Europa

Romantische Strasse
29 augustus t/m 2 september 2016

Maandag 29 augustus, mooi weer
Tegen half zeven vertrokken we met eigen auto naar Beek om te reizen met Bolderman. Zij hanteren dezelfde formule als Effeweg.
We maakten kennis met Roel, een jonge chauffeur, hij laadde de koffers in en rond 8.30 uur vertrokken we naar Geiselwind, waar ons hotel stond voor de komende dagen.
Om 11.00 uur een eerste korte stop, snel een koffie en verder reden we via snelweg 3 tot aan het stadje Montabaur. Hier nam de chauffeur de route door het Westerwald.

Via Neuhausel, Arzbach, Bad Ems en Koblenz kwamen we in Lahnstein terecht, een mooi oud Duits stadje. Hier staken we de Lahn over en reden verder langs de Rijn. We kwamenfilmpjevoorbij Braubach met zijn kasteel Markenburg boven op de rotsen; langs het stadje Boppard wat een van het mooiste plaatsjes moet zijn in het romantische Rijndal.

Sankt Goar, dankt zijn naam aan de heilige St. Goar uit de 6e eeuw, hij leefde daar als kluizenaar en hielp de vissers bij het passeren van de Loreleirotsen. Op een klein eilandje midden in de Rijn staat een beeltenis van de “Lorelei”.

Bij het plaatsje Lorch zagen we veel wijnbouw. Daarna reden we Rüdesheim binnen, een aangenaam stadje om enige uren door te brengen. Het station en de St. Jakobskerk bekeken en daarna een terras opgezocht. Tegen 15.00 uur liepen we terug naar de bus en reden richting Frankfurt waar dicht bij het vliegveld een file bleek te staan van circa 10 km en een wachttijd van 1,5 uur. Er was een vrachtwagen gekanteld.

Roel wijzigde zijn rijplan en reed door de stad. Zo kregen we onverwacht nog een sightseeing door Frankfurt, maar helaas was daar ook een ongeluk gebeurd en moest Roel weer van rijplan veranderen. Uiteindelijk kwamen we weer terug op snelweg 3 en konden we richting Geiselwind rijden. Tegen 18.30 uur kwamen we aan bij Gasthaus Krone. We werden welkom geheten en konden meteen “aanvallen” aan het diner. Nadien onze tas uitgepakt en afgezakt op het terras.
Foto's »

Dinsdag 30 augustus, prachtig weer.
Na een goed ontbijt vertrokken we naar Würzburg, deze plaats is het begin van de Romantische Strasse.

Roel reed ons allereerst naar het kasteel Marienberg.
Hier zetelde jarenlang de Würzburger Bisschoppen. Het kasteel ligt aan de linkerkant van de Main en verheft zich boven het centrum van Würzburg. In de loop van de tijd werd het kasteel meermalen verbouwd en met talrijke verdedigingsmiddelen omgeven. Het oudste deel is de “Mariakerk” uit 706. Tegenwoordig bevindt zich in het kasteel het Mainfränkische museum.

Een prachtig kasteel, jammer dat er veel in de steigers stond.
Foto's »

terrasNadien haalde Roel ons weer op en zette ons af bij de “Alte Mainbrücke”, gedecoreerd met karakteristieke heiligenbeelden. Deze brug lijkt enigszins op de “Karlsbrücke” in Praag.

Aan het einde van de brug zagen we een heerlijk terras, dus eerst aan de koffie.

Daarna liepen we de stad in en zaten even bij een bijzondere fontein met een grote Sater, daarna liepen we richting St. Kilian kerk om te zien wanneer het orgelconcert begon.

Doorgelopen naar de Marktplaats waar een bijzonder gekleurde, laatgotische hallenkerk staat met een rijkelijke architectonische decoratie voornamelijk in de boogvelden van het portaal,
de Marienkapelle.

Op het altaar staan 4 tafel-schilderijen uit 1514. Op de twee middenpanelen de aartsengel die Maria komt vertellen dat het gelukt is. Op het uiterst linkerpaneel de geboorte van Jezus. Op het uiterst rechterpaneel de aanbidding van de koningen.
Verder in de kerk een van betekenis zijnde mooie zwarte Madonna, ook een zilveren Madonna en talrijke graf-monumenten van Frankische ridders en burgers.

Het Falkenhaus, naast de Marienkapelle heeft een weelderige stucdecoratie uit 1751, nu is er de Toerist information gevestigd. Teruggelopen naar de Romaanse Basiliek Neumunster, met een imposante koepelbouw en pompeuze barokgevel, gebouwd op de grafstede van
St. Kilian.
Een prachtige Basiliek met hoge, witte gewelven en meesterlijke schilderingen en gedrapeerde muren. We zijn in de kerkbanken gaan zitten om alles goed te bekijken.

