Europa

13 t/m 20 juni 2012

Woensdag 13 juni 2012     Amsterdam - Cyprus
Lapta                                           Hotel  Sempati
Na de ochtendspits vertrokken naar Amsterdam. Dat liep voorspoedig en we waren een van de eersten die zich bij Corendon Parking meldden. Rommelig zootje, maar goed de auto weggezet en gewacht op de bus die ons naar Schiphol zou brengen. Het was druk bij de incheckbalie maar het liep redelijk snel. Alle plichtplegingen van pascontrole en scannen doorlopen en daarna zochten we een tentje voor koffie. Een tijdje in de zone van de WiFi gezeten en zo kon ik mijn iPad uit proberen, dat werkte perfect.

Onderweg naar de Gate kwamen we Bets en Wim Eijkholt tegen, tennisechtpaar bij TV Bokt. Uitwisselen waar we naar toe gingen en jawel hoor, zij vlogen ook naar Cyprus.
We hadden 1 uur vertraging en kwamen, na een tussenlanding op Antalya, om 11.00 uur Cypriotische tijd aan op Vliegveld Ercan. Buiten stonden tig bussen van Corendon en werden we door diverse hostess verdeeld over deze bussen.

hotelMiddernacht arriveerden we in hotel Sempati. Het verdelen van de kamernummers duurde een half uur en daarna konden we op een heerlijk terras uitzakken.

De kok had nog een snackmenu voor deze en gene die wat wilden eten. Heerlijke temperatuur, lekkere wijn en nog iets voor de inwendige mens.
Rond 2 uur doken we ons bed in.

Donderdag 14 juni    Rustdag Lapta

kustGoed geslapen. Ontbeten op het terras en lang nagetafeld. Rond 10.30 uur kwam Gurkan een van de gidsen om de excursies te regelen. Hij gooide alles door elkaar maar uiteindelijk kreeg iedereen wat hij of zij wilde.

De middag verder vrijaf. Eerst naar het strand gewandeld, nou ja strand; een kleine baai met rotsen en steentjes.

Terug naar het hotel, badhanddoeken gehaald en heerlijk gezwommen.

’s Avonds  werd er gezongen door een of andere Engelsman. De songs uit de jaren zestig vielen best in de smaak, maar zijn valse stem verpestte het geheel. Redelijk vroeg naar bed.

Vrijdag 15 juni    Excursie Nicosia
Om 9.35 vertrokken voor onze excursie naar Nicosia. Allereerst werden bij 2 andere hotels mensen opgehaald die ook deze excursie geboekt hadden. Met een bus vol, circa 50 mensen, reden we dus naar Nicosia. Kim Yilderim was onze gids.

groene zoneWe begonnen met de “groene lijn” het niemandsland tussen Noord en Zuid Cyprus. Middenin huist de UN en aan weerszijde Griekse en Turkse soldaten.

Veel kapot geschoten huizen zijn er nog te zien. Turks Cyprus ligt onder internationaal embargo; alleen Turkije erkent Noord Cyprus.

De bevolking van Griekse en Turkse Cyprioten liggen niet met elkaar overhoop, het is de politiek die deze impasse laat voort bestaan.

Daarna liepen we door de Arabahmetwijk met zijn traditionele Ottomaanse huizen. In Nicosia staan 3 moskeeën, een ervan is de Selimiye Moskee, de vroegere gotische
St. Sophia kathedraal. In deze moskee heeft men weinig veranderd. De portretten en de ramen van glas in lood zijn verwijderd. Overigens zijn de Turkse Cyprioten niet zo degelijk in hun geloof. Door de inmenging van Turkije worden er de laatste jaren meer moskeeën gebouwd om druk uit te oefenen het geloof beter te belijden.

Buyuk HanDaarna liepen we naar de oude karavanserai Büyük Han, het gebouw is nog in prima staat. De handelsreizigers van vroeger hebben nu plaats gemaakt voor winkeltjes en cafeetjes. Hier hebben we de eerste Turkse koffie gedronken, met cardamom en drab onderin het kopje. De bovenste helft smaakte dus goed.

Daarna liepen we naar de Samanbahce area, dit was de 1e sociale behuizing gestart in 1894 en afgebouwd in 1955. Alleen vrouwen konden hier wonen. Het is een unieke wijk met smalle straatjes en witte huizen gebouwd van mud-brick met rode daken.

Via de Venetiaanse zuil, een teken van vriendschap en de noordelijke Kyrenia stadspoort kwamen we bij onze lunchplek aan. Ik denk dat er 3 bussen binnen zaten, hutje op mutje. Allemaal kregen we kipstukken in mosterd te eten met frites en sla, dit was echt massaal.

