Europa

Korte vakantie Antwerpen
9 t/m 12 mei 2016.

Maandag 9 mei.
We vertrokken na de lunch naar Antwerpen. De reis vlotte voorspoedig maar helaas vlak voor Antwerpen sloten we aan in een file, er was een ongeluk gebeurd met een vrachtwagen in de Kennedytunnel. Een uurtje later kwamen we aan bij het hotel Scheldezicht gelegen aan de
St. Jansvliet. Hier was geen mogelijkheid om gratis te parkeren en moest Gerard op zoek naar een parkeerplaats ergens in de buurt. Dat duurde wel een klein uurtje!!
De hotelkamer was klein maar schoon.

Op het pleintje voor het hotel liggen diverse kroegjes en eetgelegenheden. Heerlijk in de zon gezeten op het terras van de Herberg "Het Zand".

Op het pleintje lag ook de entree van de
"St. Annatunnel", een geheel betegelde voetgangerstunnel onder de Schelde.
We zijn met de lift naar de tunnel afgezakt en we zagen een glanzende, wit betegelde tunnel; deed ons een beetje aan een badkamer denken. Omhoog namen we de antieke, houten roltrap, deze was het bekijken meer dan waard.

Daarna zette Gerard zich op een bankje aan de Schelde en ik ging op zoek naar de standplaats van onze auto, want we waren nog wat truien uit de auto vergeten mee te nemen.

Terug gelopen naar het hotel en ons opgefrist en daarna op ons gemak naar de Grote Markt gelopen. Achter de Kathedraal vonden we een leuk eettentje," ‘t Putke"; asperges op z’n Vlaams gegeten.
Nadien teruggelopen voor een afzakker bij Herberg "Het Zand", maar bij het bestellen werd meteen gezegd dat dit de laatste ronde was en dan ging het café sluiten, een lelijke tegenvaller. Iedere tent sloot vroeg, behalve de volkskroeg "Het Chauffeurke", dat bleef open tot de laatste gast weg was.
We waren moe en doken redelijk vroeg het bed in.
Foto's »

Dinsdag 10 mei. Regenachtig weer, dus de paraplu moest mee.

Goed ontbijt gehad en daarna liepen we langs de Scheldekaai richting het MAS.

Onderweg kwamen we het Kasteel ”De Steen” tegen, mooi gelegen aan de Schelde. Hier woonde vroeger een reus “de  lange Wapper” genaamd en is een legendarische reus uit de Antwerpse Folklore. De kwelgeest komt ’s nachts tevoorschijn en achtervolgt de dronkaards. Eerst als een klein mannetje, maar hij kan zichzelf steeds groter maken tot hij boven de huizen uitsteekt. Als de dronkaard hijgend en zwetend thuiskomt, kijkt Wapper door het raam naar binnen.

Tegenover het MAS hebben we eerst koffie gedronken, een echt koffiezaakje met diverse smaken koffie. We zagen van daaruit grote groepen schoolkinderen het gebouw betreden, we ondervonden geen last van deze drukte want de kinderen bekeken alleen het gebouw aan de buitenkant.
Foto's »

Entreeprijs van het MAS is goedkoop,
3 euro p.p. voor 65+. (Er waren geen tijdelijke exposities.)
Daar kan Nederland nog een puntje aan zuigen.

Het MAS is een indrukwekkend gebouw en meer dan een volkenkundig museum. Het heeft een kijkdepot, een museumplein met een mozaïek van Luc Tuymans, een wandelboulevard en een dakpanorama.

We begonnen in het kijkdepot, dankzij een installatie van een verrijdbare opslagsysteem kan de onvervangbare museumcollectie overzichtelijk en veilig worden opgeslagen. Er zijn gebieden gecreëerd die beperkt voor publiek toegankelijk zijn.

Op de 4e etage kwamen we in een soort van Mesdagopstelling in het Machtsvertoon terecht waar we het prestige en de symbolen kon bewonderen.
De 5e etage zou een Antwerpen á la carte weergeven over steden en eten, helaas was deze tentoonstelling nog niet open.
Op naar de 6e etage waarin we Antwerpen als wereldhaven konden bekijken met prachtige miniatuur zeilboten en andere boten en containerschepen van de huidige tijd.
De 7e en 8e verdieping ging over leven en dood; over mensen en goden en over boven- en onderwereld.
Alle culturen werden weergegeven met hun godsdienst en rituelen, ook na de dood. Een bonte verzameling van prachtige beelden, kleding en gevechtsvoorwerpen.
Op het dak hadden we een panoramisch zicht op de stad, de Stroom en de haven.
Afgezakt naar De Storm, het restaurant van het MAS, een heerlijke lunch verorberd voordat we richting kathedraal gingen.
Foto's »

