Europa

Cruise Noorse fjorden
17 t/m 29 augustus 2012

Vrijdag 17 augustus: vertrek uit IJmuiden
Samenkomst op station Eindhoven met Janny en Paul. De trein naar ’s Hertogenbosch Oost vertrok op perron 6. Yvonne en Karel reden vanuit Handel richting station Oost.
Nadat we ons gemeld hadden zochten we een plaatsje in de bus en werden we 2 uur later afgezet in IJmuiden. De Athena lag al op ons te wachten en na de incheck konden we aan boord. Inmiddels zagen we dat onze koffers in grote, stalen bakken door een kraan aan boord gehesen werden. De koffers werden naderhand voor onze hut gezet. Wij hadden een hut op dek 6 naast Janny en Paul; Yvonne en Karel hadden een hut op dek 3.

Meteen bij aankomst werd er gezorgd voor een lunch in de Lotus Pool Grill. Op het achterdek in het zonnetje hebben we deze genuttigd. Toen viel het ons al op dat er veel ouderen slecht ter been waren en ook veel met een rollator. Onze doelgroep lag toch enigszins anders, maar goed veel last hadden we er niet van. Na de lunch kregen we te maken met een reddingsoefening. Ik moest er niet aan denken als er inderdaad calamiteiten zouden zijn, dan waren de mensen met een rollator niet snel te evacueren.

cocktailWe vertrokken om 16.00 uur en zaten weer heerlijk in het zonnetje op het achterdek. De obers liepen af en aan, met cocktails van de dag of andere drankjes. De fotograaf bleef foto’s knippen en tijdens de “Sail Away” konden we luisteren en kijken naar de muziek van de Cinnamon Band en dans van de Sofistic Chic.

Na het 5 gangen diner gingen Janny en ik naar bed, de andere namen nog een borrel in de Pianobar waar Natalia muziek ten gehore bracht.
Op ons bed lag het programma voor de volgende dag!!

Zaterdag 18 augustus: dagje op zee
Goed geslapen met onder ons het gebrom van de scheepsmotoren en een lichte deining. Het weer ziet er goed uit, veel zon en een rustige zee. Lekker ontbeten bij het zwembad. Daarna de boel een beetje verkend en later heb ik me met een kop koffie en een leesboek genesteld op dek 6, in de zon met een prima uitzicht over de watervlakte. Gerard struinde rond met zijn camera.

De anderen schoven ook aan en gezamenlijk zijn we op het einde van de ochtend naar de lezing over Noorwegen van Jackie van Goethem gegaan. De lezing was interessant, hij vertelde op een rustige, Belgische manier zijn verhaal en daar staken we toch aardig wat van op. De lunch gebruikten we op het terras bij het zwembad. Karel en Yvonne aten beneden in het restaurant Olissipo. Geprobeerd om verbinding te krijgen via de satelliet met mijn iPad, maar helaas mislukte dit, dus geen verhalen via de mail naar de thuisblijvers deze keer.

kapiteinOm 17.15 uur was er een welkomscocktail van de kapitein. Yvonne en Karel waren al naar hun hut om zich om te kleden. Gerard en Janny hadden er geen zin in, dus spraken Paul en ik af om samen te gaan als heer en mevrouw Korver.

Als een van de laatste sloten wij aan in de rij en werden op de foto gezet. Een vriendelijk knikje van de kapitein en we konden weer gaan.

In de showlounge werd een cocktail aangeboden. We vonden nog een plaatsje naast Karel en Yvonne en luisterden naar de toespraak van Luc, de cruisedirecteur.
Hij stelde de kapitein met zijn bemanning voor en daarna liepen we  terug naar de bar.

Om 20.30 uur, wij hadden voor de 2e service gekozen, schoven we aan voor het welkomsdiner. Dat was geweldig, mijn keuze viel op garnalen, daarna kreeftensoep, gebakken zalm met salade, kaasplankje. Het toetje sloeg ik over. Veel te machtig.
Ook was er deze avond een showballet in prachtige kledij. De bar werd daarna door mij gemeden, ik ging naar bed, de anderen bleven nog voor een glaasje en wederom lag er een dagprogramma klaar voor morgen.

