tussenbeide. De regels waren veranderd en hij mocht daar niet meer staan. Jolanthe, onze gids, kon gelukkig een boete voorkomen.
Foto's »

BarbacaneMet Jolanthe reden we eerst nog een kleine stadstour. De bus stopte daarna dichtbij het Presidentiële Paleis, daar was veel reuring met geblindeerde auto’s en politie die de mensen verzocht aan de kant te blijven. Naderhand hoorden we dat Frau Merkel op bezoek was geweest. Floris mocht met zijn bus niet verder, dus liepen wij met Jolanthe richting St. Johannes Kathedraal en bekeken deze van binnen. Onverwachts kregen we een fleurig, kleurig Pools interieur te zien.
Doorgelopen naar Stare Miasto (oude stad). Vanaf het Slotplein, liepen we langs kleurige bebouwing. We vervolgden onze weg via kleine straatjes en kwamen bij de stadsomwalling “Barbacane” terecht. Ook hier veel leuke pleintjes met terrassen. De hele omgeving bestond verder uit fraaie gekleurde woningen.

Daarna liepen we terug naar het Slotplein vanwaar we een goed zicht hadden op het voetbalstadion. Vanaf dit plein zijn we dezelfde route teruggelopen. Moe van het wandelen gingen we gezamenlijk aan het ijs of een drankje en daarna deden we het “graf van de onbekende soldaat” nog. Ieder uur komt daar het ceremonieel van de aflossing van de wacht. Vijf uur, een mooie tijd om dat te bekijken. Door een prachtig park met fontein liepen we terug en zochten we Floris met de bus weer op.
Moe maar voldaan reden we naar ons hotel in Pruzkow.

Het eten stelde niet zoveel voor. Voor de nacht nog een grote fles water gehaald bij de Lidl naast het hotel. Ik dook het bed in en Gerard deed de bar nog even aan.
Foto's »

Gehoord vandaag: Warschau heeft 80% katholieken, 15% protestanten en 5%  = lam. Onze chauffeur goochelt met de taal en dan kwamen er regelmatig bijzondere combinaties of uitspraken tevoorschijn.

Woensdag 6 juni een zonnige, warme dag
Het was weer vroeg dag 6.00 uur opstaan, 6.45 ontbijt en 7.45 uur vertrek. We reden richting Biatystok. Na 66 km. verlieten we deze weg en reed Floris de “binnenlanden” in. Lomsa was onze eerste koffiestop voor de zo geheten “meet-and-greet”.

Via Grajewo kwamen we in Augustow aan en hier kon iedereen zijn eigen lunchplek bepalen. Wij kwamen terecht bij een eettentje met een terras aan het Necko meer. Hier aten we een broodje met Poolse worst en sla en ketchup. Leek wel een broodje frikandel!! Maar het smaakte goed. Een vriendelijk meisje, circa 14 jaar, hielp ons en zij sprak goed Engels.
Nadien nog even door het dorp gewandeld en tegen 14.00 uur terug naar de bus.

Door de uitlopers van de Mazuren, natuurreservaat met veel meren, reden we naar de grens van Litouwen. Daar waren een aantal Amerikaanse militairen bezig met een NATO-oefening. Even gesproken met deze lieden, foto’s gemaakt van de grensovergang.
Terug in de bus moesten we eerst de klok 1 uur vooruit zetten en 500 m. verder moest Floris een Vignet halen voor het rijden.
Tegen 18.00 uur kwamen we aan bij ons volgende hotel. In hotel Karolina zouden we twee nachten verblijven. We hebben goed gegeten en nadien zijn we met anderen afgezakt in de bar. Het was gezellig.
Foto's »

SovjetsGehoord vandaag: in het plaatsje Druskininkai, (vlakbij Vilnius) ligt een openluchtmuseum met oude verzamelde beelden uit het Sovjettijdperk. Men kan een vol park van Stalin en Lenin zien als een tragische grap maar de oprichter Viliumas Malinauskas zag dit zeker niet als een geintje. Het park bevat een aantal beelden uit de tijd dat Litouwen nog deel uitmaakte van de Sovjet Unie.