Daarna bracht Kim ons naar een pleintje van waar we de grens konden oversteken naar Zuid Nicosia. Dat gedeelte lijkt meer op een Europese stad, met veel winkels. Zelfs levende standbeelden stonden er net zoals b.v. in Barcelona.
Na een drankje hadden we het wel weer gezien en liepen we richting bus die ons weer voor het hotel afzette. Snel een duik genomen in het zwembad om af te koelen. De thermometer gaf vanmiddag 43 graden aan.

Zaterdag 16 juni   Boottocht
Vanochtend werd het ontbijt vanaf 7.30 uur geserveerd, zo konden we rustig ontbijten. Carla en Merel (bla, bla, bla,) waren onze reisleidsters deze dag.
De excursie boot; varen langs de kust, lieten we in eerste instantie aan ons voorbij gaan. Wat bleek achteraf dat de 5 excursies die aangeboden werden voor een bepaald bedrag geregeld konden worden. Deden we aan een excursie niet mee dan waren we met 4 excursies veel duurder uit dan met 5. Uiteindelijk gewoon voor alles geboekt en we zouden wel zien of we mee gingen.

kasteelToch mee gegaan, de hele dag aan het zwembad zitten was ook niet alles en met de warmte van circa 40 graden leek het ons wel heerlijk om van de zeewind te genieten. We voeren met een aantal andere boten een paar km. verderop en bleven daar liggen. We konden zwemmen, parasailen of met een waterscooter rondracen. Na de lunch voeren we een stukje terug en gingen in een kleine baai nog een uur voor anker. Naast ons kwam een disco foam boot te liggen, een hoop muzikale herrie en uiteindelijk werd iedereen onder gespoten met wit spul. Die jongelui vonden dat prachtig.
Foto's »

Bij terugkomst was het erg druk in het hotel. Een zangwedstrijd was gaande op het terras. De laatste deelnemers hebben we horen zingen, ons Inge zou het beter kunnen!!

Zondag 17 juni   Excursie Famagusta
Vandaag hadden we Ogel als gids. Ogel was in Australië geboren uit Cypriotische ouders en sinds 2 jaar terug in Noord Cyprus. Hij zou graag zien dat het eiland weer een werd voor alle Cyprioten, de politiek werkt echter niet mee. Hij nam ons mee naar de oostkant van Cyprus, Famagusta en omgeving.

BarnabasOns eerste bezoek betrof het St. Barnabas klooster en het Iconenmuseum; deze liggen dicht bij de Koninklijke grafkelders en tussen Tuzla en Salamis. Barnabas was een van de grondvesters van de onafhankelijke Grieks Orthodoxe kerk en is de schutspatroon van Cyprus.

Daarna bezochten we  het Romeinse Salamis, later het Byzantijnse Constantia, deze stad was duizend jaar de grootste haven en hoofdstad van het eiland. Het werd echter verwoest door de Arabieren. Nu is dit het grootste en interessantste opgravingterrein op Cyprus. We liepen langs de restanten van het gymnasium, de koude bassins en warme badruimten en natuurlijk het Romeins theater. Sinds de restauratie worden er in de zomer voorstellingen gehouden.
De lunch werd aan de kust gebruikt, aan deze zijde liggen zandstranden.
Foto's »

moskeeDaarna reden we door naar Famagusta, deze stad is een van de beste voorbeelden van Middeleeuwse architectuur in het oostelijke Middellandse zeegebied. Famagusta was ook het hoofdkwartier van enkele religieuze (ridder) ordes, wat nog blijkt uit de soms goed bewaarde kerken en gebouwen.

We bezochten de toren van Othello, de Moskee Lala Mustafa Pasha; dit was een voormalige kathedraal. Na verovering van de stad door Turken werd deze kathedraal veranderd in een moskee.

Op de terugweg stopten we bij het 5-vingergebergte.
Ogel vertelde dat destijds een gewone man verliefd werd op de koningin. Zij wilde niets van hem weten, vertelde dat echter niet, maar liet hem raadsels oplossen. Toen die waren opgelost wilde ze hem niet meer zien. De man werd kwaad, ging heilig water halen en maakt met zand blubber. Die blubber smeet hij naar de koningin toe en zo ontstond het vijf-vingergebergte.
Foto's »

Bij terugkeer in het hotel met Bets en Wim, Trees en Ad een glaasje gedronken en nadien lekker gegeten.
En toen voetbal! Nederland verloor van Portugal, wat een deceptie.

Maandag 18 juni   Jeepsafari
Om 8.00 uur vertrokken we vandaag voor de jeepsafari. Wij zaten bij John, een gepensioneerde Engelsman, in de jeep. Hij woont sinds 4 jaar op dit eiland en vertelde enthousiast over allerlei zaken. We reden vanuit hotel Sempati naar Lapta, een pittoresk dorp, met zijn huizen die verspreid op de helling liggen. Vandaar reden we hoger de bergen in.

