Europa  

Scandinavië

 

mm

Europa

mm
mm
mm
mm

 


route

 

Rondreis: Denemarken, Zweden, Finland, Noorwegen.
Hoofddoel: Noordkaap
25 juni t/m 18 juli 1977

Kampeerrondreis met eigen auto.
Deelnemers: Cor en Eddy Brekoo en Gerard van Gool


Route

25 juni 1977.  Eindhoven - Køpenhavn (Kopenhagen)
Nadat anderhalf jaar geleden het idee geboren was deze trip te gaan maken en na afronding van de organisatie werd volgens plan exact om 04:00 uur in de morgen gestart, uitgewuifd door achterblijvende familieleden en vrienden.

De weg naar Duitsland werd zo snel afgelegd dat we al om tien minuten vóór vier de grens over reden! (Ha, ha, zomertijd.) De autobahn leverde geen moeilijkheden op en het was opmerkelijk hoe lang we Hilversum 3 konden horen, maar in de buurt van Hannover verdween Nederland, onder de tonen van “Yes sir, I can boogie”, uit ons gehoorbeeld om er pas via de korte golf bij Trondheim weer in terug te keren. Bij Lübeck hadden we nog even last van een langzaam rijdende file, maar om half tien stonden we al bij de ferry naar Denemarken, drie en een half uur eerder dan gepland, maar we konden er net niet meer op.

PuttgardenIn het uur dat we moesten wachten werden alvast wat foto’s gemaakt en enkele meters film verschoten.

Belangstelling kregen we ook voor de op onze auto uitgezette tocht en toen we om kwart voor elf vertrokken waren we nog vóór de middag in Denemarken en reden we, drie uur eerder dan gedacht, na 792 km. om 14:00 uur het “Radhusplatze” op in Kopenhagen.

De vroege aankomst gaf ons de gelegenheid een net hotel (Hotel Saga) te vinden voor een schappelijke prijs in een ietwat rossige buurt.
Zo hadden we ook nog enig uitzicht, c.q. inzicht.
Bij onze verkenningstochten in het door zon overgoten Kopenhagen zagen we mooie straten en gebouwen en constateerden we tevens dat de bh-fabrikanten in Denemarken een armoedig bestaan moeten lijden.

‘s Avonds het pretpark “Tivoli” bezocht. De “steak Vesu” die we daar aten was een giller en het bleek dat je in het park je geld op diverse manieren snel kwijt kon zijn aan al die kermisattracties. Maar als je in Kopenhagen bent moet je zoiets bekends toch wel gaan bekijken.

Autokilometers

Eindhoven
I
Venlo
I
Duisburg
I
Oberhausen
I
Hannover
I
Hamburg
I
Lubeck
I
Oldenburg
I
Puttgarden
I
Røbyhavn
I
Maribo
I
Vordinborg
I
Køpenhavn
(Kopenhagen)

Dagtotaal: 819 km.
Totaal: 819 km
.

 

26 juni. Køpenhavn  - Norrköping
Na een goed ontbijt vertrokken we om kwart voor acht richting Zweden. In Helsingør konden we op de ferry van 08:30 uur en was het wegwezen naar Hälsingborg waar we binnen een kwartier waren en ook hier geen moeite hadden met de douane.

Het zuiden van Zweden bleek een vlak land en we konden, ondanks de tweebaansweg, goed opschieten. De langzamer rijdende voertuigen gingen bij het willen passeren netjes op de vluchtstrook rijden.

soepWas het weer de eerste dag prachtig geweest, nu was het bewolkt en viel er op zijn tijd wat regen.

Tussen de buien door hadden we voor het eerst eigenhandig soep en koffie gemaakt wat uitstekend lukte.

 


Op de autobaan langs het Vätternmeer scheen de zon weer, maar het was helaas wat te heiig om van de mooie panorama’s foto’s te kunnen maken.

Om drie uur waren we in Norrköping, maar daar was op zondag ook niets te beleven. Gelukkig was er het eten beter dan in Kopenhagen.
Nadat we op de goed uitgeruste camping onze tent hadden opgezet gingen we nog eens proberen mijn kennis daar op te bellen en toen we in een halve telefooncel geld en nummer bij elkaar hadden bleek er geen hoorn aan het toestel te zitten….

Het door Eddy gefotografeerde cactusveld was prachtig.
Onze eerste nacht op de veldbedjes in ons tentje beviel uitstekend.

 

Køpenhavn
I
Hørsholm
I
Helsingør
I
Hälsingborg
I
Ljungby
I
Jönköping
I
Linköping
I
Norrköping

Dagtotaal: 462 km.
Totaal: 1281 km.

 

27 juni.  Norrköping - Helsinki
Het ontbijt bestond uit gebakken ei met spek en zoet brood. Toen we dat op hadden begon het te regenen en moesten we de tent nat inpakken. Gerard had zich intussen als stouwer opgeworpen wat hij verder de hele vakantie volhield.

Nadat we bij Philips koffie hadden gedronken en een kijkje in de fabriek genomen, reden we richting Stockholm. Het weer was nu zo dat we af en toe met grof geweld werden schoongespoeld. Langs de weg bleken de, volgens de verhalen, hoge hekken om elanden te beletten zomaar de weg over te steken, toch niet zo hoog. Misschien waren die beesten ook wel niet zo groot als we wel dachten.