Donderdag 7 juni prachtig weer, warm.
Tegen 7.00 uur liepen we naar de ontbijtzaal, een lange wachtrij stond er voor het ontbijtbuffet. Diverse bussen hadden dit hotel aangedaan. Ook weinig plaats om te zitten, maar achterin een hoekje vonden we nog 2 stoelen en kwamen naast 2 dames te zitten. Zij kwamen uit Japan en er ontstond een gesprek. Zij waren ook in Nederland geweest. Amsterdam, Keukenhof en Rotterdam.

We wensten hen na het ontbijt een plezierige dag toe en vertrokken met Floris en de gids naar het Nationaal Historisch Park Trakai, waar we een bezoek hebben gebracht aan een  schitterende waterburcht in het Galvémeer.
Dit kasteel is in de middeleeuwen gebouwd en na een oorlog in 1410 verloor het kasteel zijn militaire belang. Later kreeg dit kasteel een bestemming als woonresidentie van de Grootvorst van Litouwen.

TrakaiNa de bezichtiging van het complex zochten wij een terras voor koffie en vanuit de verte konden we het geheel nog eens bekijken. Nadien gingen wij op zoek naar de Kibinai, een deegzakje met een vulling van lamsvlees, of kip en rund of vegetarisch met spinazie en kaas. Het smaakte erg lekker.
Dit gerecht wordt gemaakt door de Karaieten die hier sinds de 15e eeuw wonen. Zij zijn een etnische groep van de Karaims, een Turkse gemeenschap en door de destijdse Hertog van Litouwen naar Trakai gebracht. Tegenwoordig wonen er nog circa 200 Karaieten in Trakai. Zij spreken karaitisch en hebben een eigen eetcultuur.
Foto's »

Na beëindiging van ons bezoek aan Trakai reden we naar de markthallen in Vilnius om daar een hapje te eten. Grote hal met ontzettend veel etenswaren en eettentjes, maar we konden niet echt iets naar onze zin vinden, dus namen we een grote zak kersen mee naar een parkje aan de overkant en hebben daar in alle rust de kersen naar binnen gewerkt.

H GeestkerkNadien liepen we naar de “Poort van de Dageraad” ingebed in de vestingwallen van de oude stad. Dit is de enige stadspoort die is overgebleven. Aan de achterkant van deze poort hangt op de 1e verdieping een beeld van de “Zwarte Madonna”.
De Theresiakerk was niet open. De Russische Orthodoxe kerk van de Heilige Geest wel. Het interieur is groen gekleurd in barokstijl. Bijzonder om te zien. Naast deze kerk bevindt zich ook nog een klooster. Verderop ligt aan dezelfde straat de Sint Casimirkerk, deze behoort tot een van de belangrijkste kerken van de stad. Het is de oudste barokke kerk van de hoofdstad. Casimir is schutspatroon van Litouwen.

Het stadhuisplein wordt geflankeerd door een prachtig stadhuis. We steken het plein over en komen in kleine straatjes terecht, het vroegere getto, hier staat nog de enige synagoge van Vilnius. Ook hier veel kleurige huizen. De auto’s kunnen amper door de straatjes. We liepen via de Literaire Straat, langs de 16e eeuwse Universiteit naar het Kathedraalplein.
De Kathedraal van Vilnius, een bijzondere Hallenkerk, wordt gekenmerkt door haar classicistische verschijning met een Romeins ogende ingang door 6 grote pilaren. In het interieur hangen vele fresco’s en schilderijen. Zoals bij veel kerken in deze regio staat ook de klokkentoren van deze Kathedraal los van het gebouw zelf.
De moeite waard om deze te bekijken.

Hier was onze gids ineens verdwenen, niet meer gezien!!!
We keerden weer terug richting stadhuisplein en kwamen onderweg nog een schattig klein Orthodox kerkje tegen, St. Parasceva. Dit kerkje heeft erg mooie ontwerpdetails.

Daarna zochten we een terras op het Stadhuisplein en onder het genot van heerlijke wijn konden we mensen kijken en uitrusten en zagen vandaar nog de orthodoxe kerk van St. Nicolaas. Genoeg kerken voor vandaag.
Verder gewandeld hier en daar nog enkele gevels bekeken en als laatste het Little Mavis Café binnen gestapt, thee besteld met een croissant en jam. Lekker zitten buffelen.
De oude stad van Vilnius is opgenomen op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Tegen vijf uur liepen we terug naar de bus.
Foto's »

’s Avonds had men een feestavond georganiseerd als welkom in Litouwen. Verschillendetypische traditionele voorgerechten stonden op tafel, daarna een bijzonder hoofdgerecht en nadien koffie met likeurtjes.filmpje
Typische Litouwse muziek werd er gespeeld en er werd gedanst. Gezellige avond.