RobDe 1e stop was voor een prachtig vergezicht en een welkom. De 2e stop bij een verlaten stad, waarschijnlijk uit de Ottomaanse tijd. Er stond nog een façade van een kerk en een stenen oven.

John plukte 2 takjes van een olijfboom, om de boom te laten schrikken. Als men dat niet regelmatig doet (snoeien), wordt zo’n boom lui en geeft geen vruchten meer.

De Cyprioten mogen 12 zondagen per jaar jagen, daarom zijn er weinig patrijzen meer te vinden op het eiland.

Tijdens de Ottomaanse periode moesten de herders huur betalen om hun vee te laten grazen in de bergen. Als zij het land bewerkte konden zij zonder betaling de bergen in. Dit is nu nog te zien door de aangelegde terrassen.
De tegenwoordige boeren wonen beneden in het dorp. Het is onmogelijk om met kinderen, die naar school moeten, daar te verblijven.

de tankDe volgende stop was bij een gestrande tank, die de afgrond was ingeduwd. Van hieruit konden we plaatjes schieten van ons hotel.

Hierna zouden we een koffiestop maken, maar helaas de boel was gesloten en later bleek dat de eigenaar nog in z’n bed lag.

We reden door en kwamen bij een leegstaand klooster terecht. De monniken hadden destijds speciaal deze plek uitgezocht voor de stilte en bijzondere ligging. Helaas werd er veel later een dorp tegenover gebouwd en de stilte was verdwenen.

In het dorpje Camlibel dan maar koffie gedronken, tegenover het restaurantje waar we de lunch gingen gebruiken. Erg lekker en alles vers. Na de lunch liepen we naar een oud klooster, wat voor diverse doeleinden gebruikt is, o.a. als verblijf voor Griekse soldaten.
John vertelde veel over deze plek; een bijzonder stukje uit de Cypriotische geschiedenis.

kapelIn het dorpje Kormakitis woont nog een kleine groep Maronieten, oorspronkelijke bewoners van Syrië. Zij spreken nog Armeens een taal ten tijde van Jesus Christus. Daarna reden we via een prachtige kustweg naar een klein kiezelstrandje. In het water bevinden zich visjes die aan je voeten sabbelen; helaas niets van gemerkt.

Om 13.30 uur waren we terug in het hotel, bedankten John en Rob voor hun enthousiaste verhalen. We hebben erg genoten en daarna kwam de volgende groep aan de beurt.

Dinsdag 19 juni   Excursie Kyrenia
HelarionVandaag hadden we Gurkan als gids, onze lolbroek. Hij bracht ons naar het Helarion Kasteel, gebouwd tegen een bergrug; tevens een uitkijkpost tegen aanvallers. In de 1e sectie woonden de gewone lieden, in de 2e sectie leefden de soldaten en in de 3e sectie de Koninklijke familie.

k bleef op de 2e sectie zitten; we hadden koffie gedronken op een balkon met een fraai uitzicht.

Gerard liep door naar de 3e sectie, via een moeilijk begaanbaar pad kwam hij boven en had een nog fraaier uitzicht dan ik.

Bellapais De Abdij van Bellapais lag in een schitterende omgeving. De meeste gebouwen waren redelijk intact, behalve het gebedshuis. In de kerk stond een prachtige kooi van houtsnijwerk met daarin een adelaar.

Tegenover de abdij werd gegeten aan een lange tafel, dat was voor het eerst dat we zo gezamenlijk aten. We hadden vandaag niet zo’n enorme groep dus was het op deze manier mogelijk.

KyreniaHet Kyrenia kasteel kwam nu aan de beurt. Mooi gebouw, waar veel wreedheden hebben plaats-gevonden. In een van de zalen ligt een oud scheepswrak uit 2000 voor Christus. Nadien nog langs de haven gewandeld en een drankje gedronken.

’s Avonds besloten we naar de overkant te gaan om iets te eten. We kwamen bij 2 dames uit Den Helder aan tafel te zitten. Marthe en Ilona heette ze. Gezellige praatavond, we wisten nog wel het een en ander van Den Helder.

Woensdag 20 juni   Rustdag en vertrek

Uitgeslapen, ontbeten en nadien naar een klein supermarktje gelopen voor iets lekkers in het vliegtuig. Koffer ingepakt, in de hal gezet en de middag met lezen en muziek luisteren doorgebracht op het terras.
Om 18.00 uur werden we opgehaald door Ogel, hij begeleidde deze bus naar het vliegveld. Het vliegtuig zat weer mudvol en we waren blij toen we om 3.45 uur landden op Nederlandse bodem.
Onze auto opgehaald en op ons gemak naar Eindhoven gereden waar we even over
6 uur aankwamen.

Prettige vakantie gehad, veel zon en warmte. Genoten van alle mooie dingen en het lekkere eten.