Om bij onze boot te komen leek het ons het beste om die richting te volgen die met boten was aangegeven en die zou ons dus bij de kade moeten brengen. We kwamen natuurlijk precies bij de concurrent uit, de Siljalijn. Men was toch wel zo vriendelijk ons te vertellen waar we dan wel moesten zijn en zo hadden we alvast ongewild een stukje sightseeing van de stad gehad en inderdaad onze boot gevonden.

Het dreigde te gaan regenen en we konden nog maar net het oude gedeelte van de stad bereiken, maar toen begon het echt te regenen, met bakken viel het uit de lucht en iets te bekijken viel er op zo’n manier ook niet meer. Om terug te gaan naar de boot was het uiteindelijk noodzakelijk om een taxi te nemen voor slechts twee kilometer, maar de keus was min of meer een taxi nemen of verzuipen en dat laatste was toch ook niet de bedoeling. We hoopten maar het beste voor de zeer nabije toekomst in Finland.

ferryDe avond op de boot begon met een heerlijk Scandinavisch zeebanket, waar je voor slechts 27 Zweedse kronen (Fl. 15,-) kon halen wat je wilde van de lekkere vis- en vleesschotels.

De bediening was mooi en goed!

 

De tocht naar open zee ging inmiddels tussen een enorme hoeveelheid kleine eilanden door en duurde langer dan twee uur. Het was jammer dat het nog steeds regende wat ons ervan weerhield om ook eens buiten te kijken.

Later werd er in de bar wat gedronken en gedanst met onze Scandinavische medepassagiers en toen we om 03:00 uur Finse tijd naar bed gingen was de bar nog niet leeg. Het stapgeld had zijn dienst op deze boot wel bewezen.

 

Norrköping
I
Stockholm
I
Helsinki

Dagtotaal: 161 km.
Totaal: 1442 km.

 

28 juni.   Helsinki
’s Morgens tijdens een goed ontbijt voeren we alweer tussen eilanden door en was Helsinki al in zicht. Zonder moeite kwamen we van het schip en het tonen van de pas was genoeg om Finland in te komen.

In Helsinki reden we, volgens afspraak met Dahlgren, rechtstreeks naar de fabriek, waar koffie en koek voor ons klaar stonden. Na een uurtje praten met Dahlgren en Vita, stelde de laatste voor om een paar hutten in het noorden te bespreken en zo waren we verzekerd van een hut in Juuma en in Lemmenjoki.

Later in de stad rondgekeken en de voorraad fotorolletjes aangevuld en ons tegen vier uur weer terug naar de fabriek laten brengen. Zo wisten we dan ook weer hoe taxichauffeurs in Helsinki rijden. We gingen tenminste bijna met z’n drieën door de voorruit bij een plotselinge remmanoeuvre, die wij zelf allang hadden zien aankomen.

SibeliusMet Vita toen nog een rondrit door de stad gemaakt en via de kerk in de rotsen, het monument van Sibelius en het huis van de president naar Espoo gereden en op de dertiende verdieping van een gebouw koffie gedronken en foto’s gemaakt.

Intussen had Dahlgren zijn sauna opgewarmd tot 80 °C. Na kennis gemaakt te hebben met mevrouw Dahlgren en iets gedronken te hebben gingen we de sauna in en toen we voor de eerste keer naar buiten gingen stonden we te dampen als een paard. Dat deden we nog een paar keer met tussendoor nog eens afspoelen onder de douche. We werden er goed schoon van.

Op de barbecue lagen ondertussen lekkere karbonaadjes te roosteren en na het aankleden werden deze in een gezellige sfeer met sla, brood, bier en wijn soldaat gemaakt. Daarna hebben we nog tot in de kleine uurtjes de Amerikaanse Whiskey van Dahlgren geprobeerd. Toen gingen we, voorlopig voor de laatste keer, geciviliseerd slapen in echte bedden.
Foto's »

 
 

29 juni.  Helsinki - Koli
Toen we ’s morgens opstonden was mevrouw Dahlgren alweer bezig het ontbijt te verzorgen en de stukjes uitgebakken spek met omelet en nog tal van andere lekkernijen beloofden iets goeds en dat was het ook. Het was een grandioze ontvangst geworden bij de familie Dahlgren.

enrouteNa het afscheid vertrokken we richting Koli, dat was het doel nadat we de route enigszins gewijzigd hadden. De weg die we voor ons hadden scheen mooier te zijn.

Het weer was goed en we reden tussen en langs grote en kleine meren en kwamen vlak langs de Russische grens, waar ondanks het verbod er foto’s te maken, toch snel nog een wachttoren werd gekiekt.

In Joensuu kochten we karbonaadjes voor de barbecue en werden visvergunningen aangeschaft. Op de camping kochten we de daar noodzakelijke extra visvergunning en na het lekkere eten legden we maar eens een lijntje uit, maar het was aan de kant zo ondiep dat er niet eens een vis kon zwemmen, laat staan dat je er een kon vangen. We pakten dus maar weer in en dronken bij het nog brandende vuur een Fins biertje, want de bar op de camping was ook al dicht.
Het begon toch wat fris te worden, maar het bleef licht en dat zou het voorlopig dag en “nacht” blijven.
We hadden tot hier al ruim 2000 km. gereden.

 

Helsinki
I
Kotka
I
Lappeenranta
I
Savonlinna
I
Joensuu
I
Koli

Dagtotaal: 614 km.
Totaal: 2056 km.

 

30 juni.  Koli - Juuma
Na het ontbijt en inpakken vertrokken we in de richting van Juuma, de volgende halteplaats.
We hadden nu het merengebied verlaten. Bijna elk meer was door Eddy op de foto gezet en we kunnen zodoende er nog lang van genieten. Onderweg zagen we het eerste rendier en die ging natuurlijk direct op de foto, toen zagen we een hele kudde en later lag er een te luieren in een sloot langs de weg. Ze gingen allemaal op de foto.
Het werd nu af en toe wat bewolkt, maar verder hield het weer zich best.