Baltische ketenVrijdag 8 juni, prachtig weer, veel zon.
Half zeven zaten we aan het ontbijt, extra vroeg omdat er weer veel groepen waren en Floris als eerste wilde vertrekken en dat is gelukt.
Half acht vertrok de bus richting grens Letland. We hadden een “meet-and-greet” op de grens. Hier stond een monument voor de Baltische Keten.
Op 23 augustus 1989 verliep alles vlekkeloos. De menselijke route verbond de toren “Lange Herman” in Tallinn met de “Gediminastoren” in Vilnius. De bewoners namen hun plaats in langs de wegen en in de bermen van de snelweg. Om 9.00 uur gaven alle mensen in de keten elkaar een hand. De 3 Baltische Landen waren verbonden. Een vliegtuig strooide bloemen uit over deze keten. Het duurde een kwartier. Volgens schatting deden twee miljoen mensen mee en de keten was 600 km. Dit was een van de vreedzame manifestaties die leidde tot de onafhankelijkheid van de 3 Baltische Staten.

We rijden door de stad Bauska in het zuiden van Letland. De stad ligt aan de samenvloeiing van de rivieren de Memele en Mûsa. Onderweg zien we een huis van het Leger des Heils, ook hier bestaat deze organisatie. We passeren de Daugava, een rivier welke een lengte heeft van 1020 km. en de grootste rivier is van het Baltische gebied en later rijden we over de romantische kustweg langs de Golf van Riga, richting Parnû in Estland. Er was weinig te zien van de zee, de bossen ontnamen ons het zicht. Opeens ging er een wekker af in de bus en de chauffeur vroeg: is iedereen wakker en begon af te tellen. Wij snapten er niets van, maar bij 0 riep hij “kijk allemaal naar links”; toen kwam er 15 seconden zicht op zee. Voor een foto was ik te laat. Lachen natuurlijk!!

We stopten in Parnû, een stad in het zuidwesten van Estland. Deze stad ligt bij de gelijknamige rivier en is een populair kuuroord met witte stranden. Op zoek  naar een aardig restaurant voor een late lunch, kwamen we terecht bij een hamburgertent Resto Bison genaamd. Leuk terras, goed zitten en een lekkere burger.
Aan de zijkant stond een beeld van Johann Voldemar Jannsen. Hij schreef liederen in het Estisch. Het bekendste is Mu Isamaa, mu õnn ja rõõm (Mijn vaderland, mijn trots en vreugde). Hij schreef de tekst op het Finse lied Maamme. In deze vorm werd het lied voor het eerst gezongen op het zangfeest van 1869, toen al een vreedzame manifestatie voor onafhankelijkheid.

strand ParnuOm 16.00 uur moesten we terug zijn bij de bus en daarna lonkte het strand nog even. Het was daar heerlijk vertoeven. Verder op weg naar Tallinn voor het avondeten. Ons hotel lag in een bosrijke omgeving aan de rand van Tallinn. Wij kregen een kamer op de begane grond. Erg fijn. Het eten was lekker en nadien de bar nog even bezocht.

Gehoord vandaag: de bouwtekeningen van de orthodoxe kerken worden bewaard in de bolletjes boven op de kerktorens. Ook een idee om de tekeningen niet verloren te laten gaan.
Foto's »

Zaterdag 9 juni, mooi zonnig weer.
Vandaag heeft Floris vrij i.v.m. de rijtijdenwet. Hij heeft gisteren uitgelegd hoe we bus 20 naar het hotel terug moeten nemen na de stadswandeling en onze vrije tijd in Tallinn.

We gaan vandaag met Martijn, onze gids, op stap. Martijn is een Nederlander en verpleegkundige van beroep. Hij is verliefd geworden op een Estse en is 4 jaar geleden naar Estland verhuisd. Hij werkt als verpleegkundige 2x in de week in een 24-uursdienst. Daarnaast gidst hij groepen om wat extra’s te verdienen. Het werken hier is geen vetpot, men verdient hier circa € 4,00 per uur. Toch zou hij niet terug willen naar Nederland.

