Europa

Treinen door Zwitserland
06 t/m 13 februari 2014

Donderdag 6 februari
We reden in de middag naar Zevenaar. Eddy was zo lief om ons vrijdagochtend bij Juffrouw Tok in Didam af te zetten. Eddy had voor iedereen een lekkere risotto gemaakt met garnalen en prei. Carlijn en Lisa bleven ook eten De avond verder gezellig doorgebracht, niet te laat naar bed.

Vrijdag 7 februari
De wekker liep om 6.45 uur af, voor het ontbijt was gezorgd en rond 7.45 uur bracht Eddy ons weg. Er stonden 4 bussen, 1 voor Oostenrijk en 3 voor Brig.
Slimme luitjes van Effeweg, als er genoeg mensen op de reservelijst staan zet men een nieuwe bus in.

Limburg an der LahnWe kregen Rob als chauffeur en we vertrokken om 9.00 uur richting Duitsland. Rob gaf hier en daar informatie over de steden die we voorbij reden.

Zoals over de Dom  met 7 torens in Limburg an der Lahn. Deze Dom is een gaaf voorbeeld van laat Romaanse bouw, hoewel ook al enige vroeg-gotische elementen zichtbaar zijn.

Een stukje verder in het Stadje Montabaur, aan de voet van Mons Tabor, zagen we een geelgekleurd paleis, vroeger toebehorend aan de bisschoppen, nu een 4 sterren-hotel.

Een korte stop op een Raststätte langs de autobahn, na een kop koffie even de benen gestrekt en uitgewaaid, er stond een stormachtige wind. Voordat we Wiesbaden bereikten reden we voorbij Idstein, bekend om de Heksentoren. De skyline van Frankfurt, geboortestad van Goethe, werd ook nog opgemerkt.

SpeyerDaarna reden we naar Speyer, een prachtig stadje dat vooral gedomineerd wordt door de Dom van Speyer, de grootste bewaarde kathedraal in Romaanse stijl ter wereld, en door de Oude Poort (Altpörte). Door het stadje gewandeld, de Dom bewonderd, zo ook de stadspoort, de Alte Munz, de postgalerie en de vismarkt.
Nadien soep gegeten want het was koud en zo werden we weer wat warmer van binnen.
Foto's »

We reden nu door naar ons overnachtingshotel in Offenburg, een gedateerd hotel.
De kamers waren nog niet op temperatuur. Beneden in de bar was het gelukkig goed warm.
Daarna gegeten en redelijk vroeg naar bed.

Zaterdag 8 februari
We vertrokken om 8.15 uur. Voorbij Freiburg staken we de Rijn over en reden we naar Frankrijk, dat had een reden. De busondernemer moet voor iedere persoon toeristenbelasting betalen bij binnenkomst, dat gaat elektronisch, behalve tussen de grens Duitsland/Zwitserland. Hier moeten men contant betalen d.w.z. aansluiten in de rij van wachtenden. Onder Basel reden we Zwitserland weer binnen en stopten we voor koffie.
Basel ligt aan beide zijden van de Rijn en is een binnenhavenstad, gericht op Duitsland.

MontreuxNa de koffie reden we richting Montreux aan het meer van Genève.

Vanwege het buitengewoon milde klimaat wordt Montreux de hoofdstad van de Waadtländer Rivièra genoemd. Hier gedijt een vegetatie, met pijnbomen, cipressen en palmbomen, die normaal gesproken eerder rond de Middellandse Zee te vinden is.

Montreux is ook bekend om de Gruyèrekaas. Charlie Chaplin, Freddie Mercury en talrijke andere persoonlijkheden van wereldfaam woonden en wonen aan de Waadtländer Rivièra.

Jaarlijks worden hier festivals georganiseerd waaronder het Montreux Jazz Festival. Overigens is hier Uri Rosenthal, Nederlandse politicoloog, geboren.

Toeristisch stadje, met veel bezienswaardigheden. Op de wandelpromenade stond een soort van telefoonbox; sculptuur cinétique, een hommade aan Claude Nobs, stichter van het Jazzfestival te Montreux. We zijn hier een aantal uren gebleven, gewandeld, geld gepind, en geluncht.