Via Kuhmo en Sotkamo kwamen we in Kajaani, waar we een fles whiskey en een fles wodka kochten, samen voor Fmk 120,-, ca. Fl. 75,-. Dat het in dit land duur was hadden we al gehoord en nu wisten we het ook zeker.
In Kuusamo opnieuw karbonaadjes en rendiervlees gekocht met het nodige om het weg te spoelen.

JuumaBij de voor ons gereserveerde hut hadden we een vuurplaats waar we op een lekker fikkie ons vlees weer konden grillen. Het smaakte weer uitstekend. Van de honger zouden we in ieder geval niet omkomen.

Om twaalf uur ’s nachts was het nog steeds licht en ik kon zelfs foto’s maken zonder blitz, onvoorstelbaar.

 

Koli
I
Kuhmo
I
Kajaani
I
Kuusamo
I
Juuma

Dagtotaal: 507 km.
Totaal: 2563 km.

 

01 juli.  Juuma - Lemmenjoki
Om kwart voor negen waren we alweer op weg. We begonnen nu op wegen te rijden die we nog lang zouden meemaken, wel tot Trondheim toe. Hard gereden zandwegen met sporen van steentjes, welke bij tegenliggers zo heerlijk konden opspatten, maar dan wel ten nadele van ruit of lak. Soms waren dan ook nog delen in reparatie of werden recht getrokken en dan was het helemaal een puinhoop.

Zonder moeilijkheden kwamen we echter in Ivalo, waar we “ Poronkäristys” aten, rendiervlees met gekookte aardappelen en een schepje bessen met sap er tussen. Op aanwijzing van een “gerecht” door de eigenaar zei Eddy ja en zo dronken we er ook nog melk bij.

Het was inmiddels vrijdag en omdat we op zondag in Noorwegen zouden aankomen, wilden we vast wat Noorse kronen kopen. Het kostte wel enige moeite. Een bank wilde zelfs alleen aan Finnen kronen verkopen, maar niet aan buitenlanders. Gelukkig was er een goedwillende concurrent.

blokhutVeertig kilometer verder, bij Inari, gingen we van de weg af en kwamen weer veertig kilometer verder bij Juhani Jomppanen, waar Vita voor ons een blokhut had besproken voor twee dagen.
Toen Juhani ons met zijn boot naar de overkant wilde brengen begon het net te regenen en dat was niet zo best want om de rest van de bagage mee te nemen moesten we onze roeikunsten vertonen, hetgeen mij niet slechter afging als ex-zeeman Gerard.

We kregen verdere inlichtingen van een Finse familie, die goed Engels spraken en die al jaren in Lemmenjoki kwamen. Het aangestoken open haardvuur was toen toch wel lekker.
Nadat Eddy en ik de zaak nog wat verkend hadden gingen we nog maar wat dobbelen. Het was rustig en het bleef maar licht.

 

Juuma
I
Kemijarvi
I
Sodankylä
I
Ivalo
I
Inari
I
Lemmenjoki

Dagtotaal: 440 km.
Totaal: 3003 km.

 

02 juli.  Lemmenjoki
Op deze morgen was het weer niet beter dan de vorige dag. Dus maar water uit het meer gehaald voor de thee en koffie. Ander water was er niet, maar dat was ook niet nodig zo schoon als dit was.
Toen het weer beter werd gingen we de bossen in. Het was een mooi stukje natuur met de forellenrivier, de mooie kleine meertjes en de mierenhopen.

saunaIn de middag werd voor ons door onze buurman Fin de bestelde sauna opgewarmd en toen weer eens even lekker uitzweten en zo het koude meer in.
Het was een heerlijk “bad”.

 

 


Een slok wodka met onze helper sloot deze dag weer af, maar het weer bleef zo goed dat de verdere nacht de zon bleef schijnen. Die nacht konden we voor het eerst de middernachtzon fotograferen.
We zaten nu op 68° 42’ Noorderbreedte.

 
 

03 juli.  Lemmenjoki - Nordkapp (Noordkaap)
Vandaag was de dag aangebroken dat we zouden doorstoten tot op de Noordkaap, het uiteindelijke doel van onze trip. Om half negen kwam Johani ons weer halen met zijn lange motorboot.

We kochten nog wat blikken gehaktballen en begonnen aan de volgende etappe richting Karigasniemi aan de Fins-Noorse grens. Evenals de vorige dag kwamen we nu ook weer toeristen tegen die, kennelijk van de Noordkaap komend, over Noord-Finland en Zweden terug gingen. Bij een aantal stond de datum van de aankomst op de Noordkaap in het stof op de auto geschreven.
Aan de grens, die zonder moeite werd overgestoken, hadden we intussen 3046 km. afgelegd.

In Noorwegen ging de weg weer over van asfalt op hard zand en dat zouden we nog lang zien doorgaan onder onze wielen. Het land werd nu meer bergachtig en we begonnen de, ons pas na Bergen verlatende, met sneeuw bedekte bergen aan de horizon te zien. We namen er gelijk maar foto’s van. In Lakselv zagen we voor het eerst het water van de Noordelijke IJszee en het voelde ook zo koud aan. Langs de weg de bekende Noorse leisteen in onvoorstelbare hoeveelheden.