Na het ontbijt stond hij met een andere bus klaar om zijn stad te laten zien. Hij spreekt overigens goed Ests. Er stond allereerst een stadstour in de planning. We reden via de buitenwijken van Tallinn, langs het presidentiële paleis, de Russische wijk, naar Pirita, het vroegere Olympische dorp.
De outdoor watersporten van de Olympische spelen 1980 werden gehouden in Tallinn, bij gebrek aan goed buitenwater in Rusland. De 3 Baltische Staten kregen toen ieder van Rusland een TV-toren voor het bekijken van deze spelen.

hotel ViruIn het stadsdeel Kalamaj, de oude visserswijk, zien we nog veel gekleurde houten huizen. We stopten bij “The Singing Bowl”. Elke 5 jaar wordt er een zangfestival georganiseerd, men zingt en danst voor vrijheid en gelijkheid. Gustav Ernesaks is de grondlegger van deze zingende manifestaties. De 100 geplante eiken achter in het veld staan voor vrijheid.
Buiten de stadsmuren van Tallinn ligt ook het Viru hotel. Onder Sovjetbewind was dit hotel het enige waar buitenlandse toeristen konden verblijven. De liften gingen tot de 22e verdieping. Op de 23e verdieping zetelde de KGB en hield alle toeristen nauwlettend in de gaten.
Foto's »

Bepalend voor het stadsgezicht van het oude Tallinn is de middeleeuwse stadsmuur met de 26 torens die de stad nog voor een groot deel omringt. Een van de bekendste torens is “Kiek in de Kök”, letterlijk vertaald; een kijkje in de keuken. Dit slaat op het uitzicht wat men op de binnenstad had. Vanaf de hoogte van 38 m. konden de bewakers zo in de keukens van de inwoners van Tallinn kijken. De "Lange Herman" ligt vlakbij de "Kiek in de kök" en was vroeger een vrouwengevangenis, nu is er een kunstcafé neergestreken.

Boven op de Domberg van Tallinn ligt het Toompea Kasteel (13e eeuw). Dat het kasteel een lange geschiedenis kent is terug te zien aan de verschillende bouwstijlen.
Vandaag de dag is het Estse parlement gevestigd op deze mooie plek. In 1992 nadat Estland weer onafhankelijk geworden was na een lange bezetting door de Sovjet Unie en Nazi Duitsland werden er weer verkiezingen gehouden. Dagelijks wordt de Estse vlag, die boven het parlementsgebouw wappert gestreken onder het zingen van het volkslied.

long leg gateWe liepen door straten met kleine kinderkopjes, pittoreske pleinen en kleurrijke huizen. Prachtig zijn het oude stadhuis op het Raadhuisplein, de architectuur van de koopmanshuizen en pakhuizen, of de St. Nicolaaskerk die werd opgericht voor kooplieden en matrozen. De Russische Alexander Nevski Kathedraal is prachtig zowel van binnen als van buiten. Niet zo uitbundig als die in St. Petersburg, maar deze mag er zeker ook zijn. De Nederlandse Ambassade is licht oranje van kleur, past goed tussen alle andere kleurrijke huizen.
Deze prachtige binnenstad staat sinds 1997 op de UNESCO Werelderfgoedlijst.
Foto's »

Overigens vertelde Martijn nog dat hij a.s. donderdag uitgenodigd was voor de lunch met Koning Willem Alexander. Hij was zeer verheugd hem te ontmoeten. We namen afscheid van Martijn en zochten een leuk tentje voor de lunch, even uitrusten voor het lijf en om alle informatie te laten zakken. We bestelden voor beiden een heerlijke salade met een glaasje witte wijn. Na lang getafeld te hebben liepen we terug naar het Raadhuisplein met terrassen, er was markt. Veel huisnijverheid was er te zien, zelf gemaakte hoedjes, gebreide kousen etc.

Hier en daar nog iets gedronken, rondgekeken en toen liepen we de oude stad uit via de Viru Gates naar de bushalte zoals door Floris was aangegeven. Dat klopte precies. Om 16.15 uur kwam de bus voorrijden, we betaalden 2 euro als toerist, de bus kost voor de Esten niets, en ruim een half uur later kwamen we bij ons Hotel aan. Geborreld met een aantal reisgenoten in de tuin van het hotel tot aan het diner. Goed gegeten en daarna onze kamer opgezocht, wij lagen om 10 uur op bed.