Rond 16.30 uur  kwamen we aan bij ons hotel the Goodnight Inn. Op de 4e verdieping kregen wij een aardige kamer en keken uit op de Glishorn.

BrigBrig ligt aan de eeuwenoude kruising waar de Simplon Pass de Alpen oversteekt naar Italië en is de spil in een web van treinroutes richting Italië en het Wallis.

Het pittoreske dorpje herbergt vele architectonische schatten, waaronder het indrukwekkende Stockalperschloss en de pelgrim kerk in Glis. Ook is Brig de hoofdplaats van het Duitstalige gedeelte van Wallis.

Nadat we onze koffers hadden uitgepakt liepen we naar het oude stadscentrum. Leuke winkels, restaurantjes en wijnstubes genoeg om de dag door te brengen. In een van de wijnstubes een glaasje gedronken en om 18.30 uur naar de eetzaal gelopen voor het diner. Massale bedoening, wel goed georganiseerd.
Koffiegedronken in de Riverbar en daarna hebben we er heerlijke Zwitserse wijn geproefd. Twee dames uit Roosendaal schoven ook aan.

Zondag 9 februari

montblancVroeg uit de veren. Om 8.00 uur stond Rob met de bus klaar om het gezelschap naar Martigny te brengen, daarvandaan vertrokken we met de Mont-Blanc Express richting Chamonix.

Op dit traject gaat de trein over de Trientkloof en klimt in korte tijd tot
2480 meter, dit is het steilste stuk van de wereld voor een tandradbaan, waarna er gestopt wordt in Salvan.

Bij het 2e stationnetje Les Marecottes stoppen we om een aantal skiërs uit te laten. Inmiddels sneeuwde het behoorlijk hard en konden we niets meer zien van de natuurschoon in de Trientkloof. Jammer!

FinhautFinhaut, het 3e stationnetje, verscheen even later in de bocht en daarna reden we door naar Le Châtelard (VS) hier moesten we helaas allemaal uitstappen. De trein kon niet verder i.v.m. een lawine die tussen Le Châtelard en de Franse grens gevallen was. Helaas was daarbij ook een dode te betreuren.

Rob stond al met zijn bus te wachten en we reden langzaam terug naar Martigny. Het bezoek aan de gletsjer kwam te vervallen. De pas naar Frankrijk is 3 dagen gesloten geweest.
Foto's »

Alternatief programma was een bezoek aan het museum van de Sint Bernardhonden, erg leuk maar niet spectaculair. Na de rondleiding de lunch gebruikt in het museum restaurant en nog een stukje gewandeld. Het weer was aardig opgeknapt.
We brachten ook nog een bezoek aan een Rotskerkje (Felsenkirche) te Roran. Dit kerkje bestaat sinds 1974 en is in 3 jaar uitgehouwen.

StockalperschlossRond 16.00 uur terug bij het hotel en we besloten naar het Stockalperschloss te wandelen, prachtig gelegen tegen de Alpen.

De koopman Kaspar Judok von Stockalper, bankier, grootondernemer, militair en politicus bouwde van 1651 – 1671 in Brig het Stockalperschloss, het grootste, particuliere gebouw uit de zeventiende eeuw in Zwitserland. Dit paleis met zijn drie torens met vergulde, uivormige daken weerspiegelt de rijkdom van Stockalper. De torens zijn vernoemd naar de 3 koningen, Caspar, Melchior en Balthasar.

“Koning van de Simplon” werd Stockalper (1609-1691) ook wel genoemd. Hij verdiende zijn vermogen in de 17e eeuw met het drijven van handel met o.a. zout- en zijn transitmonopolie. Na de 2e wereldoorlog ontstond er een stichting o.l.v. Moritz von Kaempfen die het kasteel liet renoveren. Sindsdien zetelt hier het bestuur van Brig.
Foto's »

Zo tijd voor een lekker drankje in de bar. Om 19.00 uur werden we verwacht voor het avondeten.