Zondag 19 augustus: Oslo en de Oslofjord
Thon hotelDe boot lag aangemeerd aan de Vippetangenkade toen wij gingen ontbijten. We hadden ons ingeschreven voor de Panorama rondrit in de ochtend. Tegen half tien gingen we van boord en kregen een aardige indruk van de stad. We reden langs het nieuwe operagebouw, gelegen aan de Oslofjord; het Akershusfort, de universiteit, het Koninklijke paleis, het parlement, Nobelinstituut en het Raadhuis; achter door de diplomatenwijk naar de springschans Holmenkollen, deze doet sinds 1892 al dienst als skischans.

Langs het Vikingmuseum en bij het Frammuseum stapten we uit. In dit museum konden we de expedities van Thor Heyerdahl bekijken; helaas geen tijd. We liepen even naar de waterkant vanwaar we ons schip zagen liggen. Achter het museum stonden 5 poolexpeditieleden in brons. Nadien reden we langs het Vigelandparken waar we 10 minuten konden kijken, maar dat park was zo enorm groot dat we besloten ‘s middags met de tram terug te gaan.

We werden afgezet bij de Athena en liepen direct terug naar de stad. Onderweg kwamen we een prachtige driemaster tegen, die lag dicht bij de Athena.
Foto's »

radhusIn het Radhus konden we aan de achterkant naar binnen. Speciale houtsnijwerken hangen aan beide zijden van de ingang. Deze verbeelden verhalen uit de Edda over Thor en Odin.
Binnen zijn er fraaie muur-schilderingen en speciaal ingerichte kamers; ook de raadszaal werd bekeken.

Het interieur van het gemeentehuis werd versierd door diverse kunstenaars. In de Rådhushallen wordt elk jaar de ceremonie gehouden voor de uitreiking van de Nobelprijs voor de Vrede.

VigelandEen terras opgezocht voor de inwendige mens en de tram naar het Vigelandpark genomen. Geweldig wat een bronzen beelden heeft hij gemaakt en achterin staan beelden van cement, die hele jonge maar ook hele oude mensen, in al hun glorie en tekortkomingen laten zien.
De ijzeren poorten geven een speciale doorkijk.

Terug met de tram en uitgestapt dichtbij de Karl Johans Gate, vernoemd naar Koning Karel Johan, de hoofdstraat van Oslo. Het verbindt het treinstation met het Koninklijke paleis in bijna één rechte lijn. Hier zijn vrijwel alle internationale winkelketens te vinden.

Bij terugkomst aan boord eerst met mijn voetjes in het water gezeten, die brandden aardig. Later de anderen op het dek gezocht en tot het eten in de zon gezeten; afscheid genomen van Oslo.

Het eten was weer even uitgebreid als voorheen; er werd een tafelspel, quiz, gehouden, we moesten een tiental vragen beantwoorden, de uitslag zou een paar dagen later komen.

De showlounge opgezocht. Daarna nog de fotogalerij bekeken, dan het bed ingedoken.

Maandag 20 augustus: Kristiansand
Om 7.00 uur werd aangemeerd aan de cruisekade in Kristiansand.
De stad ligt aan de kust, bij de monding van de rivier de Otra, in het uiterste zuiden van Noorwegen. Kristiansand is een betrekkelijk jonge stad, het centrum van de stad, kvadraturen, kenmerkt zich door een volledig rechthoekig stratenpatroon. Kristiansand wordt ook de “Bloemenstad” van Noorwegen genoemd.

Ontbeten en met z’n zessen op weg voor een stadswandeling, vanaf de boot liepen we langs een prachtig theater dat gelegen was aan de haven. De visafslag lag daarnaast, geweldig veel kreeften en zalm lagen er en op aanvraag werden die voor je klaargemaakt; verser kan het niet.

terrasDaarna op zoek naar koffie, we vonden een aardig koffietentje tegenover de Kathedraal.
Zittend deze prachtige Dom bekeken en foto’s genomen.

Het fraaie uitzichtpunt wat er zou zijn wel gevonden, maar dan moesten we aardig klimmen, dus kozen we voor de oude binnenstad met zijn prachtige houten huizen in allerlei vormen en maten.

houten huizenLangs de oude vesting en jachthaven gelopen door een mooi aangelegd park. Terug bij het begin nogmaals koffie gedronken met Jannie en Paul. Karel en Yvonne liepen door, Karel had last van zijn voet.
Foto's »

Tijdens onze lunch vertrokken we richting Ulvik, gelegen aan de Eidfjord.

