Europa

Parijs
19 t/m 24 september 2009

Reisje naar Parijs.
In 1977 gingen we de 1e keer naar Parijs met Theo en Sjan Stoffele en Eddy en Mary. Nadien hebben we vaak de zomervakantie met de kinderen in Parijs afgesloten en tussendoor zijn we met Eddy en Mary regelmatig in Parijs geweest.
Deze keer zijn we samen met Karel en Yvonne met de Euroline naar Parijs gegaan.

Zaterdag 19 september 2009:
Voor half elf stonden we voor het “oude postkantoor” in Eindhoven te wachten op onze bus. Al wat er kwam, geen bus voor Parijs. Yvonne ging navraag doen bij het kantoortje van de Euroline aan de overkant; daar vertelden ze wel dat de bus enige vertraging had. Uiteindelijk hoorden we dat de bus circa 2 uur later kwam, dus zochten we het terras op van de Bengel voor koffie.

Met zo’n kleine 2 uur vertraging vertrokken we nadat de Duitse chauffeur had uitgelegd een slappe band te hebben gehad. We reden via Antwerpen en Brussel naar Parijs.
Bij de Franse grens werd de bus aangehouden en gecontroleerd. Gerard en Karel moesten beiden hun reistas open maken, op zoek naar drugs bij die Nederlanders!!

We arriveerden circa 21.30 uur op het busstation Gallieni. Een taxi voor 4 personen aangehouden en zo kwamen we tegen 22.00 uur bij hotel Montparnasse Daguerre aan.
Tegenover ons hotel lag een aardig eetcafé en daar hebben we nog volop gebruik van gemaakt.

Zondag 20 september:
hallenHet hotel serveerde een goed ontbijt en daarna circa 9.00 uur vertrokken we met de metro, vanaf station Gaité, naar Les Halles. In 1989 klommen we via trappen naar de Hallen, nu kwamen we met de metro binnen en stonden direct in een supermodern winkelcentrum.

Daarnaast waren er ook andere activiteiten zoals een sportschool en bibliotheek.

l'ecouteVlak bij de Hallen staat de kerk van St. Eustache. We hebben deze gotische kerk helaas niet van binnen kunnen zien. Deze kerk bezit prachtige schilderijen, glas in lood ramen.
Ook beroemd is het orgel van deze kerk, gebouwd door de Nederlandse orgelbouwer Jan van den Heuvel uit Dordrecht. Afgelopen december hebben Jan Vayne en Martin Mans een concert gegeven in de St. Eustache. Zij bespeelden beiden het beroemde van den Heuvel Orgel met twee speeltafels.

Voor de kerk ligt een gezicht van steen, met de hand aan het oor luisterend. L ‘écoute is de naam van dit hoofd en stond voorheen op de plek van Centre Pompidou.

louvreVanaf de Hallen liepen we naar het Louvre. Via de pyramide, in 1977 nog niet aanwezig, liepen we naar binnen. Daar werden we eerst gescand en daarna konden we een entreekaartje kopen.

Het Louvre hebben we vroeger diverse malen bezocht en nu wilden Gerard en ik graag de expositie van Mesopotamië met antiek uit Mari, midden Euphraat en Iran bekijken. Prachtige beelden, ook gezien in Syrië, oude vondsten en friesen van tig jaren voor Christus. Soortgelijke friesen hebben we ook in het Pergamonmuseum te Berlijn gezien.

Nadien de Europese schilders bekeken waaronder de Mona Lisa. Op de afgesproken tijd op zoek naar Karel en Yvonne om gezamenlijk te lunchen.
Louvre »

Een uurtje later wandelden we door de Tuilerieën naar Place de la Concorde. Het was zonnig weer dus zaten veel Parijzenaars en toeristen rondom de vijvers in de Tuilerieën. Dat deden wij ook. Vroeger lieten Ilse en Helga er een bootje varen.

vijverDe obelisk stond in zijn volle glorie op het plein en de fontein erachter had veel aantrekkingskracht. Het duurde wel even voordat we het plein overgestoken waren.

Verder liepen we over de Champs Elysée met volle terrassen, waar ook wij gebruik van maakten. Winkelen hebben we niet echt gedaan. We eindigden bij de Arc de Triomph, altijd weer de moeite waard om dit prachtige bouwwerk te bekijken.
Foto's »

Moe namen we de metro terug naar ons hotel. Een rustuurtje ingelast en opnieuw de metro genomen naar St. Michel waar we lekker hebben gegeten.