Maandag 10 februari
Ilse wordt vandaag 45 jaar!! dat zegt iets over ons.
Om 9.15 uur vertrokken we naar de Aletschgletsjer.

Fiesh ligt iets verhoogd op de zonnige helling van het dal van de jonge Rhône, aan de ingang van het Fieschertal. Wintersport in Fiesch betekent wintersport op de Eggishorn en in het hele skigebied Aletsch met skipistes van verschillende moeilijkheidsgraad voor skiërs, carvers en snowboarders. Vanaf de Fiescheralp naar het daldorp Lax loopt een 13 km lange mooie rodelbaan. Winterwandelaars komen in Fiesch met zo’n winter wandelpadennet van 35 km aan hun trekken.

cabineliftMet een grote gondel, ruimte voor 80 tot 100 mensen, vertrokken wij naar Fiescheralp op 2222 meter hoogte. Gedurende 20 minuten schoven wij over het dal, wat een machtig gezicht was.

We namen meteen de kleinere gondel voor circa 40 mensen, ook wel cabinelift genaamd, er achteraan zodat we na 15 minuten boven op de Eggishorn, 2927 meter, stonden. Het waaide en sneeuwde flink, de koffietent was dicht en de skipistes hierboven waren gesloten.

We hadden ons eerst beter moeten informeren, maar goed in -20 graden struinden we zo goed als het ging naar de Aletschgletsjer, we konden absoluut niets zien, er lag een dik pak sneeuw op de Aletschgletsjer. Deze gletsjer is met een lengte van 23 kilometer de machtigste gletsjer van de Alpen, hoogtepunt van het UNESCO-wereldnatuurerfgoed, Jungfrau-Aletsch-Bietschhorn.

EggishornHet was mistig en het bleef sneeuwen, jammer, even een foto gezocht op internet en zo kregen we enigszins een indruk van deze gletsjer. In het gebouw van de toiletten was het warm en daar hebben we ons opgewarmd. Daarna terug met de cabinelift naar Fiescheralp, allereerst een koffietentje opgezocht, heerlijk zoals dat smaakte.
Ontroerend  om te zien hoe de kleintjes vanaf 3 tot 4 jaar skiles kregen en hoe ze heel behendig met hun ski”s omgingen. Het bleef sneeuwen, een restaurant opgezocht en genoten van een lekkere lunch. Daarna zijn we weer met de grote gondel naar Fiesch terug gegaan.

In het oude dorpsgedeelte zagen we typische, door zon gebruinde Walliser huizen en we hoorden veel kinderen aankomen die lopend op hun skischoenen naar de gondel gingen voor les op de Fiescheralp. Dat lopen gaf een vreemd, tikkend geluid.
Koffie gedronken en terug naar de bus.
Foto's »

In Brig mijn zonnebril laten repareren, het schroefje waarmee het glas vast zat was ik verloren, en met dat felle licht had ik die bril wel nodig.
Na het diner nog even een glaasje gedronken op Ilse’s verjaardag.

Dinsdag 11 februari.

glacier

Vandaag vertrekken we met de Glacier Express, we zouden het gedeelte vanaf Brig naar Disentis rijden (circa 3,5 uur) en weer retour.
Vanaf het hotel liepen we naar het station in Brig en om 9.45 uur stapten we in de achterste wagon, die geheel voor onze groep gereserveerd was. Een prachtige panoramatrein, wel moeilijk om foto’s te maken of te filmen vanwege de spiegeling in de ramen.De Glacier Express wordt ook wel de langzaamste sneltrein genoemd.

impressieVanuit Brig klom de trein geleidelijk uit het Rhonedal, een kilometer omhoog. We passeerden vele kleine dorpjes en zagen nu Fiesch en het Fieschertal aan de rechterkant van de spoorlijn liggen. Prachtig gezicht, veel sneeuw met oude Walliser huizen. Verder langs de dorpjes Bellwald, Niederwald, Blitzingen, Biel, Gluringen met een stop in Reckingen.