‘s Middags naar de lezing geweest van Cor Montagne over het ontstaan van Noorwegen.

relaxenLater op de dag in de bar wat gedronken en daarna omgekleed voor de Italiaanse avond; de vraag was om in de kleuren van de vlag (groen, wit en rood) te komen. Sommigen hadden daar helemaal op gerekend, waren zeker bekend met het fenomeen.

Na het eten de show bezocht en daarna, om 23.00 uur, werd het Italiaanse buffet geopend door Luc, de cruisedirecteur. De kok stond te glunderen vanwege de complimentjes die hij kreeg.

Weinig gegeten tijdens het diner om iets te kunnen nemen van het Italiaans buffet, uiteindelijk niet gedaan. We stonden versteld dat er een aantal mensen nog volle borden opschepten.

Dinsdag 21 augustus: Hardangerfjord, Ulvik en Eidfjord
De Hardangerfjord wordt ook wel de boomgaard van Noorwegen genoemd. Het behaaglijke milde klimaat en de lichte nachten zijn ideale omstandigheden voor fruit en bessen - en bezoekers. De Hardangerfjord is met z'n 124 km lengte en op sommige plaatsen 830 meter diepte een van de bekendste fjorden van Noorwegen.

HardangerfjordDoordat de loods drie kwartier te laat aan boord kwam, begonnen we wat later aan de tocht door de Hardangerfjord.

Het was mistig en de bewolking hing laag; prachtige donkere luchten gemixt met laaghangende bewolking hing boven ons en hier en daar zagen we flarden van sneeuw boven op de rotsen met onderop een enkel dorpje.

kerkjeMet een tender werden we naar het dorpje Ulvik vervoerd.
We maakten kennis met Erik, een Nederlander die al 10 jaar in Noorwegen woonde samen met zijn vrouw en niet meer terug zou willen naar Nederland. Erik is boer, brandweerman, gids in de zomer en in de winter bemant hij een sneeuwscootertaxi.

Allereerst liepen we naar een mooi Noorse kerkje, een Lutherse hervormde staatskerk. De priesters worden aangewezen door de regering. Alle kinderen die gedoopt worden staan automatisch ingeschreven bij de Lutherse kerk. Een aantal dagen later hoorden we dat de kerk sinds mei 2012 gescheiden is van de staat.

Tijdens onze wandeling zagen we veel fruitbomen, vooral appelbomen voor de Cider. We klommen circa 250 meter en daardoor hadden we een prachtig zicht op het dorp, de fjord en onze boot.

Achteraf was de wandeling net iets te lang voor mijn voet, deze deed op dat moment behoorlijk pijn.

Terug aan boord vertrokken we rond 12.30 uur naar Eidfjord en kwamen daar circa 15.00 uur aan. We hebben daar eigenlijk niets meer ondernomen, geluncht en met mijn voeten omhoog gezeten.
Karel en Yvonne vertrokken vanaf Eidfjord naar de watervallen en Janny en Paul waren ‘s ochtends al vroeg vertrokken met een excursie en zouden hier weer aan boord komen.

Tijdens het diner werd omgeroepen dat tafel 38 de quiz van afgelopen zondag gewonnen had, en dat waren wij. Ontzettend leuk, we kregen alle zes een klein prijsje.

Een bijlage bij het dagprogramma vertelde over trollen;
dit zijn grappige wezentjes met fel gekleurde haren. Trollen spelen altijd in bossen en hun lange haren raken nooit verward in de struiken. Trollen spelen niet alleen, ze hebben ook een taak. Ze moeten het goud en zilver van de aarde beschermen!!

Woensdag 22 augustus: Skjolden
SognefjordVanochtend werden we pas om 8.15 uur wakker, goed moe van de wandeling van gisteren geweest.
Op dek gegeten, was vrij fris. Gerard nog snel even de camera’s gehaald zodat we een paar mooie foto’s konden maken van de Sogneford.

