Europa

Korte vakantie Lissabon
12 t/m 16 september 2015

Zaterdag 12 september:
Helga bracht ons weg naar vliegveld Eindhoven. Janny en Paul waren even tevoren met de bus gearriveerd. Inchecken hoefden we niet meer, alleen melden bij de gate waarvan we vertrokken. Rond 18:00 uur plaatselijke tijd landden we op de Aeroporto van Lissabon. Omdat onze koffers in het bagageruim werden gestald vanwege een vol vliegtuig, moesten we naar de bagageband en konden we pas een half uur later de metro naar ons hotel nemen. Bij het loket van het metrostation kochten we een oplaadbare kaart (Viagem). Door er steeds € 6,- op te zetten konden we 24 uur reizen in bus, metro en tram.

dakterrasCasa Belmonte aan de Av. Loulé was zo gevonden. Bellen en dan ging de deur vanzelf open en stonden we in een portaal met een hele oude lift met twee deuren. Eenmaal boven kregen we een sober ingerichte slaapkamer met een kleine, maar prima badkamer. Er was een zitkamer, een keuken om eventueel zelf eten te maken en bij de receptie konden we wijn en diverse drankjes kopen om dit eventueel mee te nemen naar het dakterras waar we een prachtig uitzicht hadden over Lissabon.

kaartje

Nadat we onze spullen geïnstalleerd hadden liepen we naar het restaurantje Caprilla 2, iets verderop in de straat waar veel Portugezen aten. Lekker gegeten en een glaasje gedronken.

Zondag 13 september:  Janny jarig.
Eerst felicitaties natuurlijk en daarna op zoek naar een tentje voor het ontbijt; het was zondag dus was er niet veel open. We zochten in de buurt van het Plein Marquês de Pombal;
hij was een verlicht despoot, was 1e minister van Jozef I, hij regeerde met harde hand, versterkte de koninklijke macht, herstelde de financiën en leidde de wederopbouw van de stad na de aardbeving in 1755.

kaartjeHier vonden we niets. Teruggelopen naar Casa Belmonte , daar kregen we het adres van Pousadinha in de Rua Luciano Cordeiro. Heerlijk ontbijt en daarna terug gelopen naar de Avenida Liberdade waar een vlooienmarkt was opgebouwd. Leuk om even te kijken. Zo zakten we af naar het Praça Restauradores;
dit plein dankt zijn naam aan de mannen die in 1640 in opstand kwamen tegen de Spaanse overheersing en de onafhankelijkheid van Portugal uitriepen.

Aan dit plein ligt het prachtige Eden Teatro;
waarvan de voorgevel van Art Deco- en Futuristische elementen deels bewaard is gebleven en aan de andere zijde van plein ligt het Fox paleis.

Dit plein loopt over in het Praça Don Pedro IV of Rossio zoals het in de volksmond wordt genoemd. Via het station Rossio liepen we tegen een terras aan. Lekkere koffie en even bijkomen van de wandeling. Aan de noordkant van dit plein staat het Nationaal Donna Maria II theater;
een neoklassiek gebouw uit 1840. Het plein is mooi bestraat in de vorm van golven, maar dat is een optisch bedrog. Twee barokke fonteinen sieren het plein en middenin staat een bronzen standbeeld van Koning Don Pedro IV.

triomfboogWe wilden met de lift van San Justa 30 meter omhoog naar een mooi uitkijkpunt, helaas stond er een rij van een half uur, dus liepen we verder door de Rua Augusta;
Deze straat kenmerkt zich door een historisch gebouw met een grote Triomfboog ter herdenking aan de aardbeving in 1755. Dit gebouw staat aan de noordkant van het
Praça do Commercio;
dit is een van de grootste en
bekendste pleinen van Lissabon en bevindt zich tussen Rua Auguste en de Taag. Vroeger stond hier het Koninklijk paleis.

De Ponte de 25 April over de Taag bewonderd; zo  ook het Christusbeeld aan de andere kant. Aan de oever van de Taag zochten mensen mosselen die aangespoeld waren. Verder gewandeld langs de oevers, maar het werd fris door een opkomende harde wind, dus keerden we om en zochten beschutting op een terras.
Foto's »

Enigszins uitgerust gingen we op weg naar de Sé, de Kathedraal van Lissabon. Nu moesten we weer klimmen en dat voelden we goed in onze kuiten. Gerard moest regelmatig even rusten, gelukkig stonden er bankjes of paaltjes waar hij kon zitten.