Van de skipistes werd veel gebruik gemaakt en af en toe zagen we jongelui op een sleetje van de rodelbaan afzakken.
Foto's »

Wegens groot lawinegevaar was het traject over de Furkapas tussen Oberwald en Realp, dat ook langs de Rhonegletjser liep niet veilig in de winter. De daardoor ontstane onderbreking van de spoorlijn deelde het net van oktober tot mei in 2 delen. In het voorjaar moest men hoge kosten maken om de verbinding weer tot stand te kunnen brengen, daarom werd er besloten in 1981 een tunnel te bouwen. Tussen Oberwald en Realp ligt een tunnel van circa 15,5 km en het duurt 20 minuten voordat je aan de andere kant bent. In Realp bevindt zich ook een autoverlaadstation zodat reizigers met hun auto gebruik kunnen maken van deze trein en de tunnel.

glacier

Tussen Andermatt, Nätschen en de Oberalppass maakt de smalspoorlijn gebruik van een tandrad. Zonder dit tandrad zou het onmogelijk zijn deze hoogte te overbruggen. In Andermatt werden we van de eerste trein afgekoppeld en weer aangekoppeld aan een ander treinstel zodat we naar boven getrokken konden worden.

DisentisDaarna zagen we nog een aantal dorpjes aan ons voorbij schuiven, bij enkele zoals Dieni en Rueras, werd er gestopt. Wij stapten uit in Disentis.

Het was prachtig mooi weer en we zochten allereerst een terras voor de koffie, dat was genieten. Later zijn we naar de parochiekerk van Johannes de Doper gewandeld. Mooi kerkje, midden in de woonwijk; zo ook het kerkhof met bijzondere kruizen.

Om !4.14 uur vertrok de trein weer richting Brig. Op de terugweg stopten we bij veel meer dorpjes om er de skiërs in en uit te laten. Het was weer een prachtige rit en we zagen toch diverse dingen die we op de heenreis gemist hadden.
Foto's »

We kwamen tegen 17.30 uur terug van deze trip en doken daarna even de pub in. Onze groep ging als laatste aan tafel vanavond.

Woensdag 12 februari
gornergratWe vertrokken met de bus om 8.30 uur naar Täsch. We volgden een mooie route vanaf Brig, via Visp, Stalden en St. Niklaus. Vanaf Täsch, hier bleef onze bus staan,  treinden we naar Zermatt en daar stapten we over op de tandradbahn naar de Gornergrat.

Wat een belevenis en magnifieke uitzichten. We waren nog maar amper onderweg of de Matterhorn liet zich in de zon in alle schoonheid zien. Boven op de Gornergrat aangekomen moesten we zoeken wat, waar en hoe. Vele skiërs stapten uit, stonden binnen een minuut op hun latten, zochten meteen de skipiste op en suisden naar beneden.

Wij liepen uiteindelijk naar een liftgebouw waardoor we boven bij het Observatorium en Kulmhotel uitkwamen. Het terras was aanlokkelijk, plaids op de stoelen, een heerlijke koffie, in -18 graden zaten we te zonnebaden. Geweldige ervaring. Na de koffie liepen we nog naar het uitkijkpunt (3132 meter) wat nog wat hoger lag.

koffieOm je heen stralend blauwe luchten met prachtige besneeuwde bergtoppen, voor mij leken ze op taarten met poedersuiker. Foto’s nemen en filmen was moeilijk met handschoenen aan. Dus binnen de kortst mogelijke tijd stonden onze vingers stijf van de kou.

Na een half uurtje daalden we af en liepen het zelfbedieningsrestaurant van het Kulmhotel binnen. Heerlijk die warmte. We vonden een tafeltje met uitkijk op de Matterhorn.
Foto's »

Na de lunch en weer helemaal warm liepen we naar de trein die ons terugbracht naar Zermatt. Mooie, oud Walliser huizen bewonderd, zo ook het Alte Schosshotel, wat onlangs gerenoveerd was. Door de winkelstraat gewandeld, leuke winkels met Zwitserse lekkernijen.

ZermattVanaf Zermatt terug met de trein naar Täsch en daar stond Rob met zijn bus weer klaar.

