Europa  

Antwerpen

 

mm

Europa

mm
mm
mm
mm

 

 

     Hoogtepunten

 

lissabon
 
 
   
mei 2016

Porto

Museum Aan de Stroom

Het MAS stond al enige tijd op ons verlanglijstje. Dat combineer je dan natuurlijk met een verder bezoek aan Antwerpen.
Dit jaar viert het MAS haar eerste lustrum. Van de festiviteiten hebben we niet veel meegekregen, die waren het weekend na ons vertrek.

Het MAS straalt water uit. Dat merk je zodra je het museum nadert. Het golvende glas, de weerspiegeling in het water en vanaf het dak ziet je hoe de Schelde de stad met de wereld verbindt. Het is ook een reusachtig hedendaags pakhuis, geïnspireerd op de 19de-eeuwse pakhuizen die typisch zijn voor de wijk. Een wandelboulevard leidt je omhoog langs alle museumzalen. Onderweg ontdekt je het reusachtige Tuymans-mozaïek op het museumplein. Helemaal aan de top wacht je een adembenemend panorama over Antwerpen.

Tijdens ons bezoek waren er alleen de vaste collecties te zien. Die omvatten o.a.:
- Het Depot
- Macht en Prestige
- Scheepvaart en Handel
- Leven en Dood

Vanaf de omloop heb je steeds een prachtig uitzicht over Antwerpen.


landschapOnze-Lieve-Vrouwekathedraal

Deze kathedraal was oorspronkelijk een kerk, pas toen Antwerpen een bisdom werd, werd de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal een kathedraal. De kathedraal is in verschillende fases gebouwd. In 1352 werd er met de bouw begonnen, zo rond 1521 was het voltooid. De hoogste toren is 123 meter hoog, deze werd vroeger als wachttoren gebruikt. Deze toren is altijd eigendom van de stad Antwerpen geweest, en nooit van de kathedraal. De parochie heeft de bouw van de meest zuidelijke toren gesponsord.

Helaas kwam er niet zo heel veel geld binnen, waardoor de toren lager bleef dan was gepland. Keizer Karel was van plan om de kathedraal nog verder te vergroten. Echter is dat er nooit van gekomen, een brand verwoestte een groot deel van de kathedraal. Door de benodigde herstelwerkzaamheden is het extra gedeelte nooit gebouw.

Door de beeldenstorm in 1566 is er niets van het interieur bewaard gebleven. De beelden, de oorspronkelijke glasramen en de vele altaren werden vernietigd. In de tijd van Napoleon was het plan er om de kathedraal volledig af te breken. Gelukkig kreeg de stadsbouwmeester het voor elkaar deze plannen steeds weer uit te stellen, waardoor het uiteindelijk niet is gebeurd.

De kathedraal is vooral beroemd vanwege de kunstwerken die er heden ten dage te bezichtigen zijn, waaronder
"de kruisoprichting" en
"de kruisafneming" van de bekende schilder Peter Paul Rubens. Ook de rest van het interieur is zeer bijzonder, de preekstoel komt uit 1713, en heeft een prachtig houtsnijwerk.



kathedraalGrote Markt

Van de vele historische panden aan de Grote Markt is het Stadhuis het meest imposante en heeft ook een lange geschiedenis.
Dit jaar bestaat het Stadhuis 450 jaar en dat wordt gevierd met een speiciale tentoonstelling in het Stadhuis over haar geschiedenis.

Voor het stadhuis staat de fontein met de beeldengroep van Brabo, de held van Antwerpen.

Het plein is omringt met horeca van veelal buitenlandse origine. Voor een echt Belgisch café of restaurant moet je wat verder om je heen kijken.


kioskRubenshuis

In 1610 kochten Peter Paul Rubens (1577-1640) en zijn eerste vrouw Isabella Brant (1591-1626) een huis met grond in Antwerpen. De daarop volgende jaren liet hij het huis naar eigen ontwerp uitbreiden met een halrond, overkoepelend beeldenmuseum, een atelier, een triomfpoortachtige portiek en een tuinpaviljoen.
De verbouwingen verleenden de woning het uitzicht van een Italiaans palazzo en belichaamden Rubens artistieke idealen: de kunst van de Romeinse oudheid en de Iltaliaanse renaissance. In zijn huis bracht hij een internationaal vermaarde collectie bijeen van antieke schilderijen en beelden.
Rubens werkte en woonde in het Rubenshuis tot aan zijn dood in 1640.

Vandaag zijn het portiek en het tuinpaviljoen de enige overblijfselen van het zeventiende-eeuwse complex die min of meer intact zijn gebleven. De kunstwerken uit Rubens' verzameling zijn over de hele wereld verspreid.


 

 

© G.M. van Gool