De is de oudste en enige bestaande Kathedraal van Lissabon. Deze fungeerde ook als fort zoals blijkt uit de kantelen en de torens aan de voorgevel. Het interieur bestaat uit een middenschip met een rondbooggewelf en een triforium in sobere Romaanse stijl.

kasteelDe Kathedraal even van binnen bekeken, het klooster lieten we links liggen en kwamen terecht bij Esperança waar we een heerlijke salade verorberden. We besloten nu eerst door te lopen naar de Esquina de Alfama om een tafeltje te reserveren. Foto's »

Na dit geregeld te hebben gingen we op weg naar het Kasteel São Jorge. Dat was weer even klimmen.
Dit kasteel met zijn strategische ligging op een heuvel ligt ten grondslag aan het ontstaan van de stad. Het kasteel is omgeven door een fraaie bloementuin.

Via de buitenste muur kwamen we op het “paradeveld” dat een schitterend uitzicht bood op de Taag en de wijken op de linkeroever.
Het begon te regenen dus stapten we het museum binnen waar een geweldige tekening hing van Lissabon. Zo zaten we even droog, maar na bezichtiging van het kasteel bleef het regenen en om niet al te nat te worden hielden we een Tuktuk aan die ons terugbracht naar Casa Belmonte.

Foto's »

Bij de receptie kocht Paul een heerlijke witte Douro wijn, glazen uit de keuken gehaald en heerlijk onderuit gezakt geproost op Janny’s verjaardag.

kaartjeUitgezocht welke metro ons het dichtst bij de Fadotent zou kunnen brengen en daarna vertrokken we naar, achteraf, een geweldige sfeervolle avond die gevuld werd met diverse fado stemmen. De oudste dame was 81 jaar, de baas van de eettent deed mee, zo ook een ober en een jongeman genaamd Ricardo Mesquita, die de liedjes aan elkaar zong. Janny werd nog laat in de avond toegezongen voor haar verjaardag. Mooie afsluiting van de dag. Foto's »

tramMaandag 14 september
Vanochtend van een ontbijtje vlakbij genoten. Druk was het daar wel.
Even terug naar onze kamer, de nodige spullen voor vandaag opgehaald en met de metro vertrokken we naar Praça dos Restauradores, daar pakten we het kabelspoor (elevador da Gloria); dat is een knalgele tram die over  een steile, lange klim van 265 meter met een stijgings-percentage van 18% naar Bairro Alto rijdt en ook weer terug. De in 1880 in gebruik genomen tram is een van de drukste van Lissabon.

Te voet naar LG Trinidade Coelho, op dit plein stond een antieke kiosk met terras, waar we koffie bestelden. Tegenover deze kiosk stond de Igreja São Roque, die we graag wilden bezoeken. Helaas ging de kerk pas om 14:00 uur open.

We liepen terug naar de stopplaats van de Elevador. Daarnaast lag een mooi aangelegd parkje dat een balkon vormde boven de benedenstad met een weids uitzicht op Baixa, de Taag en het Kasteel São Jorge. Aansluitend slenterden we door de smalle  straatjes van Bairro Alto.
Afwisselend zagen we afgebladderde façades, vervallen of gerestaureerde gebouwen, oude paleizen met ijzeren balkons. Deze wijk met zijn alternatieve bars en hippe restaurants lijkt overdag ingedommeld maar ’s avonds barst het uitgaansleven los.

camoesWe liepen Bairro Alto weer uit richting het Praça Luís de Camões (dichter),
waarop een bronzen beeld van hemzelf prijkt. Het geplaveide plein met originele motieven was een van de belangrijkste plaatsen tijdens de Anjerrevolutie.

Tegenover dit plein liggen twee kerken,
links Igreja Da Nossa Senhora Loreto,
een kerk van de Italiaanse gemeenschap in Lissabon, het schip heeft 12 zijkapellen die de 12 apostelen voorstellen. Aan de façade bevindt zich boven het beeld van Maria Loreto een pauselijk wapen.