Zondag 10 juni, weer mooi weer.
Start van wederom een mooie zonnige dag. Na het ontbijt rijden we terug naar Riga, de hoofdstad van Letland. We stoppen weer bij de Letse grens en rijden de romantische kustweg terug naar Riga. We reden langs verwaarloosde en vieze zwarte huizen, we zagen een knalgeel kerkje, genaamd: tempel van de heilige Prins Alexander Nevski.

pakhuizenFloris bracht ons eerst bij de markthallen, een vishal, een vleeshal en groentehal. Daarbuiten stonden allerlei kleine winkeltjes die lekkere etenswaar probeerde te slijten. Wij kochten gevulde deegwaar met spinazie en kaas. Ook veel grote bloemenkramen, de meeste bloemen komen uit Nederland. De hallen bekeken en doorgelopen naar de gerestaureerde pakhuizen. Leuk koffiezaakje ook een klein restaurantje waar we beiden weer een Caesarsalade bestelden, niet met kip, maar met grote garnalen. Erg lekker.
Foto's »

Om 13.00 uur voegde wij ons weer bij de groep, zo deed ook onze gids Baiba.
We reden naar de zogenaamde “stille wijk” van statige villa’s en ambassades.
Riga staat bekend voor zijn verbluffende Art Nouveau architectuur. De stad groeide explosief in het begin van de 20e eeuw toen de Jugendstil op zijn hoogtepunt was. 40% van de gebouwen zijn in Art Nouveau opgetrokken, dat is veel meer dan in andere steden en mede daarom staat de binnenstad van Riga sinds 1997 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
Architecten zoals Mikhail Eisenstein, Wilhelm Bokkslaf, e.a. ontwierpen gebouwen in een verrassende fantasierijke stijl. De gevels in Riga staan bol van decoratieve elementen; boven de kroonlijsten vindt men muzen, saters, obelisken, sfinxen, leeuwen, pauwen, vazen, bloemen en andere motieven die verwijzen naar overvloed en viering van het leven.
Riga telt ongeveer 800 Art Nouveau gebouwen. De meeste van deze gebouwen bevinden zich in de Albertastraat. Het Riga Art Nouveau Museum is gevestigd in de woning van Konstantijn Peksens, Albertastraat 12, en heeft een fraai Jugendstil interieur en trappenhuis.
We hadden geen tijd voor het museum maar hebben het trappenhuis bewonderd.
Foto's »

Daarna liepen we terug naar de bus en reden naar de opera, gelegen aan een park. Hier verlieten wij de bus en Baiba vertelde over het classicisme en de neoclassicistische architectuur van de opera.
Johannes en Henk, beiden 83 jaar, werden door Floris naar een terras gebracht en wij begonnen aan de stadswandeling. Allereerst nog een sanitaire stop vlakbij de fontein de waternimf en het vrijheidsmonument,
dit is een beeld van een vrouw die drie sterren in de lucht houdt. Bij de Letten is deze vrouw bekend als Milda. De 3 sterren staan voor Koerland, Lijfland en Letgallen.

We zagen de Kruittoren.
Dit is een pulvertoren uit de 17e eeuw, die op de plaats staat waar eerder een van de torens van de stadsmuur stond. De toren maakt sinds 1990 deel uit van het Letse Oorlogsmuseum.

Ook het Nederlands consulaat kwam voorbij en even verderop lag de St. James Kathedraal, een katholieke kerk.
In de volgende straat stond een complex van 3 huizen, de 3 broers genoemd.
De 3 gebouwen stammen uit verschillende periodes en laten de ontwikkeling van de constructie in de stad zien. Gotiek, Maniërisme en Barok. Het rechtse gebouw is het oudste bakstenen huis van Riga. De handelsbetrekkingen uit die tijd komen tot uitdrukking in de façade met haar trapgevel, gotische nissen en enkele details uit de renaissance.