Maandag 21 september:
sainte-chapelleEnigszins stijf vertrokken we na het ontbijt naar Ile de la Cité. We bezochten als eerste de Sainte Chapelle, een van de bekendste gotische kerken die we nooit eerder gezien hebben. Deze kerk werd gebouwd om relikwieën in onder te brengen. De doornenkroon was het belangrijkste relikwie.

De bovenkerk was versierd met prachtige glas-in-loodramen. Het roosvenster bestaat uit 86 gebrandschilderde panelen. De bovenverdieping was voor de koninklijke familie en de onderkerk was voor het personeel.

Langs de Seine liepen we daarna naar de Notre Dame. We zochten een terras op voor koffie en Karel met Yvonne bezochten daarna de Notre Dame, dat hadden wij vroeger al diverse malen gedaan dus genoten wij van koffie en het kijken naar de voorbijgangers.

place du tetreDaarna gingen we naar de heuvels van Montmartre. Hier ligt de basiliek Sacré Coeur, met een geweldige koepel die doet denken aan de Aya Sofia in Istanbul. De kerk met haar trappen bieden een mooi uitzicht over Parijs, en daarom is zij een populaire attractie voor toeristen.
Het pleintje achter de kerk, Place du Tertre was zoals altijd bevolkt met schilders en toeristen. Een terrasje gezocht en een lichte lunch gebruikt. We hebben er wel vaker gezeten zoals op de foto’s te zien is.

Hierna maakten we een wandeling door de wijk. De uitgestippelde route was niet geweldig, maar goed we hebben de oude molen gezien en kwamen uit op het plein van le Bateau Lavoir waar een muzikant de mensen onthaalde op zijn muziek. Bij Abbesses met zijn antieke metro-ingang zijn we naar Centre Pompidou gereden.
Foto's »

Pompidou heeft een opmerkelijke architectuur met zijn pijpen, glas en metaalbalken in vele kleuren.

Op het plein voor Pompidou werd muziek gemaakt door Mongoolse artiesten, even geluisterd en daarna met de roltrap naar het bovenste gedeelte waar we weer een prachtig uitzicht hadden over Parijs. Altijd weer bijzonder de daken te zien bezaaid met omgekeerde bloempotten.

Er zijn vele culturele instellingen te vinden in Centre Pompidou, bibliotheken, moderne kunst, bioscoop, theater en voordrachtzalen. Zelfs een “kinderatelier” is aanwezig.
Rond half zeven zegen we neer op een terras vlakbij Centre Pompidou, genietend van een glas witte wijn en de voorbijgangers.
Laat terug in het hotel dus besloten we om in de straat te eten. Rue Daguerre is een echt Frans straatje met veel eettentjes en winkeltjes.

Dinsdag 22 september:
grand archeWe namen de metro naar La Défense, een hypermodern zakencentrum.

Vanuit de metro kwamen we direct uit bij La Grande Arche, een prachtige stalen constructie in de vorm van een vierkant, een moderne Arc.

Glazen liften die verdwijnen in het dak en een moderne overkapping voor de metro tussen de 2 stalen pijlers. Helaas was het erg heiig en daarom besloten we om niet naar boven te gaan.

Deze Grande Arche ligt precies in het verlengde van de Arc de Triomphe, de Champs Elysée en het Louvre. De Fransen hebben bij dit project niets aan het toeval overgelaten en de beroemdste architecten overgehaald om er het nieuwste van het nieuwste neer te zetten.

trocaderoKoffie gedronken en met de metro naar Trocadero. Niet alle fonteinen spoten maar het geheel gaf toch een aardig beeld. De zon stond wel aan de verkeerde kant om foto’s te nemen.

Vanaf Trocadero liepen we naar de Eiffeltoren waar er een enorme rij stond om de lift te bemachtigen. Voor Gerard en mij was het de zoveelste keer dat we niet naar boven gingen.

Via een monument voor de Vrede kwamen we uiteindelijk terecht bij het Hotel des Invalides met de tombe van Napoleon, de prachtige tuinen en de serie oude kanonnen aan de voorzijde.
Foto's »

Daarna zochten we de beroemde pont Alexandre III op met zijn vergulde beelden en sculptuurachtige lantaarnpalen.

pantheonOp naar het Pantheon, een meesterwerk van Soufflot.