Deze fjord is de langste van Noorwegen en op één na de langste van de wereld, na de Kangertittivaq in Groenland.
Er zijn 6 ferryverbindingen om de Sognefjord over te steken

Prachtige donkere luchten hingen boven ons met hier en daar weer sneeuw op de bergruggen.

Nadien de puzzel van de dag ingevuld en naar de lezing van Jacky van Goethem geweest over de fauna van Noorwegen. Weer een erg leuke lezing.
Op het 3e dek de lunch gebruikt, dat is toch anders als dek 4, daar kunnen we veel fruit eten en beneden is het warm eten. Om 13.00 uur legden we aan in Skjolden en daarna stond de rondrit naar Jotunheimen op het programma.

We hadden een Nederlandse chauffeur, Frits Kersten, hij woonde al 19 jaar in Noorwegen en zou ook niet meer terug willen. Daarnaast hadden we een Engels sprekende gids, wat door een aantal mensen niet in dank werd afgenomen, maar goed de begeleidster van Plus vertaalde het netjes voor degene die geen Engels verstonden.

JotunheimenJotunheimen  is een deel van het Scandinavische hoogland en herbergt de hoogste toppen van het land, de Galdhøpigen (2469m) en de Glittertint (2454m). Het grootste deel van het park ligt boven de boomgrens; hier liggen 4 meren verspreid tussen de bergen.
Ten westen ligt de grote Jostedals gletsjer.

De tocht naar Jotunheimen was geweldig. Veel sneeuw onderweg; in de winter gaat deze pas dicht. Middels de geplaatste stokken is bij het sneeuwruimen de weg terug te vinden.

De berghutten zijn altijd open, men kan daar overnachten. Er is altijd blikvoeding aanwezig zodat er iets gegeten kan worden en bij het verlaten van de hut legt men geld voor de overnachting neer.

toetjesOok veel gehoord over het koningshuis en de verhouding tussen Denemarken, Zweden en Noorwegen.

Op de terugweg nog even een stop gemaakt bij een waterval. In deze fjord zagen we groen water; dat wordt veroorzaakt door de sedimenten die vanaf de gletsjers, in het water terecht komen.

Bij terugkomst heb ik in het havenwinkeltje een trollenmuts gekocht voor Cézanne. Erg leuk. Er hingen ook leuke Noorse sokken, misschien iets voor de anderen.

's Avonds laat was er nog een speciaal toetjesbuffet. Als grote liefhebbers konden we dat natuurlijk niet voorbij laten gaan. Gerard had zich toch een beetje verkeken en had 's nachts last van zijn volle maag.

Donderdag 23 augustus: Olden
Vanochtend rond 8.00 uur opgestaan. Binnen ontbeten, buiten op het dek was het vrij fris. Daarna toch het dek op voor foto’s en film. Koffie gedronken en de lezing van Cor Montagne gevolgd over de werking van oude en nieuwe gebergten. Toch wel interessant, maar niet zoals Jacky van Goethem.

trollenKarel en Yvonne uitgezwaaid die gingen naar de Briksdalgletsjer, deze was toch iets gegroeid t.o.v. 2009 vertelde Karel bij terug-komst.

Wij hebben geluncht en de tender naar Olden gepakt. Dit is een langgerekt dorpje op het einde van de Nordfjord met circa 500 inwoners.

Er waren diverse fraaie trollen-beelden te zien.

Ik was grieperig, daardoor zijn wij eerder terug gegaan dan Jannie en Paul en ben ik het bed ingedoken. Veel geslapen vanmiddag en uiteindelijk bij de scheepsarts terecht gekomen, allerlei drankjes en pillen gekregen. Mijn bloeddruk was weer te hoog. De arts wilde een spuit antibiotica zetten, maar dat wilde ik niet, dus doen we het met een neusspray, hoestdrank etc.

klongspelersBij het diner ging het al weer wat beter en we hebben wederom lekker gegeten; nadien geluisterd naar Javaanse muziek met de klong. De bedienden, die de klong bespeelden, hadden allen een Indonesisch hemdje aan.

Nadien ben ik weer het bed ingedoken en de anderen hebben nog wat show gezien en een borrel gedronken.