Op de rechtse hoek bevindt zich de Igreja Da Nossa Senhora Da Encarnação,
deze kerk heeft een neoklassieke gevel waarin een sculptuur van Onze Lieve Vrouw van de menswording is verwerkt. De kerk heeft twee klokkentorens. Het schip heeft aan beide zijden een veranda en ook een marmeren preekstoel.

We liepen door Rua Garrett naar het café A Brasileira.
Voor dit café zit de beroemde poëet en schrijver Fernando Pessoa. Hij liet zich voor zijn werk inspireren door de stad Lissabon. Dit café was één van zijn lievelingsplekken, je vindt hem dag en nacht op het terras, want als eerbetoon aan hun vaste stamgast is zijn bronzen beeld aan een tafeltje links in het hoekje neergezet. Naast hem is nog een stoeltje vrij en kun je even gaan zitten, zoals Gerard heeft gedaan.

lunchHeerlijke koffie gedronken en het café van binnen bewonderd. Jammer om op te staan maar we zouden gaan lunchen in Bairro Alto. Weer slingerden we door smalle straatjes en in Rua Norte vonden we een aardig restaurantje waar we een salade bestelden en ondertussen keken we naar een grote vrachtwagen die een bocht achteruit moest maken. Hij moest vaak steken en de parasols van het terras moesten naar beneden. Maar het lukte de chauffeur, knap werk.

Hierna bezochten we de Igreja São Roque,
het interieur valt op door de sierlijke inrichting. Het houten plafond is beschilderd door Italiaanse kunstenaars met beelden uit de Apocalyps. De kapel van Johannes de Doper is een meesterwerk van Italiaanse Barok.
Foto's kerken »

pracaNa deze prachtige kerk te hebben bekeken namen we het trammetje weer terug naar Praça dos Restauradores. Hier gingen we op zoek naar bus 720, maar daarvoor moesten we eerst met de metro terug naar Marquês de Pombal en in een zijstraat (Craamparc) van de rotonde stapten we op naar LX factory een project wat lijkt op Strijp S in Eindhoven. Oude fabrieks-gebouwen zijn omgetoverd in mooie winkels en leuke restaurantjes. Wij vonden het de moeite waard om dit te bekijken en hebben bij restaurant Praça iets gedronken.
Foto's »

Terug in Casa Belmonte samen een flesje wijn getutterd en weer op weg naar Bairro Alto op zoek naar een leuk restaurantje. De meesten waren vol, maar bij het restaurantje op de hoek van de Rua do Diário de Noticias en de Travessa da Espera werden de tafeltjes verschoven zodat wij nog een plaatsje kregen. Gezellige avond, lekker gegeten.

Dinsdag 15 september
We begonnen onze benen wel te voelen, maar we vertrokken weer en nu richting Belém.  Tram 15 hadden we zo gevonden, maar deze stopte halverwege de rit. Zijn tijd zat erop. Met z’n allen naar de bushalte, lang wachten en toen namen we de eerste de beste bus die langs kwam en die reed tot Belém.

Een enorme drukte wachtte ons. Eerst maar aan de koffie en een plan de campagne maken. We begonnen aan de oever van de Taag bij het Padrão dos Descrobimentos, (ontdekkingen)
een 45 meter hoog monument, dat werd ingewijd op de 500e sterfdag van Hendrik de Zeevaarder. Het monument stelt de boeg van een Karveel voor, een typisch snel zeilschip uit Spanje en Portugal.

torre de belem

Wandelend langs de Taag kwamen we weer een koffietentje tegen en liepen naar binnen voor een pastéis de nata en koffie. Onderweg liepen we via een jachthaven naar de Torre de Belém;
deze toren heeft zichtbare Moorse invloeden, maar is vooral in Manuelstijl -Portugese laat gotiek- gebouwd. Toen de toren zijn functie als fort had verloren werd de gewelfde kelder als gevangenis gebruikt. De Torre heeft ook als vuurtoren en telegraafstation gefunctioneerd. Nu ontvangt de Torre alleen nog bezoekers.