Onderweg vertelde hij nog over het dorp Randa, waar de inwoners een aantal jaren geleden vroeg in de ochtend opgeschrikt werden door een enorme ontploffing. Een van de rotsen was uit elkaar gebarsten net voordat de drukte van de dag zou beginnen. Nu liggen er nog heel veel stukken rots en stenen op die plek.

Onderweg zagen we op een rotonde, de eerste tandrad locomotief staan.

Tegen 18.00 uur waren we terug in het hotel en daarna kregen we nog een rondrit met de Kleine Simplon Express, aangeboden door het hotel waarin we verbleven. We reden via het Stockalperschloss naar Naters en terug via het Station naar het hotel. We kregen uitleg van de omgeving en diverse gebouwen, maar het was inmiddels al zo donker geworden dat we amper iets konden zien. Jammer.
Foto's »

’s Avonds kregen we een echte Zwitserse maaltijd met geschnetzeltes, rösti en groenten.
Nog een glaasje  in de bar en toen het bed in.

Donderdag 13 februari
We vertrokken om 9.15 uur uit een kouder Brig, er was zelfs een klein laagje sneeuw gevallen. We gingen op weg naar de hoofdstad, Bern. Het regende en het was stormachtig weer, geen prettig vooruitzicht om een paar uur door Bern te wandelen. Onze bus parkeerde in de berenkuil, vlakbij de Berengroeve, van daaruit liepen we over de Nydeggbrug naar het oude centrum.

BernBern ligt in de bocht van de Aare. De oude gebouwen in de stad dateren uit verschillende periodes en bevatten 15e eeuwse arcades en 16e eeuwse fonteinen. Het grootste gedeelte van de middeleeuwse stad werd in de 18e eeuw gerestaureerd maar het heeft zijn oorspronkelijke karakter gehouden.

De naam Bern komt van Bär (beer), volgens de legende doodde de stichter van de stad  – Berthold von Zähringen – op deze plaats een beer. Daarom heeft Bern al zeker sinds het midden van de 15de eeuw een berenkuil.

Het stadsbestuur is inmiddels gezwicht voor de protesten van dierenvrienden en werkt aan de aanleg van een berenpark, waar de dieren vrij kunnen rondlopen. Beren zijn overal in Bern aanwezig: van pluche, van hout, van chocola, in het wapen van de stad, en in de klokkentoren.

We zochten eerst een tentje voor koffie; daarna liepen we de Gerechtigkeitsgasse op. Prachtige, hoge oude Gildehuizen zagen we aan beide zijden van de straat. Het regende nog steeds maar we liepen onder de arcades en in de kelders daaronder bevonden zich erg leuke winkeltjes.

brunnenOp het Berenplein bij Gfeller hebben we de lunch gebruikt. Daar hebben we een klein beetje Zwitsers geleerd. Op de menukaart staat “es het solangs het” duidelijke taal op = op.
We hebben twee stadspoorten bewonderd, de tijdklok (Zytglogge) met een astronomische klok in de toren en de gevangenistoren (Käfigturm). Ook de vele fonteinen die Bern heeft, waren bijzonder.

Diverse kerken bekeken waaronder de Cathedraal met een prachtig tympanum bij de hoofdingang. Op het tympanum wordt “de dag des oordeels” uitgebeeld.

Tegen 16.00 uur verlieten we Bern weer en reden richting Offenburg naar hotel Hubertus, hetzelfde hotel als op de heenweg. Het was een gezellige avond met een aantal mensen die nog bleven zitten na het eten.

Vrijdag 14 februari

MeisheitWe vertrokken circa 9.00 uur. Het weer was wisselend.
In Meisheit gebruikten we de lunch, we zaten aan tafel met medereizigers die we nog nooit gezien hadden. Nadien konden we wijn proeven, daar was iedereen wel voor in.
We hebben nog een doosje witte wijn meegenomen.

Tegen 16.00 uur nog een stop in Oberhausen en om  17.45 uur stonden we weer in Didam. Eddy kwam ons halen en we gingen gezamenlijk uit eten. Een lekker Valentijns diner
Foto's »

We hebben genoten van een winterse vakantie, wat nieuw voor ons was.