Vrijdag 24 augustus: Geiranger

Vroeg op voor de Geiranger excursie. Om half tien vertrokken we met de pont vanuit Geiranger richting Hellesylt. Prachtige tocht langs al die majestueuze rotsen met hier een daar een boerderij hoog tegen de rotsen aangeplakt. Yvonne, onze gids, vertelde dat de kindjes, die vroeger daar leefden, aan een touw vastgemaakt werden om niet van de rotsen te vallen. Deze hoog gelegen boerderijen kon men via een hangtrap binnenkomen; het verhaal gaat dat als er een belastinginspecteur langs kwam, de trap werd opgehaald en de inspecteur met lege handen naar huis kon.

7 zustersVeel sneeuw lag er nog op enkele bergen; diverse watervallen gezien, zoals de waterval van de zeven zusters, de Bruidsluier en de Vrijer. We voelden ons erg klein tussen die statige, hoge rotsen. Sinds 14 juli 2005 staat deze fjord op de Werelderfgoedlijst van Unesco.

Vanuit Hellesylt reden we met de bus over route 60 richting Grodas, onderweg maakten we een stop bij een bruggetje uit 1600; voor dit bruggetje stond een steen met een gat. Meiden die gingen trouwen moesten zich hierdoor heen wurmen om te beoordelen of ze al zwanger waren.

Na ontelbare meren, akkers en bergland-schappen gezien te hebben, kwamen we aan bij het gletsjermeer van Hornindal, het diepste meer van Europa, circa 514 meter. Grodas is gelegen aan dit meer, een prachtige plaats om te bivakkeren.
Foto's »

We reden verder langs de oevers van de Nordfjord en langs de gelijknamige rivier, bekend om zijn zalm, naar het azuurblauwe meer van Stryn. Een korte stop gemaakt in Stryn, want voorlopig kunnen we nergens meer stoppen. Janny heeft hier een kerststalletje gekocht voor haar kast.

Vanuit Stryn reden we via een weg met haarspeldbochten met fantastische panorama’s naar het Gotli Hofjellshotel. Hier gebruikten we onze lunch. Een grote houten blokhut, ingericht met ruige meubels, grote houten tafels en bijzondere houten kasten. Een place to remember.

Na de lunch reden we, via bergachtige plateau’s naar de Dalsnibbaberg. Ook hier zagen we, boerderijen, watervallen en meren, en via een smalle, kronkelende weg kwamen we aan de top. Daar hadden we een fantastisch, panoramisch uitzicht over de hele vallei en de Geiranger fjord.

Helaas zagen we onze boot niet liggen, die lag om het hoekje. Langzaam daalden we via de engte van Flydal terug naar het dorpje Geiranger; onderweg zagen we nog een aantal kristal heldere meren waaronder het Djupmeer op 1030 meter hoogte. De natuur is hier heer en meester.

Om ca. 18.00 uur waren we terug aan boord en tijdens het diner voeren we weer terug door de Geiranger fjord naar de Storfjorden richting Trondheim. Het eten smaakte me niet echt, en onze bediening bleef maar voorgerechtjes en toetjes aandragen. Gezamenlijk nog even de nieuwe quiz ingevuld en daarna het bed in, uitzweten!! De anderen zochten hun vertier in de bar en bij de show.

Zaterdag 25 augustus: Trondheim
Ontbeten en de binnenkomst in Trondheim gefotografeerd en gefilmd.  Het was koud op het voordek. Een dikke jas konden we goed gebruiken.
Trondheim ligt op de plaats waar de Nidelva uitmondt in de Trondheimfjord.
Koffie gedronken met de anderen en overlegd wat we zouden doen, Karel en Yvonne gingen alleen op pad en wij vertrokken met Janny en Paul. Het was ongeveer 1 km. tot het centrum.

houten brugVoorbij het Rockheim, een moderne muziektempel, liepen we richting de Brakke Brug. Onderweg naar de Gammele Bybro, een voetgangersbrug, zagen we veel nieuwe, houten huizen gebouwd in de stijl van vroeger.

Vanaf de rode voetgangersbrug keken we uit over de rivier Nidelva met aan weerszijde houten huizen op palen.

Sommigen huizen hingen helemaal scheef, die waren aan renovatie toe, anderen waren inmiddels gerenoveerd of herbouwd, zeker na de verwoestende brand van 1842.