Het weer was tot dan weer uitstekend en na 75 km. in Noorwegen te hebben gereden, zagen we plotseling een gat in de berg, wat tunnel heette: onverlicht, gaten in de weg, niet afgewerkt aan de zijkanten en met een druipend plafond. gelukkig geen tegenliggers over deze 2,8 km. Uit de tunnel gelukkig weer asfalt. Bomen ontbraken allang in het landschap!
Op een mooie plaats even uitgestapt om een foto te maken en gelijk maar truien en jacks gepakt, want er stond een ijzige wind, maar wat wil je ook anders zo dicht bij de Noordpool.

repvagToen we Repvåg zagen liggen waren we nog 24 km. verwijderd van Kåfjord, waar volgens een Noors tijdschema vanaf 1 juli een boot naar Honningsvåg zou vertrekken, slechts drie kwartier varen en goedkoper.

Maar honderd meter voor de haven hield de weg op en was er niets meer te zien dan verblijven van de werkers en een niet afgewerkt stuk weg en een halve aanlegsteiger. De eerste afvaart was verschoven naar 15 juli…..
Dus maar terug naar Repvåg waar we de voor ons eerst mogelijke ferry al gemist hadden en op de tweede net niet meer op konden. Het gaf allemaal niets want het bleef toch licht. Tijdens het wachten nog even een kopje koffie met een sneetje brood naar binnen gewerkt tegen een prijs van
Fl. 20,-.

Gedurende de oversteek van anderhalf uur hoorden we van een roodharige Noorse gidse, Eva Christina, nog wat over het begeleiden van toeristen. Je werd er volgens haar doodmoe van, maar als studente was het toch leerzaam.
In Honningsvåg de camping opgezocht, richting Noordkaap, maar nog altijd 25 km. van het doel. Er was geen “hytte” meer vrij dus maar in de ijzige wind ons tentje opgezet. Het bleek al gauw dat de Noorse drie sterren campings goed waren uitgerust. Een kjøkken (keuken) met elektrische kookplaten, met tafels en stoelen en goed sanitair met warm water, alles met verwarming. Bovendien een ruimte waar een tv-toestel stond voor de avondrecreatie want er was verder geen fluit te doen.

certificaatNadat de tent was opgezet gingen we op weg naar de Kaap over de bekende hard gereden zandweg, niet al te breed en in een mist van nog geen vijftig meter zicht en na 25 km. stonden we dan op het noordelijkste puntje van Europa na een rit van 3470 km. De auto werd geparkeerd à la raison van Nkr. 6,- per persoon en de prijzen in het bijbehorende gebouw waren navenant.

Het zat potdicht van de mist. Bij het monument wat rondgekeken, maar geen steek gezien van het water beneden. Wat foto’s gemaakt in de hoop dat er iets van zou lukken.

Maar hoe het ook zij, we waren zonder moeilijkheden zover gekomen en we waren het er over eens dat we tot zover een prachtige tocht hadden gehad.


Omdat er verder niets te beleven viel daalden we maar weer af naar de camping, waar de wind was gaan liggen en de mist iets minder was geworden.

Omdat we bijna geen benzine meer hadden, om eventueel de volgende dag, als er geen mist zou zijn nog eens naar de Kaap te gaan, reden we door naar Honningsvåg waar we op het scheiden van de markt nog voor vijftig kronen brandstof konden krijgen. Zonder dat hadden we niet eens meer op de camping kunnen komen.
Aangezien alles dicht was op zondag hadden we niets anders te eten dan de blikken gehaktballen die we nog in Finland gekocht hadden en die kwamen dus goed van pas.

We hebben hier veel toeristen gezien, zelfs een bus van de Kruyff uit Eindhoven, en steeds opnieuw waren de ferries vol. Ze kwamen van alle kanten: Spanjaarden, Italianen en Joegoslaven. Het woord Noordkaap is de trekpleister want te zien is er niet veel. Alleen dank zij de golfstroom is het mogelijk op 71° Noorderbreedte te komen. In het gebied van de Zuidpool ligt zelfs de Zuidpoolcirkel al in het ijs.
We gingen die avond op tijd naar bed, want koud bleef het en er was niets te doen.
Foto's »

 

Lemmenjoki
I
Inari
I
Karigasniemi
I
Karasjok
I
Lakselv
I
Russenes
I
Repvåg
I
Honningsvåg
I
Nordkapp

Dagtotaal: 365 km.
Totaal: 3368 km.

Volgens teller
gereden:
3470 km.

 

 

04 juli.  Nordkapp - Alta
We waren naar bed gegaan in een dikke pyjama en met sokken aan, maar toen we wakker werden was het toch berekoud in de slaapzak, dus maar vroeg opgestaan en snel alles afgebroken. De warme koffie deed ons goed.
Het was nog steeds mistig, dus maar op weg naar Honningsvåg om wat geld te halen, want het weinige wat we hadden was op en om terug te komen op het vasteland kostte ook geld.

Na de oversteek weer door die ellendige tunnel en ook nu geluk: geen tegenliggers. Eenmaal op weg naar Alta konden we ons weer van trui en jack ontdoen want de zon was weer warm op honderd kilometer van de Kaap. In het lager gelegen gebied groeiden ook weer bomen en zowel hier als op de boomloze hoogvlakten zagen we weer prachtige landschappen en slechte stukken E6.

AltaIn Alta kochten we het nodige en aan de Zalmrivier aten we gegrilde lamskoteletten met boontjes uit blik.

Bij onze verkennings-tocht door dit eerste Noorse stadje, waar we dit konden doen, zagen we alleen snackbars of Kafetaria’s, waar je alleen bier kon drinken als je er iets bij at, al was het maar een koek.