DompleinUiteindelijk kwamen we aan op het Domplein, het grootste plein in de oude stad waar veel activiteiten plaatsvinden. De Dom is een markante Gotische Kathedraal en de grootste Middeleeuwse kerk in de Baltische Staten.
Op het stadhuisplein zagen we een prachtig gebouw,
het Zwartenhoofdenhuis. Het indrukwekkende Gotische pand brandde in de 2e wereldoorlog af en is inmiddels weer in zijn oude glorie hersteld.
Aan de andere kant van het plein staat het Stadhuis van Riga. Ook delen van Riga staan op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

We waren moe van alle verhalen en trokken met een achttal mensen naar een terras. Lachen en praten, kwamen in contact met Noren en Engelsen naast ons die de waterpijp rookten. Jan Lagarde wilde dit ook wel eens proberen, maar het lukte hem niet!!

Circa 18.00 uur kwamen we bij ons N.B. hotel terecht. Het “horror gevoel” wat Floris ons aan wilde praten kwam niet bij ons binnen. We hadden een prima kamer, zelfs met airco. Piet was jarig en iedereen zat aan de borrel in de tuin, wij schoven ook aan. Het eten smaakte goed en nadien zochten we de tuin weer op voor een glaasje.

kruisjeMaandag 11 juni, zonnige dag,
later regen.

We begonnen in een volle eetzaal maar konden toch om 8.15 uur vertrekken.
We rijden door een mooi bosgebied met diverse meren op weg naar Sauiliae. Daar staat een kruisberg met circa 250.000 kruizen, kruisjes, beelden etc. Ontstaan toen een ziekelijke dochter beter werd. De Russen vonden dit niets en hebben 3 keer geprobeerd dit met een bulldozer te vernietigen, helaas voor hen begon men iedere keer opnieuw. Wij hebben het gedachteniskruisje van moeder van Gool ertussen gehangen. Een mooie plaats en altijd in herinnering. Daarna gingen we weer op weg.

Rond de middag stopten we bij shoppingcentrum Acropolis in Kaunas. Hier konden we ons vermaken tot 14.00 uur. We zochten een leuke eettentje naast de schaatsbaan, die in het midden van dit gebouw lag. De kaas-spinazie pannenkoekjes smaakten goed en we vermaakten ons met de kids die les kregen in het schaatsen. Ook het centrum een beetje verkend. Het regende nog steeds toen we weer naar de bus liepen. Jammer.

We reden verder door een glooiend landschap en Floris attendeerde ons op de vele ooievaarsnesten die langs de kant van de weg stonden. Bij de grens tussen Litouwen en Polen moesten we onze horloges weer een uur terug zetten.

Tegen 17.00 uur kwamen we in een prachtig hotel. Helaas moesten wij vandaag naar de 3e verdieping in dit “sporthotel”. Dat viel niet mee. Het samenzijn op het terras achter het hotel met zicht op het meer was genoeglijk. Redelijk op tijd het bed ingedoken. Helaas waren alle kamers boven pas geschilderd en dat rook niet fris.

Dinsdag 12 juni zonnige dag
Slecht geslapen. ’s Morgens kregen we een mooi concert van een aantal vogels o.a. van de koekoek. Ontbijt was goed.

We vertrokken en reden een groot deel door het natuurreservaat "de Mazuren", prachtig gebied. We zagen weer vele ooievaarsnesten langs de route, maar het kostte moeite om een fatsoenlijke foto te maken.
Over smalle wegen, tussen schilderachtige dorpjes kwamen we in Gizycko en stopte Floris bij Kaufland voor de “meet-and-greet”. Toilet was daar gratis en op de parkeerplaats hadden we onze eigen koffie met deze keer een honingkoek. De koek had Floris cadeau gekregen en die vond gretig aftrek bij de reisgenoten.
Foto's »

Tegenover het parkeerterrein lagen de z.g. Chroetsjov flats, deze waren wel opgeknapt. 5 verdiepingen hoog en geen lift, dus eigenlijk “sport flats”, zoals onze hotels. De flats hadden gezamenlijke keukens en geen garages. Jaren later werden die garages alsnog  gebouwd, maar konden best 10 km van het appartement af liggen. Vreemde snuiters die Russen.

bunker HitlerDe Wolfsschanze was het hoofdkwartier waar Adolf Hitler meer dan 800 dagen (2/3 van de tijd) verbleef in de periode van 23 juni 1941 tot 20 november 1944, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Naast de Führerbunker bevonden zich in het complex ook gebouwen voor andere nazi-kopstukken, de lijfwachten van de Führer en eventuele gasten. Op een aftakking bij Rastenburg stond ook de bepantserde trein van Hitler. Dit complex  was goed verborgen en op een plek gebouwd waar de geallieerden met hun vliegtuigen niet konden komen.