Verder gelopen naar de Kathedraal, een prachtige, gotische kerk in grijze steen. Veel beelden vulden de nissen van de kerk. Middenin was een fraaie rozet met glas in lood ramen te bewonderen.
Alvorens de kathedraal binnen te gaan, zochten we eerst een plaats op het terras aan de zijkant van de Kathedraal. Heerlijk in het zonnetje gezeten en de lunch gebruikt.
Een "all in"-kaartje gekocht voor de kerk, het aartsbisschoppelijk paleis en de kroonjuwelen.

rozetDe kathedraal was van binnen prachtig, ook uitgevoerd in vele grijze tinten. Dit rijk versierde gebouw met prachtig houtsnijwerk en mooie glas in loodramen was ons bezoek meer dan waard. Tijdens de middeleeuwen, en ook na de onafhankelijkheid van 1905, was de Nidaros kathedraal de kroningskerk van de Noorse koningen. Helaas mochten we geen foto’s maken dus moeten we het met ansichtkaarten doen.

In het bisschoppelijk paleis was de geschiedenis te zien van de Kathedraal, de opbouw, de afbraak, verwaarlozing en de uiteindelijke restauratie. In het gebouw van de kroonjuwelen waren de kronen van koning en koningin te bewonderen en ook hun historie werd verteld.

Olav Triggvason

Via het Kunstmuseum liepen we verder door het centrum. Het was druk in de stad alle terrassen waren bezet. Uiteindelijk nog even kunnen zitten en naar mensen gekeken, altijd leuk.

Verder langs het gerechtsgebouw met bijzondere reliëfmuren, de markt met een standbeeld van Olav Triggvason, de eerste Vikingkoning, hoog geplaatst op een enorme sokkel en uitkijkend over de markt.

Terug gelopen naar de Brakke Brug, hier liepen Janny en Paul nog even naar de oude havengebouwen en wij liepen terug naar boord, nog even genieten van de laatste zonnestralen.

Een middagdut gedaan en ’s avonds een menu in Franse stijl, ook weer erg lekker.
Na het eten werden we getrakteerd op Fadomuziek.

Zondag 26 augustus: Molde
rozenmeisjeGoed geslapen, wat meer deining dan de vorige nachten.
Ondanks de noordelijke ligging geniet Molde van een opmerkelijk zacht klimaat, dankzij de golfstroom en de natuurlijke bescherming van de bergen. Dit natuurwonder geeft de stad de perfecte bodem voor teelt van rozen. Leuk stadje, jammer dat alle winkels dicht waren, het was zondag en iedereen zat in de kerk.

De kerk bekeken, zo ook de jazzman en het rozenmeisje en doorgelopen naar het open luchtmuseum. Ook dicht, maar we konden er omheen lopen en zagen diverse houten huizen met een grasdak. Het leven van alle dag wordt hier uitgebeeld. Daarna kwamen we terecht op een mooi uitkijkpunt.

Terug aan boord, geluncht. Janny en Yvonne gingen naar Jaap Rijnbende luisteren over kleding. Een afspraak gemaakt voor een persoonlijk advies dinsdag 28 augustus om 15.00 uur.

Gedineerd zoals gewoonlijk en de uitslag van de quiz aangehoord. Nu waren er 3 tafels, waaronder wij, die gewonnen hadden en moest er geloot worden.

bedieningHet Can Can optreden van de Sofistic Chic was erg leuk en daarna konden we het buffet magnifique, opgemaakt door het personeel van de keuken, bekijken en fotograferen.

Het buffet zag er geweldig uit en noodde ons uit om toch een hapje te eten. We konden deze keer de grote garnalen, zalm en kreeft, niet weerstaan en met een glaasje witte wijn was dit een perfecte afsluiting van de dag.

Maandag 27 augustus: Bergen

Ook in Bergen hadden we prachtig weer. Gerard heeft slecht geslapen met een volle maag van gisterenavond. Bergen werd gesticht in 1070. Tot 1830 was het de grootste stad van het land en het centrum van handel en scheepvaart.
Bergen is ook trots op de Noorse componist, Edvard Grieg, geboren 1843 in Bergen. Hij heeft 22 jaar in Trolldhaugen, een Zwitserse villa op de trollenheuvel, gewoond.