Allereerst  liepen we tegen de “Sint Carolus Borromeuskerk“ aan, deze stond in de steigers en werd gerestaureerd. Bij een Jezuïetenkerk gaat alle aandacht bij het binnenkomen onmiddellijk naar het hoofdaltaar; het interieur heeft veel weg van een barokke feestzaal, men wilde hier de hemel op aarde brengen. Toen we weer naar buiten liepen om de voorgevel te bewonderen kregen we een fikse regenbui op ons dak, dat viel even tegen.

Half schuilend onder de paraplu liepen we verder naar de
“Onze-Lieve-Vrouwekathedraal“ en stapten daar snel naar binnen.

Antwerpen is trots op zijn prachtige, gotische, kruiskerk. Binnen bracht de uitdijende ruimte ons in een andere dimensie. Wat we zagen is deels barok en deels neogotisch (19e eeuw).
Vier werken van Peter Paul Rubens hebben we kunnen bewonderen, waaronder de kruisoprichting en kruisafneming. Na een uurtje hadden we de meeste kapellen en schilderijen wel bekeken.
Foto's »

Op zoek naar een leuk café kwamen we terecht in het “Stadscafé“. Hier had men een heerlijke rosé.
Terug naar het hotel, een dutje gedaan en daarna op zoek naar een leuke eettent. Het regende en het zag er triest uit. We vonden een plaatsje bij “De Sinjoor” onder verwarmingslampen met een aantal medebezoekers. Het was gezellig zeker toen er drie “nichten” naast ons kwamen zitten. Lachen. We bleven nog lang hangen en dronken menig glaasje.

Woensdag 11 mei. Stralend weer.
Vanochtend eerst naar de auto gelopen onder een stralende zon. Daarna bij de “Boeksteeg” heerlijke koffie gedronken. We waren weer helemaal happy in dit zonnige weer.

Onderweg nam Gerard foto’s van diverse Mariabeeldjes die aan de gevels hingen in de binnenstad. Deze Mariabeeldjes zijn verbonden met een sage over "de lange Wapper" wat verklaart waarom er zoveel Mariabeeldjes op de gevels van de huizen in de binnenstad staan; de Antwerpenaars die omwille van zijn pesterijen de lange Wapper liever kwijt dan rijk waren, ontdekten dat hij de beeltenis van Maria niet kon verdragen. Ze plaatsten daarom op de gevels beeldjes van Maria en deze beeldjes deden de Lange Wapper steeds verder uit de binnenstad verdrijven totdat hij in de Schelde viel en verdronk.

De Grote Markt nogmaals bekeken, daarna weer een terras opgezocht en om 12:00 uur naar het stadhuis gelopen waar we een tentoonstelling  konden bezichtigen over 450 jaar stadhuis.
Interessant om te zien dat het stadhuis eigenlijk nog altijd dezelfde uitstraling heeft.
Foto's »

Na een snelle hap liepen we naar het “Rubenshuis“. Een prachtig antiek huis uit de 15e eeuw.
Enorm groot en goed onderhouden, met vele mooie schilderijen.
We hebben hier ook weer enkele uurtjes doorgebracht, daarna weer een zonnig terras opgezocht en onze dorst gelest.
Foto's »

Terug naar het hotel, even gerust, opgefrist en via de Scheldekade liepen we naar “Paddaf“ een volkscafé waar we goed de voorbijgangers konden bekijken, een mengeling van allerlei rassen.

We besloten bij de Argentijn te gaan eten, hij had gisterenavond niets te doen. Nadien snapten we waarom er niemand zat, het eten was bijzonder slecht en dan doen alsof er geweldig gekookt wordt.
Na het eten zijn we weer afgezakt naar het “Stadscafé“ waar we nog lang gezeten hebben met lekkere wijn. Het was heerlijk om buiten te zitten, de temperatuur bleef ca. 22 graden.

Donderdag 12 mei. Stralend weer.
Helaas moeten we vandaag weer naar huis. Na een goed ontbijt ging Gerard de auto halen, de spullen werden ingepakt en we gingen op weg naar de Ringweg. Binnen een uur waren we terug op de Fransebaan. Moe van alle activiteiten hebben we de hele dag genoten van de zon in onze eigen tuin.