Het verkeerde bier dat we hadden meegenomen uit de supermarkt rook naar het zure Finse brood. Het was donker bier en smaakte naar niets, niet te zeggen verschrikkelijk.

’s Avonds liep de camping aardig vol en kwamen er kinderen uit Alta die aan iedereen de naam vroegen en ik vroeg ze dus ook maar terug, zodat ik een stel rasechte Noorse namen heb zoals:
Laila Synnöve en Gunvor Lise Jakobsen en May-Britt Balto Øvre.

’s Nachts hebben Eddy en ik de zon gefotografeerd die zoals allang niet meer onder ging. De meest frisse tijd was middernacht, maar om 01:00 uur begon het alweer warmer te worden. Het bleef dan wel licht, maar op de camping sliep iedereen op een dronken Fin na, die ons ook nog een slok aanbood van zijn alcohol van 80%. Je moest hem wel wat verdunnen met suikerwater maakte hij ons duidelijk.

 

Nordkapp
I
Honningsvåg
I
Repvåg
I
Russenes
I
Skaidi
I
Alta

Dagtotaal: 273 km.
Totaal: 3641 km.


 

05 juli.  Alta - Lyngseidet
Die morgen nog eens een lekker warme douche genomen en vrij laat vertrokken. Het water voor onze thee wilde maar niet koken en het bakken van eieren ging ook al moeilijk. Gezien de afstand die we die dag wilde afleggen was het laat vertrekken niet bezwaarlijk.
Het was een mooi plekje daar bij de Altaelv, waar we de avond te voren nog een knots van een zalm zagen vangen, zeker een van 80 cm. Het vissen op zalm schijnt daar overigens per dag wel Fl. 100,- te kosten.

LyngenfjordOp weg naar de volgende halteplaats zagen we links en rechts van ons de met sneeuw bedekte bergen. De zon scheen weer op zijn best. Op de hoogvlakte weer geen boom te zien, maar wel prachtige vergezichten op het fjord waar we een tijdje langs reden. Ook hier was de E6 vaak een puinhoop waar we wederom zonder moeilijkheden doorheen kwamen.

Bij Olderdalen namen we de veerboot naar Lyngseidet, een dorp van een paar huizen, waar dus ook weinig te beleven viel. De camping was zo gevonden en de tent snel opgezet. ’s Avonds naar de tv gekeken en gezien dat het in België mooi weer was. Gelukkig maar!

 

Alta
I
Burfjord
I
Sørkjos
I
Olderdalen
I
Lyngseidet

Dagtotaal: 260 km.
Totaal: 3901 km.

 

06 juli.  Lyngseidet - Narvik
Op weg naar Narvik was de eerste stop bij de prachtige waterval van Maltelv. Het weer was opnieuw goed en dan lijkt alles nog mooier, ook het landschap, wat zich nog steeds op zijn best toonde.
Met Narvik reden we een van de grotere Noorse steden in het Noorden binnen en toen zagen we echt bier schenken in glazen van zeker een halve liter. Het smaakte opperbest ook al was de prijs per glas Nkr. 13,- ofwel
Fl. 6,25. Maar dat laatste was ons om het even, we waren al gewend aan de daar geldende normen.

NarvikHier verder hetzelfde beeld als in de andere plaatsen. Uitgerekend op woensdag waren de banken om drie uur dicht en de winkels om vier uur. Toen was er dan ook bijna geen mens meer op straat.
We zagen woorden als “pub” en meer van dat soort dus het leek ons om hier maar weer eens te gaan “stappen” ’s avonds.

Bij het zoeken naar de camping, waarbij we nog tweemaal de stad doorreden, vonden we wel de plaats, maar er hing een bordje “camping opgeheven”, maar dan wel in het Noors. Dan maar naar de eerstvolgende camping en die vonden we eerst 40 km. verder. Van het “stappen” kwam dus ook weer niets, want het heen en weer rijden op deze weg was niet je ware.

Het bleef weer licht, alhoewel de zon achter de bergen verdween. Hij was overigens zo weer terug.
Voor die tijd hadden we nog contact met een Duits stel waarbij we uiteindelijk zijn bier- en wijnvoorraad opdronken. Als vergoeding ging Eddy om twaalf uur die nacht letterlijk met hem in zee.

 

Lyngseidet
I
Øvergard
I
Storsteinmes
I
Bardufoss
I
Bardu
I
Narvik

Dagtotaal: 246 km.
Totaal: 4147 km.

 

07 juli.  Narvik - Fauske
De weg naar Fauske was vrij gevarieerd. Weer langs fjorden, over hoogvlakten afgewisseld door twee pontveren, drie bruggen en vijf tunnels werd de weg redelijk snel afgelegd. Geen lange wachttijden en geen moeilijke weggedeelten.

Even in het dorp gekeken, de camping opgezocht en later kip gaan eten op zijn Noors: met de tien geboden. Hier vonden we ook een bordje voor de raam van het hotel dat bezoeken van de bar na 20:00 uur in vrijetijds kleding niet was toegestaan, voor het weekend was dit al na 18:00 uur verboden.

Daarna gingen we naar Bodø om een kolkende stroom te zien die bij het keren van het tij zou moeten ontstaan doordat het water door een nauwe opening wordt geperst. Er wordt veel over geschreven, maar de Saltstraumen stellen niets voor.

