Europa

Hoogtepunten

augustus 2012

RådhusOslo

Het weer in Oslo is geweldig. Mooi zonnetje en een heerlijke temperatuur.
We zullen deze reis toch niet te klagen hebben over het weer. Althans voor Noorse begrippen.
De panoramische rondrit viel een beetje tegen. Door het centrum snel naar boven, naar de ski springschans. Daarna weer terug naar beneden.
's Middags zijn we zelf op pad gegaan en op ons gemak door het oude centrum gewandeld. Als je dan langs het parlementsgebouw loopt gaan je gedachten onwillekeurig terug naar de afschuwelijke gebeurtenissen met Anders Behring Breivik.
Het Rådhus met zijn prachtige muurschilderingen hebben we uitgebreid bekeken.
Heerlijk op een terras geluncht. Wel prijzig!!
Daarna zijn we met de tram naar het Vigelandpark gegaan. Bijzondere beelden!

Uitzicht op het fjordUlvik

Na een tocht door de Hardangerfjord komen we om 08.00 uur aan in Ulvik. Dat geeft meteen een beetje het probleem aan van deze cruise. Je vaart 's nachts, dus wil je wat van de fjord zien moet je vroeg op, of wachten op de terugreis in de avond.
We namen deel aan de "Trektocht Hardangerfjord". De trektocht bleek een wandeling rond Ulvik te zijn die voor de helft over de geasfalteerde weg ging en de andere helft door een bos. Onze gids was een Nederlander die was gaan boeren in Noorwegen. Daarnaast dus manusje-van-alles. Dergelijke landgenoten zouden we nog wel vaker tegenkomen. Een stevige regenbui aan het begin en het einde van de wandeling was de enige echte regen op deze reis. Een beetje pech dus, maar het uitzicht op de fjord maakte veel goed.

Jotunheimen hoogvlakte, gletsjerSkjolden

De meeste plaatsen die we aandoen in de fjorden zijn betrekkelijk klein. Dat betekent over het algemeen dat er weinig te zien of te beleven is.
Hier hebben we dan ook voor een excursie gekozen. Ditmaal een rondrit door Jotunheimen.
De rit brengt ons door fraaie valleien hoger in de bergen. Daar bereiken we de hoogvlakte die een ijzig landschap biedt. Het is van een woeste schoonheid van sneeuw, rotsen en een met mossen bedekte bodem. De gletsjer naderen we tot op loopafstand. Op de weg terug zien we het landschap weer geleidelijk veranderen als er meer vegetatie verschijnt en de boomgrens gepasseerd wordt.

De Athena in de GeirangerfjordGeiranger

De Geirangerfjord wordt de mooiste fjord van Noorwegen genoemd. Ze staat ook op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Dat is niet onterecht.
Onze excursie begon met een tocht met de ferry van Geiranger naar Hellesylt.
Op deze veerboot konden we rustig genieten van alles wat de prachtige fjord te bieden had. Er werd bovendien uitgebreide uitleg gegeven van alle dingen die we tegenkwamen. Vooral de geschiedenis van diverse boerderijen was erg interessant.
De excursie werd vervolgd met een busrit door de omgeving. Ook hier gingen we weer hoog de bergen in met hetzelfde landschap als bij Skjolden. Vanaf het hoogste punt zagen we ver in de diepte de Geirangerfjord liggen met een mini-Athena.

Gamelen TrondheimTrondheim

Trondheim is een van de grootste steden van Noorwegen. Dus genoeg mogelijkheden om zelf iets te ondernemen. Bekend zijn de oude houten pakhuizen rond de oude haven.
Ook bekend is de kathedraal die een lange historie kent van opbouw, afbraak, brand, verwaarlozing en uiteindelijk definitieve restauratie. De hele geschiedenis is duidelijk weergegeven in het ernaast gelegen museum, het voormalig bischoppelijk paleis. Daar zijn ook de kroonjuwelen te bezichtigen van deze nog jonge monarchie.
Met een wandeling door het gezellige en op deze warme zaterdag drukke centrum van Trondheim hebben we ons bezoek afgesloten.

gezicht op Bergen vanaf de floibanenBergen

Onze cruise in Noorwegen wordt afgesloten met een bezoek aan Bergen. Ook hier genoeg mogelijkheden om zelf er op uit te gaan.
Een bezoek aan Bryggen hoort er natuurlijk bij. Dat is een soort klein dorpje van oude houten huizen. Dit is in het verleden opgezet door Duitsers die handel dreven met de Noren.
De huizen hebben door de tand des tijds veel geleden en er wordt dan ook druk gerestaureerd.
Een rit met de flØibanen levert een prachtig uitzicht op over Bergen.
Terug beneden kan men nog uitgebreid de laatste inkopen doen van Noorse artikelen, zoals: handschoenen, sokken en truien.