darwins cafeOok hier stond een lange wachtrij, dus hebben we de Torre van buitenaf bekeken. Daarna liepen we via een futuristisch gebouw door naar Darwin’s café; dit maakt deel uit van het kankerinstituut. Wij kwamen via het terras binnen. We werden verwelkomd met de vraag: “Een tafel voor 4 personen?”. Een chique zaak met veel teksten van Darwin. Ook de dieren  zoals vlinders en vissen zijn verwerkt in het interieur. We hebben heerlijk gegeten in een bijzondere omgeving, een bijzondere ervaring.

maria de belem

Teruggelopen naar het Mosteiro dos Jerónimos,
dit wordt vaak een juweeltje van de Manuelstijl genoemd. Dit is een kunststijl met rijkelijk architectorale versieringen die verwijzen naar de zee en ontdekkingsreizen.
In de kloosterkerk Santa Maria liggen graven van de koninklijke familie. Ook staan hier de sarcofagen van Vasco da Gama (ontdekkingreiziger) en Luis de Camöes (dichter). Sinds 1984 staat dit kloostercomplex op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

We hebben de kerk kunnen bekijken, echter voor het klooster stond een lange rij. We besloten om terug te gaan en de bus te pakken naar Avenida de Loulé. Voordat we gingen eten hebben we geborreld in de zitkamer van Casa Belmonte en bij Esperança hebben we de pizza’s uitgeprobeerd die de chef had aangeraden, maar die vielen tegen. Moe het bed ingedoken.
Foto's »

ireneWoensdag 16 september jarig!!
Zo, 73 jaar vandaag, felicitaties en ontbijt op de hoek. Daarna de koffers in de luggage room geplaatst zodat we het grootste deel van de dag nog konden gebruiken voor een bezoek aan Oriënte, Parque das Naçoes, oorspronkelijk het EXPO terrein in 1998.

Vanuit het Estação do Oriente staken we de straat over naar een prachtige winkelcentrum genaamd Vasco da Gama met veel luxe winkels. Daarnaast bijzondere moderne hoogbouw.

We liepen door tot aan de oevers van de Taag waar we in de verte de Ponte Vasco da Gama zagen liggen. Een lange brug over de Taag die twee oevers met elkaar verbindt.
Foto's »

oceanarioOp het terras voor het Oceanário dronken we eerst koffie en daarna liepen we het gebouw binnen. We wisten niet wat we konden verwachten, maar het was een prachtig geheel. Middenin stond een reusachtig bassin waarin de zeevissen leefden.

Ze werden gevoerd door medewerkers die als duikers door het bassin zwommen. Mooi om te zien dat de vissen helemaal gewend waren, sommigen zwommen bij wijze van spreken de medewerker ondersteboven om een visje te bemachtigen. Voor iedere vis was er speciaal voedsel. De haai werd eenmaal per week gevoerd en dan liet hij de andere vissen met rust.

Regelmatig liepen we buitenom waar b.v. zeeotters, pinguïns en andere vogels leefden. Ook de koralen, anemonen en de kwallen niet te vergeten, waren bijzonder prachtig van kleur. We hebben er twee uur rondgewandeld zoveel was er te zien.
Foto's »

Nogmaals koffie gedronken en toen op weg naar een eettent. We liepen op het drukst bezochte terras af en dit bleek een hamburgertent te zijn. Uit 20 verschillende hamburger gerechten konden we kiezen en we moeten zeggen dat dit ons goed smaakte.

metroTerug met de metro om onze koffers op te halen en daarna voor de laatste keer de metro genomen naar het vliegveld.

Onze vlucht had vertraging, we vertrokken een uur later d.w.z. 19.30 uur plaatselijke tijd. De vlucht terug ging in een snel-treinvaartje zodat we toch voor elf uur landden op vliegveld Eindhoven.

Wederom de koffers van de band halen, Helga gebeld en zij stond circa 23.15 uur op de kiss en ride strook. Heel fijn dat we voor de deur werden afgezet.

Het was een heerlijke vakantie, we hebben veel gezien en genoten van al het moois wat Lissabon te bieden heeft. We waren wel behoorlijk moe. Maar goed, daarvan konden we thuis weer uitrusten.