FauskeEen borreltje pakken en naar bed gaan was voor mij een illusie. Een Deen wilde zo graag wat praten en begon met dure whiskey en omdat hij er dorst van kreeg haalde hij er lauwe flesjes Tuborg bier bij. Dat gaat nóóit goed.

Gerard verdween al gauw de tent in en Eddy sloop hem niet veel later na. Even later kwam er nog een jonge Noor bijzitten. Tot 06:00 uur heb ik het volgehouden en toen viel ik om en sliep tot 08:00 uur. Toen ik wakker werd waren Eddy en Gerard al met de tent bezig en was het ontbijt bijna klaar.

De gevolgen van die nacht bleven echter niet uit, maar de rit naar Mo i Rana was gelukkig maar kort en dat kon Gerard wel alleen af.
We hadden nu 4818 km. afgelegd, sinds de Kaap alweer 1348 km.

 

Narvik
I
Skarberget
I
Borgnes
I
Innhavet
I
Bonnåsjøen
I
Sommerset
I
Fauske

Dagtotaal: 254 km.
Totaal: 4401 km.

Volgens teller
gereden:
4818 km.

 

08 juli.  Fauske - Korgen
poolcirkelDe weg naar de volgende stopplaats ging geheel door het binnenland. We passeerden de poolcirkel op een boomloze hoogte van
680 m.
Het was een warme dag en de toeristen waren evenals wij gestoken in zeer luchtige kledij.
We zagen dan ook velen in bikini en korte broek bij het poolcirkelteken. Dan was er natuurlijk ook de souvenirshop, waar we kaarten kochten voor België om onze vrouwen maar weer eens te laten weten waar we waren. Er werd gefilmd en gefotografeerd dat het een lust was.

In Mo i Rana inkopen gedaan o.a. voor de barbecue. De dubbel gezouten lamskoteletten smaakten nergens na, de andere gelukkig wel.

Fauske
I
Rognan
I
Storjord
I
Randalsvall
I
Mo i Rana
I
Korgen

Dagtotaal: 230 km.
Totaal: 4642 km.

 

09 juli.  Korgen
We zouden hier twee nachten blijven om eens in de omgeving rond te kijken. Eerst bezochten we een grot van kalksteen, maar behalve de kiezelsteen die tijdens de ijstijd erin gekieperd was, zagen we niet veel. De waterval waarvan ik dacht dat die nog moest komen bleek een voorbij gelopen straal water uit de rotsen te zijn.

SvartisenNee, dan de gletsjer. Deze ijsrivier was een zeer imposant gezicht.

De naam van deze gletsjer was “Svartisen” en was zeer toepasselijk want de bovenlaag was bedekt met een soort roet.


Het was gelukkig goed weer en de zon scheen zodat we prachtige foto’s konden maken van en onder de over de rotsen hangende ijstong. Zo’n stuk van die ijstong brak een eindje van ons vandaan af en viel met veel kabaal in het water. Het stuk loog er niet om en kwam kolkend weer omhoog.

Een poging van mij om de gletsjer af te breken strandde al na
20 cm., maar al die afgebroken stukken, ook die al in het water lagen, bestonden uit kristalheldere brokjes waar je doorheen kon kijken. Klaar voor in de whiskey, maar meenemen was er natuurlijk niet bij.

Het hele gebied bestond trouwens uit prachtig afgeschuurde rotsformaties, van allerlei kleuren, waar de ijslaag eeuwen overheen was gegaan. In de loop van de laatste honderd jaar heeft deze gletsjer zich 2 km. terug-getrokken en vanaf 1963 is aangetekend waar het ijs zich op dat moment bevond.
Van dit bezoek hadden we in ieder geval geen spijt en het was ook zeer interessant.

Terug bij de tent bestond het feestmaal, vanwege mijn trouwdag, uit tomatensoep, spaghetti met veel vlees, karamelpudding en koffie na.
Die avond bleek bij het dobbelen dat ik bij het “5000-den” kampioen niksgooier was en bij het pokeren “grote stratenmaker”.

 

10 juli.  Korgen - Kvam
Op dezelfde tijd als de meeste dagen, zo tussen acht en negen uur, gingen we weer op weg. De tocht ging ook nu weer door het binnenland en de wegen waren bochtiger dan voorheen en nog steeds het mooie landschap. Op de tv hadden we gezien dat de temperatuur in Zuid-Noorwegen en in België hoger lag dan in dit stuk. De zon bleef echter schijnen. Later werd het slechter en begon het te regenen.

KvamGezien deze situatie besloten we de volgende dagen maar zoveel mogelijk “hytter” te huren en in Kvam vonden we er één aan het meer met vijf bedden en een kookplaatje.
Het was een rustige dag waaraan dobbelend een einde kwam.
Foto's »

Korgen
I
Mosjøen
I
Majavatn
I
Namsskogan
I
Grong
I
Kvam

Dagtotaal: 302 km.
Totaal: 4945 km.

 

11 juli.  Kvam - Trondheim
Toen we ’s morgens vertrokken regende het pijpenstelen en dat deed het bijna de hele weg naar Trondheim. Het was goed te merken dat we meer in het zuiden kwamen, de E6 was goed en het werd drukker. We kwamen aan een fjord waar we, 25 km. zuidelijk van de stad, een kamer op camping Øysand vonden. Het waaide erg hard en gezwommen hadden we, behalve Eddy, nog niet en het zou er nu ook niet van komen.

kathedraalDie middag gingen we weer terug naar de stad waar we op het toeristenbureau nog wat inlichtingen over de stad haalden. Toen in een warenhuiscafetaria wat gegeten.
De kathedraal van de stad was de moeite van het bezoeken waard.
We zouden de volgende dag nog eens terug gaan dus nog maar eens een lekker pilsje genomen in een pub.