Om 12.00 uur zouden we in de St. Kilian’s Dom het orgelconcert bijwonen. Men was net begonnen met een voordracht toen wij de banken inschoven en weer een prachtig versierde kerk zagen. Genoten van orgelmuziek en gedichten die tussendoor voorgelezen werden.
Op de terugweg naar de bus een broodje gekocht zodat we in de bus nog iets te eten hadden.
Foto's »

VolkachToen gingen we op weg naar het stadje Volkach.
We zouden hier een boottocht maken over de Main, maar de boot van 14.00 uur zat propvol. Voorstel van Roel was om het stadje te bekijken en om 16.00 de boot te pakken en de buitenruimte te bespreken.

Zo gezegd zo gedaan, het stadje bekeken en een groot terras gevonden waar men regionale witte wijn schonk; die smaakte erg goed.

Tegen 16.00 uur waren we bij de boot, maar we konden niet vertrekken omdat er iemand ziek filmpjegeworden was en men de “notartz” opgeroepen had. Bij de loopplank kregen we nog een serenade van een typische Bayern Musikkapelle. Om 16.30 uur vertrokken we alsnog en het varen in de zon en mooie omgeving was heel relaxed.

Terug in het hotel zaten we om 19.00 uur aan het diner, deze keer in gezelschap van twee dames, een uit Tilburg en de andere uit Boxtel. Er ontspon zich een gezellig gesprek en hebben nog redelijk lang nagetafeld. Nadien afgezakt op het terras.

Woensdag 31 augustus, prachtig weer
RothenburgVoor het ontbijt naar de bank gelopen en geld gepind, daarna ontbeten en om 8.30 uur de bus in voor vertrek naar Rothenburg ob der Tauber. Via de snelweg reden we tot afslag Uffenheim, vanaf hier reden we een mooie route door het Taubertal. Roel zette ons aan de buitenkant van de vesting af en middels een poortje kwamen we de stad binnen. Het was alsof we in een andere wereld binnen liepen.

Een Middeleeuws stadsbeeld met stadsmuur en vestingtorens. Op het marktplein zagen we Georgbron met middenin een standbeeld van St. Joris en de Draak daar tegenover lag het fraaie Raadhuis en de Ratstrinkstube, bekend van de “Meistertrunk”. Koffie gedronken met appelgebak. Achter het Marktplein, aan het kerkplein staat de St. Jacobskerk met het heilige bloed altaar. Naast de kerk stond een gebouw  met 3 zonnewijzers.

Via de Klostergasse liepen we naar de Burchtpoort waar we een mooi uitzicht hadden. In de Hermgasse staat de Franciscanerkerk, deze vroeg-gotische voormalige kloosterkerk is een van de oudste Basilieken van Rothenburg. Ook hier gingen we naar binnen en zagen een vrij eenvoudig interieur. Een kaarsje aangestoken en nog even in de bidbank gezeten.

Een Kerstwinkel die het hele jaar open is liepen we binnen, niet te geloven wat een versieringen, kerstballen van 30 euro per stuk, wel prachtig gemaakt, maar dan nog!! Onder de Markustoren liepen we door naar de stadswal en klommen naar boven op uitgesleten treden, goed de leuning vasthouden was het advies. Mooi uitzicht over een gedeelte van de stad.

Weer een broodje gekocht voor de lunch zodat we in de bus iets konden eten. Via de Siebertoren liepen we weer door het poortje naar buiten en daar stond Roel met de bus.
Foto's »

Hij reed ons door een stuk van de Romantische Strasse naar Dinkelsbühl.
Een heel andere stad, minder drukke vakwerkhuizen, meer gestileerd.
We besloten om hier langs alle vestingtorens te wandelen, een bijzondere belevenis. Na 1,5 uur hadden we de helft van de torens bekeken en zochten toen een terras op voordat we de bus in moesten.

Na het diner kwam er een wijnproeverij, de bedoeling was dat we naar Prichenstadt zouden rijden voor de proeverij, maar de sommelier kwam met haar moeder naar ons hotel. Gemakkelijk, zeker voor Roel, hoefde hij geen bob te zijn en kon hij mee proeven.