BryggenVanaf boord met een gids gelopen naar het Bergenshus fort en de Rozenkrantz toren. Daarna liepen we de achterkant van Bryggen binnen.
De buitenste huizen, vertelde de gids, waren in de winter verwarmd. De huisjes waarin stokvis gedroogd werd konden niet verwarmd worden, menigeen stierf van de kou in de winterperiode. De zee bracht Bergen welvaart, de stad was in vroegere tijden zo belangrijk dat de Duitse Hanze een handelskantoor opende in Bryggen. Dit stadje in een stad staat nu op de werelderfgoed lijst van Unesco en met geld van deze organisatie worden de vervallen huisjes opgeknapt. Overdag zijn er winkeltjes gehuisvest en ‘s avonds word het terrein afgesloten. 8 eeuwen later is de vis verruild voor hightech, de levertraan voor knowhow en op de werven worden niet langer schepen maar booreilanden gebouwd.
Bergen is een moderne stad.

FloyenDoor naar het Hanse museum, weliswaar kleinschalig, maar men kon goed zien hoe de mensen destijds leefden. Het rook nog erg naar stokvis en het kantoortje op de 1e verdieping liet vroegere tijden herleven.

Met de Floibaan naar een mooi uitkijkpunt over Bergen. Samen met Janny en Paul, koffie gedronken en gegeten waar Yvonne en Karel een uurtje eerder gezeten hadden. Zij waren nu naar het uitkijkpunt.

Daarna zijn we ieder ons eigen gang gegaan. Sokken en wanten gekocht voor de kleinkinderen. Een trui voor mij en 2 trollenmannen voor beide families.

Op het achterdek gezeten verlieten we Bergen, door een sleepboot werden we weggetrokken. Ana en haar band trad op, de meester kunstsnijwerk liet zijn kunsten zien, daarna de Sofistic Chic en Margaret met de linedansmeiden.
Langzaam ging iedereen naar binnen, het weer werd slechter en frisser, er ontstond meer deining.

Na het diner kregen we een voorstelling van Joke en Jaap in de koffer. Leuk program, waarin hij veel vertelde over kleding en Joke jurken aantrok die bij een bepaald musicalonderdeel hoorde en waaruit ze dan een lied zong. Nadien voorzichtig naar de bar gelopen, soms moesten we ons vast houden, er stond windkracht 7. Ook de nacht was erg wiebelig. Redelijk goed geslapen.

Dinsdag 28 augustus: Dag op zee
Na het ontbijt even op het dek geweest, er stond een behoorlijk wind, kracht 5, werd verteld.
Naar de voordracht van Jackie van Goethem geweest over biodiversiteit. Prachtige foto’s gezien en hij had weer een prima verhaal. Met Luc, de cruisedirecteur, deden ze nog een quiz en Janny en ik vielen weer in de prijzen.

omeletNa de lunch om 15.00 uur zochten wij Jaap Rijnbende op voor een persoonlijk kleding advies. Geweldig leuk om alle adviezen aan te horen en we konden er over het algemeen goed mee instemmen.

Deze laatste avond hadden we een uitgebreid Farewell diner met een speciaal dessert, die op een bijzondere manier gebracht werd. Zwaaiend met een servet met op een schaal geflambeerde omelet Sibérienne kwam men de eetzaal ingelopen.
’s Avonds natuurlijk een Farewell show met verve gebracht door alle artiesten.

Woensdag 29 augustus: aankomst Zeebrugge
koffersZoals altijd was ook na aankomst het vertrek van alle gasten zeer goed geregeld. Wij mochten als 2e groep van boord, de koffers stonden al op de kade en de bus stond klaar.

We werden weer netjes in Den Bosch Oost afgezet en tot onze verbazing reed er geen trein. De stadsbus genomen naar het centraal station van Den Bosch en vandaar naar huis met de trein. Tegen 18.00 uur waren we weer terug.
Foto's »

We hebben een prima, relaxte vakantie gehad, veel moois gezien, genoten van alle activiteiten voor zover we hier aan deelnamen, maar zo'n cruise is nog niet ons ding.