Behalve dobbelen hadden we intussen onze conditie behouden door vaak een partijtje voetbal te spelen en ook daar hadden we weer tijd voor. We waren benieuwd of het nog licht zou blijven. Het bleef nog steeds licht, maar lang kon dat niet meer blijven want daarvoor zaten we al weer te ver van de poolcirkel vandaan.

 

Kvam
I
Steinkjer
I
Levanger
I
Trondheim

Dagtotaal: 188 km.
Totaal: 5133 km.

 

12 juli.  Trondheim
TrondheimHier kregen we ’s morgens voor het eerst de wereldomroep via de korte golf op de radio.
We gingen weer naar Trondheim en met behulp van wandelroutes werd de stad bezichtigd van rechts naar links, van binnen en van buiten.

Via de Informatie de boot Kaupanger - Gudvangen laten bespreken voor donderdag en dat was maar goed ook want de boot die gepland was, was al volgeboekt en dus passage voor de volgende geboekt. De aankomsttijd in Gudvangen zou echter pas om 20:30 uur zijn en daarom lieten we ook maar een slaapplaats reserveren op een camping daar.

's Avonds mijn verjaardag gevierd met een fles whiskey uit de “apotheek” want zo heette de drankwinkel daar.

 
 

13 juli. 13 juli.  Trondheim - Otta
Toen we ’s morgens in de regen vertrokken hadden we tot dan al 5500 km. afgelegd volgens de kilometerteller en waren we dus al vrij dicht bij het einde van de tocht. Op weg naar Otta knapte het weer op en al stijgend en dalend kwamen we weer eens op een kale hoogvlakte. In Oppdal even gestopt en daar zagen we twee Italiaanse monniken met het beeldje van de heilige Franciscus in een houten kistje achter op de motor op weg naar de Noordkaap.

OttaIn Otta aten we wat, maar vonden geen “hytte” alhoewel we vrij vroeg ter plaatse waren, waarschijnlijk waren die al weg omdat iedereen aan het slechte weer dacht. 30 km. Verderop vonden we bij een boerderij toch nog een antieke hut aan het Vågåmeer.

Trondheim
I
Ulsberg
I
Oppdal
I
Kongsvoll
I
Dombas
I
Otta

Dagtotaal: 248 km.
Totaal: 5381 km.

 

14 juli.  Otta - Gudvangen
Hadden we de vorige dag door mooie dalen gereden, vandaag zou de route weer over een zeer mooie hoogvlakte gaan en toen we eenmaal op de “weg” naar Sogndal zaten begon het te sneeuwen. De weg was het ons bekende E6-werk, maar wel wat smaller. Tot dan liep de weg langzaam stijgend langs een, door de rivier diep uitgesneden, canyon en veel stroomversnellingen zagen we daar. De steenformaties waren weer prachtig.

Hadden we in Finland veel rendieren voor de auto gehad en in Noord-Noorwegen veel schapen, hier waren het bokken en geiten die we moesten omzeilen.

Naero fjordHogerop werd de weg gemarkeerd door palen, kennelijk om bij sneeuw aan te geven waar de weg lag. Passeren ging soms vrij moeilijk en toch gingen er caravans en zelfs bussen over de pas van Fantestein op 1434 m. boven de zeespiegel. Het was zeer imposant al die besneeuwde bergen rondom ons heen. Eenmaal er overheen daalden we snel af en onze conclusie was dat deze rijrichting toch wel de beste was.

De tocht langs het fjord was mooi en ook hier was de weg soms vrij smal, maar wel geasfalteerd.
Tot slot hadden we een mooie boottocht door het Naeroø fjord van Kaupanger naar Gudvangen en hier bleek een aanlegsteiger met wat huisjes, diep in het fjord waar de zon amper bij kwam, zo te heten en deze plek was klaarblijkelijk het eigendom van
Mr. Gudvangen, die verder erg goed wist wat “goed vangen” was, want de prijzen op zijn camping logen er niet om.

 

Otta
I
Lom
I
Sogndal
I
Skjolden
I
Kaupanger
I
Gudvangen

Dagtotaal: 210 km.
Totaal: 5591 km.

 

15 juli.  Gudvangen - Bergen
Bijna direct na ons vertrek in mooi weer gingen we via een vrij lange helling van 20° het dal weer uit en na een rit door vele tunnels kwamen we aan het fjord waar we Bergen aan zouden vinden. Toen we Bergen binnenreden hadden we 6170 km. afgelegd, vanaf de Noordkaap 2700 km.

Hoewel het in Bergen altijd scheen te moeten regenen, was er nu niets van te merken, integendeel het was stralend weer. Toch huurden we maar een “hytte” voor twee nachten want je wist maar nooit.
’s Middags de stad maar eens wat verkend en de kade van onze boot vast opgezocht.

campingTerug op de camping konden we eens een keer lekker in de zon zitten voor ons hutje en die avond hadden we Heineken bier, maar wel in Noorwegen gebrouwen. Het leek in ieder geval ergens op.

Het werd nu ’s avonds echt donker, na bijna drie weken.

 

Gudvangen
I
Vos
I
Granvin
I
Kvanndal
I
Bergen

Dagtotaal: 418 km.
Totaal: 5800 km.