We hebben een witte wijn geproefd die gemaakt was van blauwe druiven, deze vond ik erg lekker. Daarna een rosé, die ook Gerard lekker vond.
De Riesling smaakte erg goed en de enigszins zoete rode wijn was aan ons niet besteed. De oudere dames kochten van de laatste wijn een flesje want bij hen viel deze zoete wijn wel in de smaak. Het was een gezellige boel en er werd goed ingenomen, dat kun je dan eigenlijk geen proeven meer noemen.
Foto's »

Donderdag  1 september  prachtig weer.
SteigerwaldNa het ontbijt op weg naar Bamberg. We reden door het Steigerwald, een mooi natuurgebied met  aardige dorpjes o.a. Ebrach waar een groot kloostercomplex staat dat nu gebruikt wordt als jeugdgevangenis.

Anneke, onze Nederlandse gids en al 15 jaar in Bamberg wonend, stond al op de parkeerplaats te wachten.
Zij vertelde eerst iets over het stadje Bamberg; een pittoresk stadje gelegen aan de Regnitz en gebouwd op 7 heuvelen. De stad beschikt over een van de grootste volledig bewaard gebleven historische stadscentra van Europa en dat zagen we overal terug. De vele smalle steegjes die naar de stadspleinen lopen doen je denken aan een groot openluchtmuseum, met alle Middeleeuwse en Barokke gevels. Sinds 1993 is Bamberg opgenomen op de Unesco Werelderfgoedlijst.

NeptunusAnneke vertelde dat er destijds van de Prinsbisschop geen vakwerkhuizen gebouwd mochten worden, omdat die er te armoedig uit zouden zien en hij een chique stad wilde bouwen.
We liepen via het Hoffmanplein, waar zijn beeltenis in brons staat, naar de vroegere “Joodse wijk” met leuke winkeltjes. Dan komen we op de Groenmarkt terecht waar een beeltenis staat van Neptunus (der Gabelman).

We steken door naar de oude haven met een mooi oud slachthuis en een koe in de gevel. Even verderop een prachtige geel gebouw wat als gevangenis dienst doet. Het district rondom de haven wordt ook wel klein Venetië genoemd.

Het prachtige gemeentehuis is gebouw over het water en aan de achterkant staat een vakwerkhuisje, vroeger wit gepleisterd maar tijdens het bombardement kwam dit gedeelte tevoorschijn en het bestuur heeft het toen zo gelaten.

Ook is Bamberg bekend van de speciale bieren vooral het rookbier, dus even de bierstraat ingelopen. Anneke vertelde dat dit bier naar gerookte ham smaakt, je moet er van houden.

rozentuinDaarna de trappen op voor de Bamberger Dom want die staat op een heuvel. Een grijs kolossaal, bouwwerk met naast de Dom een gebouw voor de hofhouding en schuin tegenover de Bisschoppelijke residentie.
Prachtige stijlvolle gebouwen maar van mij had er wel een beetje kleur in verwerkt mogen worden.
We sloten de toer af in de Rozentuin vanwaar we een prachtig uitzicht hadden over de stad. We bedankten Anneke en zochten een plaatsje op het terras. Koffie gedronken en geluncht. Teruggelopen naar de opstapplaats.

Daarna bracht Roel ons naar Bad Staffelstein waar de kerk staat van de 14 heiligen. Gigantisch wat een kerk met binnen erg veel barok.
Foto's »

Deze avond had het keukenpersoneel een uitgebreid diner klaar gemaakt, dat smaakte voortreffelijk. Tegen 21.00 uur kwam de muziekman “Sepp der Steigerwald Rebel” hij vermaakte ons met allerlei muziek. Veel alleenstaande oudere dames gingen helemaal uit hun dak, met dansen, etc. Gezellige avond, lang blijven hangen en redelijk laat naar bed.

Vrijdag 2 september bewolkt weer.
We vertrokken om 9.00 uur en hadden de eerste koffiestop in het Brunnenheim Hotel, mooi gelegen met een prachtige tuin maar slechte koffie.
Snelweg 3 naar Frankfurt beleefde op dezelfde plaats als bij het komen, een ongeluk. Rijplan werd veranderd door Roel, rijweg 45 richting Dortmund en daar kon hij goed doorrijden.

12.30 Lunchstop en toen we weer aanreden bleek er op deze route ook een ongeluk gebeurd te zijn, maar de file loste snel op.
Uiteindelijk zaten we weer op snelweg 3 en reden we zo Nederland binnen.

Een diner ter afsluiting was niet ons idee, maar goed zo konden we iedereen gedag zeggen, de spits vermijden en hoefden we zelf niet meer voor avondeten te zorgen.
Met een prettig reisgezelschap, een goed hotel in Geiselwind en een prima chauffeur hebben we genoten van hetgeen we gezien hebben.