Azië

Europa

kaart

Donderdag 21 augustus 2008      Amsterdam - Kuala Lumpur
Om half zeven stonden we bij de bus om de trein van 7.15 uur te nemen. Deze keer zonder haperen. Het e-ticket werkte nog niet op de console bij Malaysia Airways, dus voegden we ons in de rij. We waren redelijk vroeg, gelukkig maar want na ons begon de drukte pas goed.
Koffie gedronken, dollars gepind voor het visum bij aankomst.
We zaten op rij 53 B en C. Naast ons een Engelsman die de hele weg sliep, om jaloers op te worden. Wij hebben ons vermaakt met films en spelletjes.

Vrijdag 22 augustus      Kuala Lumpur - Java - Jakarta - hotel Paragon
Circa 6.00 uur plaatselijk tijd landden we op Kuala Lumpur. Hier moesten we een uurtje of 3 wachten alvorens we opstegen naar Jakarta.
Het duurde even voordat we een visum bemachtigd hadden en zo kwamen we als laatste van de groep aan. Emile Leushuis was onze reisbegeleider en heette ons welkom. Kennis gemaakt met alle anderen. We kregen in het hotel een klein uurtje om ons op te frissen alvorens we met de stadstoer begonnen.

eetkarretjesDe bus bracht ons naar de oude haven, Sunda Kelapa, waar we werden afgezet en wandelend over de kade de bedrijvigheid bekeken. Oude boten werden beladen, kleine eetkarren werden door mensen opgezocht om iets te eten.

Het vreemde hier is dat alle mensen graag op de foto wilden. In andere delen van de wereld maken ze daar meestal bezwaar tegen.

Vanaf de haven liepen we naar een oude wachttoren uit 1839, een van de weinige overblijfselen uit de koloniale tijd. De kanonnen aan de voorkant stonden gericht op het Kraton van hun gastheren. Cock werd aangesproken door een Javaan met de vraag of hij sigaretten had. Helaas niet, bij mij ook nog geprobeerd. Hij had pech, we hebben wel z’n mooi bruin hoofd op de foto gezet. Ook hier diverse eetkarren waar door de plaatselijke bevolking veel gebruik van werd gemaakt.

We kwamen langs een prachtige 17e eeuwse ophaalbrug. De bijzondere limonade-verkoper ging staan voor een foto. Even verder staken we de rivier over richting Vrijheidsplein waar we koffie gingen drinken in café Batavia. Prachtig oud gebouw met een bijzondere inrichting.
’s Avonds zijn we met z’n allen sateh gaan eten, dat smaakte verrukkelijk.
Vroeg naar bed, de dag was behoorlijk lang geweest.

Zaterdag 23 augustus      Jakarta - Bogor(Buitenzorg) - Bandung
Wekker gezet om 6.30 uur, ontbeten en om 8.00 uur vertrokken we naar Bogor, vroeger Buitenzorg geheten, voor de Botanische tuin.
We kregen een Nederlands sprekende gids mee. Hij toonde ons de leverworstenboom, de jade bloemenboom, de magnolia, de armorphophallus een speciale mannenboom, de boom met manneke pis, de bamboe met doornen, de koningsboom, de lyceeboom, de vijver in de paleistuin met bloeiende waterlelies. De grote bladeren in de vijver konden een kind tot 25 kg. dragen. Een prachtig geheel en hij wist overal wat van te vertellen. Ook lag er verscholen nog een oude Nederlandse begraafplaats

Puncak PassAfscheid van hem genomen en op weg naar de Puncak Pass 1400 meter. Dat was een prachtige rit, boven op de pas hebben we de lunch gebruikt. Gerard at daar nasi timbel, erg lekker. Er speelde 2 Javanen Soendanese gamelan muziek.

De weg die we verder vervolgden naar Bandung werd destijds aangelegd door Gouveneur Generaal Daandels. De Javanen moesten deze weg onderhouden maar mochten er zelf geen gebruik van maken. Bandung is mede ontstaan door de aanleg van deze Postweg.

Circa 17.00 uur aankomst eenvoudig hotel, zonder airco, ook niet nodig hier. Gegeten bij de chinees om de hoek.

Zondag 24 augustus      Bandung - Pangandaran - Pantai Uni hotel
Sawa'sHet verkeer hier is chaotisch. Emile geeft aan dat er weinig verkeers-regels zijn. Men zal stoppen voor een verkeerslicht en rekening houden met de ander. Men rijdt links en af en toe knepen we onze handen samen als onze chauffeur weer een of andere manoeuvre uithaalde, maar alles ging goed.

We vertrokken weer op tijd. In Garut vonden we een prachtige koffiestop.
Onderweg naar Kampong Naga kwamen we prachtige sawa’s tegen waarvoor diverse keren gestopt werd om foto’s te maken.