De Duits-sprekende gids vertelde heel veel en soms behoorlijk heftig.
Hierna werd er voor een lunch gezorgd in het enige restaurant daar aanwezig.
Echt Pools. Soep vooraf, daarna worst met rauwkost, uien en brood.

We rijden weer een stuk door de Mazuren met meren, smalle wegen, ooievaarsnesten en af en toe bebouwing. Een prachtig gebied om rustig te bekijken vanuit de bus.
Foto's »

MalborkEn dan komen we aan bij Malbork (Mariënborg). Aan de Nogat-rivier is de meest robuuste gotische vesting van Europa gevestigd, dat ook nog eens het grootste bakstenen gebouw ter wereld is genaamd Mariënborg. Het werd gebouwd voor het bezoek van het hoofd van de Duitse Orde en beschermd door gewapende monniken. Achter de monumentale muren is een klooster opgericht, met kazernes en het commandocentrum van hun oorlogcampagnes. Trekpleisters zijn de middeleeuwse markt die wordt gehouden op de kasteelwallen in de derde week van juli en de grootse enscenering van de belegering van Mariënborg.

Het kasteel bestaat uit drie delen die elk door hun uitgestrektheid verbazen: het Hoge Kasteel dat uit 4,5 miljoen bakstenen bestaat, met daarin een kapittelzaal, schatkamer, immense eetzaal, Onze-Lieve-Vrouwe kerk en de St. Anna’s kapel, waar de Grote Meesters zijn begraven. Het Midden Kasteel heeft het Grote Refectorium en deze mooie eetzaal behoort tot de meest indrukwekkende seculiere interieurs van Europa. Deze indrukwekkende burcht werd gebouwd door de Teutoonse ridders en staat op de  UNESCO Werelderfgoedlijst.

We logeerden deze avond in Hotel Szelment in de omgeving van Suwalki. Het diner werd om 19.00 uur geserveerd. Vroeg naar bed, was een drukke dag.

Woensdag 13 juni, wisselend bewolkt wel droog.
Om 7.45 uur zaten we al weer in de bus op weg naar Gdansk. Allereerst reden we naar de Leninwerf waar Magdalena onze gids klaar stond met haar verhaal.

SolidariteitIn 1970 had men al eens gestaakt voor betere levensomstandig heden, maar die staking werd neergeslagen. Tien jaar later legden de dokwerkers van de Leninwerf opnieuw  het werk neer en onder leiding van hun charismatische leider Lech Walesa waren de stakers ervan overtuigd dat alleen een strategie van geweldloosheid tot succes zou leiden. De episode leidde tot de eerste legale, niet-communistische vakbeweging achter het ijzeren gordijn. Solidariteit.

De overblijfselen van de Leninwerf en het museum bekeken. Het ECS (Europees Centrum Solidariteit) in Gdansk is niet alleen een museum dat het verhaal vertelt over Solidariteit en de anticommunistische oppositie in Polen en Europa, maar ook een plek voor dialoog en bezinning in onze huidige moderne maatschappij.
Foto's »

Hierna bezochten we de Westerplatte. Dit is de plek waar op 1 september 1939 de eerste schoten van de 2e Wereldoorlog gevuurd werden vanaf de Duitse kruiser Schlewig Holstein. De Duitsers dachten dat ze deze plek zonder slag of stoot zouden kunnen innemen, echter pas na een week konden de Duitsers de soldaten op de Westerplatte overmeesteren. Enkele oude bunkers bekeken en het monument voor alle gevallenen.

Dan brengt Floris ons met de bus zo dicht mogelijk bij het oude centrum. Helaas was het enorm druk dus moesten we een stukje lopen naar de eerste toegangspoort van de oude stad, een prachtige poort ontworpen door een Nederlandse architect Reynier van Amsterdam.

kraanpoortHet unieke kraangebouw aan de kade van de Motlawa rivier is waarschijnlijk het meest gefotografeerde bouwwerk van Gdansk. De poort werd gebouwd in de 14e eeuw als verdedigingswerk. Pas later, rond 1440, werd de houten kraan er boven op gebouwd die gebruikt werd om schepen te laden en lossen, maar ook om bijvoorbeeld masten op schepen te plaatsen. Een boegbeeld van Gdansk.