 

16 juli.  Bergen
Die zaterdag nog eens naar de stad. Met de funicular naar de top van de fløberg vanwaar een prachtig uitzicht op stad, haven en omgeving. In de stad rondgekeken, foto’s genomen van o.a. een driemaster en van de straat met de houten huizen, Bryggen geheten, de vroegere naam van Bergen, welke plaats gezegd wordt te zijn gesticht door Duitsers.

BergenIn een restaurant aan de achterkant van deze houten huizen elk een paar pilsjes gedronken op de goeie afloop. Uiteindelijk waren we zonder ongelukken in Bergen aangekomen en over zulk een afstand en soms niet al te beste wegen was dat wel wat waard.

We hadden inmiddels al een boot zien aankomen uit Cuxhaven die alweer een lading toeristen bracht, hoofdzakelijk Duitsers. Het was de Venus een zusterschip van de Jupiter, onze boot van de volgende dag.

In het zeeaquarium o.a. knotsgrote kabeljauwen, zalmen en roggen in levende lijve gezien en door onderwater ramen de op hun rug zwemmende zeehonden bekeken.

Toen weer naar de stad waar de winkels op deze zaterdag al om 13:00 uur dicht waren (door de week in de zomer al om 16:00 uur). De straten waren nagenoeg uitgestorven op wat toeristen na.
Terug op de camping gingen we vast zorgen voor de één na laatste dag.

 
 

17 juli.  Bergen - Amsterdam
’s Morgens alles afgewerkt en onze nette kleren aangetrokken, want er wachtte ons nog 25 uur op de boot en je wist maar nooit. Om 10:00 uur waren we al in de haven. We zetten de auto op de gewone plaats, want het verhaal was dat, wanneer je als een der eersten de boot op zou gaan, je op het onderste dek terecht zou komen, met het gevolg dat je bij de ontscheping een der laatste zou zijn. Het verhaal ging toch niet op, maar een beetje geluk hadden we toch wel, want we bleven op het bovenste autodek.

bootWe maakten nog wat foto’s en toen was het zover dat de boot moest komen. Hij was een half uur te laat, maar na het uitladen van een nieuwe lading toeristen uit Nederland, vertrokken we toch op tijd. Het was weer een prachtige tocht tussen de eilanden door.
Inmiddels had Gerard zijn baard afgeschoren en was Eddy zijn vijf haartjes ook kwijt, zodat we ’s avonds weer keurig aan de gereserveerde tafel een heerlijk diner zaten te verorberen, nadat we eerst een aperitiefje
(nou ja: één?) hadden genomen.

's Avonds van de barkeeper zijn mening over de Nederlanders gehoord. Het was inderdaad niet druk aan de bar en dat was op de boot van Stockholm naar Helsinki wel anders.
Toen alle bars dicht waren gingen we ook maar slapen.

 
 

18 juli.  Amsterdam - Eindhoven
Op de laatste vakantiedag was het vrij woelig op zee en dat kon je wel merken. Ik had weinig lust in een ontbijt, maar na een tijdje op het achterdek ging het beter en smaakte de koffie met iets er bij weer best.
Later gingen we nog eens naar de bar en merkten dat een cruise ook niet alles zou zijn. Zo’n dag gaat nog wel, maar langer dan dat geeft vrij gauw verveling.

Hoe dichter je bij Nederland kwam hoe drukker het werd op zee en zagen we ook boortorens aan de horizon verschijnen. Voor de pieren van IJmuiden ging het er nog om of de boot van dezelfde maatschappij, die uren te laat was, nog voor ons zou afmeren en zo ja dan zou dat ons zeker drie uur kosten, maar gelukkig ging dat niet door en waren we vrijwel op de normale tijd van boord.

thuisVolgens ons schema waren we ook om 20:00 uur weer thuis waar de familie al zat te wachten.
Ten behoeve van onze filmploeg kwamen we nog een keertje thuis en toen was het begroeten en snel vast informeren naar de vakantie, later datzelfde nog eens rustiger. We bleken het allemaal goed gehad te hebben en we waren blij weer heelhuids thuis te zijn gekomen.

We hadden in totaal 6350 km. gereden en ongeveer 750 dia’s en 200 foto’s gemaakt.
Foto's »

 

Amsterdam
I
Eindhoven

Dagtotaal: 125 km.
Totaal: 5925 km.

Volgens teller
gereden:
6350 km.

 

Resumé
Als conclusie mogen we wel zeggen dat we deze tocht niet zouden hebben willen missen. Het is een onvergetelijke tocht geworden door ongelooflijk mooie landschappen en onvoorstelbare zaken als de middernachtzon en het niet donker worden ’s avonds.
Finland is een prachtig land met bossen en meren en vrij vlak in tegenstelling met Noorwegen waar hoog- en laagvlaktes elkaar afwisselen dat op zijn manier ook mooi is.

Van de muggen hadden we weinig last, maar dat kwam deels door de lagere temperaturen die we deze tijd hadden en deels omdat we toch vrij vroeg daar waren, later zo eind juli begin augustus kan het wel anders zijn.

Hoewel de streken daar niet al te dicht bevolkt zijn, hadden we toch weer geen uren nodig voor we weer iemand zagen en voor wat betreft de benzinepompen, die waren in voldoende mate en over gelijkmatige afstanden aanwezig en ze hadden steeds voorraad.
Het benzineverbruik was 514 liter voor 6350 km., een gemiddelde dus van  1 liter op 12 km.

Ik mag wel zeggen, ik herhaal het nog maar eens, dat voor mij zulk een vakantie een genoegen is en dat ik beslist nog eens terug ga naar Scandinavië.

Cor Brekoo

Eindhoven, 11 augustus 1977.

 

 

© G.M. van Gool