Kampong Naga is nog een dorp met traditionele achtergrond. Men gebruikt geen elektriciteit en de huizen worden van natuurlijke materialen gebouwd. Verder zijn ze self-suporting. We moesten zo’n kleine 200 trappen naar beneden lopen om het dorp te bekijken, voordat we naar beneden liepen hadden we een eenvoudige maaltijd besteld bij een klein restaurantje.
Het bezoek aan dit dorp was de moeite waard.

Die trappen op was voor mij een crime, lopen gaat goed maar omhoog lopen is iets anders. We kwamen als laatste boven, snel werden er een paar tafels en stoelen bijgezet en zo kon uiteindelijk iedereen zittend van de maaltijd genieten.

Met de bus gingen we op weg naar Pangandaran, een lange tocht met veel bochten en smalle wegen.
Besloten werd om te gaan eten bij de vismarkt, helaas was het eettentje wat Emile bedoelde gesloten. Terug gewandeld naar het hotel en om de hoek, bij het Steakhouse een heerlijke vis gegeten. Daar zaten wat wietrokende knapen die muziek maakten, maar het was heel gezellig.

Maandag 25 augustus      Pangandaran
becaktourVandaag vertrokken we met de groep voor een becaktoer (betjak). Mijn becakrijder heette Ino.
Allereerst reden we naar de lokale markt met gedroogde vis, groenten, pepers, kruiden en allerlei andere zaken. De markt werd opgeluisterd door een klein muziekbandje.
Van hieruit vertrokken we naar diverse Kampongs. Overal kwamen we lachende gezichten tegen en altijd hoorde je hallo.

Karangsalam was de 1e kampong waar we binnen reden. Hier maakte men van sojabonen, tofu. De sojabonen, genetisch gemanipuleerd, worden uit Amerika geïmporteerd, of liever gezegd hier gedumpt. De sojabonen van Java zijn duurder dan de import uit Amerika. Eerst koken, daarna fermenteren en wikkelen in bananenblad voor circa 2 dagen.

Daarna reden we naar de volgende kampong, Bojongebang, waar men suiker maakte van het palmsap. De palmboom wordt ingekerfd, daar hangt men emmertjes onder. Het opgevangen sap kookt men tot een dikke massa en giet dit in kleine vormpjes, drogen laten en voilà de suiker is klaar. De dorpsbevolking toonde ons het hele proces.

Weer in de becakbak, door naar de “kroepoek kampong” Cikembulan genaamd. Hier maakte men een dikke massa die door een stansmachine werd gehaald waarbij kleine vormen ontstonden die gedroogd werden in de zon. Deze kroepoek smaakte echt lekker. Daarna namen we afscheid van onze rijders en gingen met de bus verder.

We reden naar een bamboebrug. Die wiebelde wel heel erg en er mochten maar 6 personen tegelijk oversteken.
Aan de andere kant wachtte de bus ons weer op en reed naar de lunchplek op het strand.
Genoten van een heerlijke lunch.

Green CanyonWeer verder met de bus naar bootjes die ons naar de Green Canyon vaarden. Prachtige rivier met uiteindelijk een mooie, door rotsen ingesloten kreek waar men kon zwemmen. Moeilijk was het om op de glibberige rotsen te klimmen. Eenmaal dit probleem overwonnen kregen we een fraai zicht op het geheel. De meesten namen een duik in het heldere water. Onze gids vertelde dat deze plek vroeger heilig was en de mensen er naar toe gingen om te mediteren. Vanaf 1991 nam de regering het beleid over en nu is de plek heel populair, maar mediteren doet men er niet meer.

’s Avonds gegeten bij de Zwitserse dame, het eten smaakte daar uitstekend. Ergens had zich een gekko verstopt. We hoorden hem regelmatig zijn naam roepen.

Dinsdag 26 augustus      Pangandaran - Yogjakarta - hotel Matahari
Vandaag gingen we op weg naar Yokyakarta, het zou een lange reisdag worden.
We stopten bij een So-un fabriek. Hier maakte men mie van sagomeel. Bijzonder om te zien. Men liet de gemaakte mie drogen in de zon en daarna vormden een aantal dames er pakketjes van.
We stopten bij een prachtige lunchplek. Emile deelde de picknickmandjes uit en we zochten een beschutte plek. Het was heet.
De bestelde drankjes werden door Gerard Schilder betaald, hij werd 60 jaar deze dag.
Na een uurtje reden we verder door een streek waar dakpannen gemaakt werden, de klei hier leende zich daar bijzonder goed voor.

BorubudurUiteindelijk stonden we voor de Borubudur, een gigantisch complex. Aisha was onze gids.

Dit Kosmische bouwwerk is
3 eeuwen ouder dan de Boeddhistische tempel van Angkor Wat. De Borubudur is gebouwd in de vorm van een reusachtige Mandala. Een volmaakte symmetrische Stupa; er wordt verteld dat deze tempel de overblijfselen van Boeddha bevatten.

De reliëfs in het grondvlak illustreren het wereldse leven en de arbeid.