Deze oude Hanzestad is een van de mooiste steden van Polen, vooral door haar fraaie gebouwen en haar roemrijke historie.

Tegelijkertijd is Gdansk een nieuwe stad.
Op 1 sept. 1939 begon hier de 2e wereldoorlog toen de Duitse Marine de Poolse douanekantoren aan de haven aanviel. De stad werd compleet verwoest. Na de oorlog stonden alleen de zware muren van de kerken nog gedeeltelijk overeind. Van de historische gevelrijen stonden weinig meer dan 2 meter nog recht. Maar er is niks meer van te zien, want de stad is compleet gerenoveerd en herbouwd.
Gdansk ziet er prachtig uit zeker in de zon.
Foto's »

De St. Mariakerk is een Rooms-Katholieke kerk die gebouwd is in de 14e en 15e eeuw. Het gebouw is beroemd door het feit dat de kerk één van de grootste bakstenen gebouwen ter wereld is. Zowel de buitenkant als de binnenkant zijn van interessant architectonisch ontwerp, en één van de highlights is de enorme 15e-eeuwse astrologische klok. Het is een klim van 400 traptreden naar de top van de kerk, maar dit is zeer aan te raden door het prachtige uitzicht op de stad vanaf de bakstenen toren.
Hebben wij niet gedaan!!

De Lange Markt bereiken we via de Groene Poort, een ontwerp van de Nederlandse architect Reynier van Amsterdam. Het is niet de enige Nederlandse invloed. Hele delen van de binnenstad doen denken aan het 17e eeuwse Amsterdam.
We hebben een hele middag rond gedwaald door deze prachtige stad. Heerlijk gegeten aan de kade, vriendelijke mensen. Met moeite namen we afscheid van Gdansk en reden terug naar ons hotel Szelment voor het diner.
Foto's »

Donderdag 14 juni zonnig weer, nationale feestdag Polen.
Na het ontbijt vertrokken we om 7.30 uur en werden uitgezwaaid door het personeel. Halverwege de ochtend is er een koffiestop bij een tankstation, iedereen kon sanitair ontspannen en daarna vertrokken we richting Poznan. Wij dachten dat we die stad zouden gaan bezoeken. Het werd Gnienzo.

haasDit stadje was de eerste hoofdstad van Polen. De Basiliek van Gniezno of Basiliek van de Hemelvaart van de Heilige Maagd Maria en St. Adelbert is een prachtige gotische Kathedraal. Voor de Baseliek staat een standbeeld van Koning Boleslaw 1.
We liepen naar de markt, omringd door hotels en eettentjes, en naar het einde van de straat. Hier en daar zagen we bronzen hazen staan met diverse voorwerpen, niet te vinden wat die beesten betekenen. Op de markt hebben we  lekker geluncht. Tegen 14.00 uur reden we weer verder richting hotel.

Floris vertelde tussen neus en lippen dat hij met het hotel Nevada gebeld had en gevraagd of hij voor iedereen een kamer op de begane grond kon reserveren en dat was gelukt zei hij. Geweldig toch. Bij aankomst zagen we dat alle kamers op de begane grond te vinden waren. Grapje van Floris.
De sleutels werden weer uitgedeeld en nadat iedereen de koffer in de kamer had gezet, zaten we snel met een aantal mensen buiten in de zon aan een drankje.
We aten gezamenlijk in de Piramide, een groot restaurant naast het hotel.
Wij gingen vroeg het bed in, 5.15 uur zou de wekker af gaan.

Vrijdag 15 juni, lekker weer
Zes uur ontbijt, 7.00 uur vertrek naar Nederland. Rustige reis gehad en om 16.45 reed Floris zijn bus de Raststätte “Kalbecher forst Ost” op, daar zou Wouter het stuur van Floris overnemen, weer i.v.m. de rijtijdenwet. Eerst nog een groepsfoto gemaakt en daarna bracht Wouter ons terug naar Zeeland, waar nog een afscheidsdiner op ons allen wachtte. Dat was goed verzorgd en nadien waren we met een halfuurtje thuis.

We hebben circa 5.000 km gereden en zeker 50 km gewandeld. Het was een prachtige reis met een humoristische chauffeur en een fijne groep mensen.