Het Pantheon, een christelijke basiliek, werd gebouwd voor de vrome Geneviève, die Parijs tegen de barbaren had beschermd.
Later werd dit monument veranderd in een eregalerij en uiteindelijk kreeg het door toedoen van Victor Hugo een burgerlijke bestemming.

In dit gebouw hangt de slinger van Foucault, een bewijs voor het draaien van de aarde.

De hoofdverdieping met zijn Corintische zuilen, de crypte waarin vele bekende Fransen liggen waren meer dan de moeite waard, zo ook een bezoek aan de buitenste zuilengang onder aan de koepel die ons een groots uitzicht over Parijs bood.
Foto's »

We konden net nog even terug naar Trocadero om foto’s te maken. Omdat we erg laat terug waren bij het hotel hebben we in de buurt gegeten en wederom smaakte dit erg lekker.

Woensdag 23 september:
Carry jarig, daar kwam ik de volgende dag pas achter, helemaal vergeten.
Vandaag was het een dag van we zien wel.

cour chantierWe reden naar Place de la Bastille, met zijn standbeeld voor de gevallenen tijdens de revolutie.
De Bastille werd nog tijdens de revolutie afgebroken en steen voor steen verkocht als souvenir.

In dit 11e arrondisement, in de rue Du Faubourg, lagen vroeger ateliers aan de binnenplaatsen (cours) van de woonhuizen. Nu zijn deze cours voor een groot deel gerenoveerd en die konden we via passages bereiken.

We liepen de passage du Cheval Blanc in en de cours die we tegen kwamen waren allen vernoemd naar de maanden van het jaar. Deze voormalige ateliers worden nu bevolkt door advocaten en architecten.
De passage du Chantier zit nog vol met meubelwinkels en -werkplaatsen. In het cour du Bel Air mochten we geen foto’s maken bleek achteraf. Een heel ander stukje Parijs zo vroeg op de ochtend.

Koffie gedronken, blij dat de verwarmingslampen op het terras brandde. Het was kil deze ochtend. Later kwam de zon er gelukkig weer door.

pont neufEen wandeling langs de Seine met zijn boekenstalletjes hoort natuurlijk bij een bezoek aan Parijs. De boeken zijn wel gewikkeld in doorschijnend papier, om de kruloren tegen te gaan.

Op Boulevard St. Germain hebben we ons tegoed gedaan aan een lunch, daarna doorgelopen naar Les Deux Magots, een alom bekend restaurant met terras waar veel beroemdheden kwamen in de loop der tijd. Geen plaatsje te bemachtigen en goedkoop is Magots niet.

De recessie lijkt aan Parijs voorbij te zijn gegaan.
Bij Flore, naast Magots vond Gerard een plaatsje op het terras en wij liepen nog een stukje door de wijk tot aan Pont Caroussel. Daarna besloten we een boottocht te maken over de Seine. Helaas dat lukte niet dus retour hotel.
Deze laatste avond aten we in leuk zaakje in Quartier Latin. Dat was een heerlijke afsluiting.

Donderdag 24 september:
Na het ontbijt liepen we naar de Catacomben. Deze moesten bij de metrolijn Denfert Rochereau liggen en jawel hoor, snel gevonden. Helaas gesloten wegens vandalisme.

kerkhofKoffie gedronken en besloten om naar de begraafplaats Montparnasse te gaan.
Deze begraafplaats was in tweeën verdeeld, we begonnen aan het Joodse gedeelte. Daarna staken we de weg over voor het andere deel.

Hier vonden we de begraafplaatsen van Jean Paul Sartre en Simone de Beauvoir; van Gainsburg, Jean Paul Belmondo konden we niet vinden en toen was onze tijd op. Voor 12.00 uur moesten we uitchecken.

De metro genomen naar Gallieni, geluncht in de kantine van het busstation, ingecheckt aan de bali en toen zagen we tot onze verbazing dat we dezelfde Duitse chauffeur hadden als op de heenweg. Door wat trammelant onderweg kwamen we een uurtje later aan op het station dan gepland. De bus van circa 22.00 uur naar de Franse baan. Wij waren thuis, Karel en Yvonne moesten nog even naar Handel, maar met de auto voor de deur was dat zo gepiept.
Foto's »

Wat een heerlijk reis hebben we samen gehad, genoten van alle activiteiten en de Parijse sfeer.