Op de volgende terrassen wordt in reliëfs verhalen verteld over Boeddha.
Hoe hoger men komt, hoe hemelser de reliëfs worden.
Op de ronde terrassen heeft men uiteindelijk de volmaaktheid bereikt. Hier bevinden zich
72 stupa’s die er uitzien als omgekeerde lotusbloemen en vroeger allemaal een beeld van Boeddha bevatten.

Een van deze stupa’s bevatte de Boeddha van geluk, als men de hand aanraakte kon men een wens doen. Helaas waren mijn armen te kort.
De goddelijke Boeddha is niet afgemaakt omdat de architect niet wist hoe deze te maken.
We kwamen laat aan in ons hotel, hebben bij Via Via gegeten.

Woensdag 27 augustus      Yogyakarta
poppenspelVandaag hebben we zelf 2 becakrijders gehuurd die ons overal naar toe brachten.
We begonnen bij het Kraton, het paleis van de Sultan. Een gedeelte van het paleis kon men bekijken in het andere gedeelte woonde hij met zijn familie.
Bij de kassa kregen we een gids toegewezen die bracht ons allereerst naar het poppenspel met Wayang-golekpoppen, het liefdesverhaal van Rama, Sinta en Laksmana werd verteld en gespeeld door 1 persoon met begeleiding van een gamelanorkest. Prachtige poppen, bijzonder spel.

Daarna liepen we via de hoofdingang het paleis binnen. De ontvangsthal is gebouwd met marmer uit Italië, Egyptische pilaren en porselein uit China. De eetzaal voor grote gezelschappen had ramen uit Duitsland, marmer uit Italië en werd omringd door Nederlandse lantaarnpalen.
Voor deze eetzaal stond een kop die de Javaanse kalender uitbeeldde.
De kroon stelde cijfer 1 voor, de draak aan beide kanten cijfer 8, het gezicht cijfer 5 en de krul in het haar 3. Het jaartal 1853 wat in de internationale kalender 1923 aangeeft. Vele kamers, doorkijk naar tuinen en prachtig meubilair bracht ons weer terug bij de ingang.

Taman SariOnze becakrijders stonden te wachten en reden ons naar de Taman Sari, bloementuin met waterpaleis van de Sultan.

De bloementuin bestond niet meer, veranderd in een Kampong. Het waterpaleis konden we nog bekijken. Bijzonder met de uitkijktoren voor de Sultan om naar zijn vrouwen te kijken en er eentje uit te zoeken om met hem samen te zwemmen.

Via catacomben kwamen we in een moskee terecht.

Daarna brachten onze fietsers ons naar Kedai Kebun, een klein restaurantje waar we heerlijk gegeten hebben.
De dag werd verder gevuld met bezoeken aan een Batikfabriek, vogeltjesmarkt en zilverfabriek. Voor deze dag hebben we per becakrijder 20.000 ruppiah afgerekend. D.w.z. 1.50 euro. Dat blijkt voldoende te zijn om in Java te kunnen leven.
Café Banana opgezocht voor een pilsje en nadien zijn we er gaan eten. Later op de avond groepsgenoten getroffen in een ander café.

Donderdag 28 augustus      Yogyakarta
tempel VishnuDe Prambanan tempel stond vandaag op het programma. Er bevinden zich 3 hoofdtempels, waarvan er een gewijd is aan Bramha, bekend als de schepper van het Universum. Hij heeft 4 hoofden die de vier windstreken symboliseren. De lage reliëfs vertellen de legende van Ramayana. Vanwege instortingsgevaar door de aardbeving van 2006 was deze tempel niet toegankelijk.

De hoofdtempel van Shiva kon men ook niet betreden om dezelfde reden. Het binnenste van de tempel bestaat uit 4 kamers en daar staan standbeelden van de goden Shiva, Ganesha, Agastya en Durga.

De 3e tempel is gewijd aan Vishnu, de beschermer van het leven. Deze tempel konden we wel betreden. De lagere reliëfs vertellen de legende van Krishnayana.

Een prachtig tempelcomplex alleen jammer dat er diverse gebouwen in de steigers stonden.
Later zijn we nog even naar het dorpje Kota Gede gereden voor een bezoek aan de zilverfabriek.

Terug in het hotel wachtte ons taart bij de koffie. Kim en Gerard waren jarig.
In de loop van de middag lieten we ons naar de shopping mall rijden. Prachtig warenhuis met luxe goederen. Voor dit warenhuis allerlei kleine kraampjes, leuk om te bekijken. Een invalide muziekkant zat op de stoep, beduidde dat hij eerst geld moest hebben voordat er gespeeld werd. Volgens ons kon hij niet goed zien, voelde in de geldpot wat erin gestopt was en daarna ging hij heel aarzelend spelen.
Foto's »

Ramayana’s Avonds kregen we een Javaans buffet waarvan de sateh weer heerlijk smaakte.

Daarna een dansvoorstelling door het Ramayana ballet, ook hier werd het liefdesverhaal van Rama en Sinta opgevoerd.

Vrijdag 29 augustus
      Yokjakarta - Malang - Trio Indah hotel

Vandaag zou het weer een lange reisdag worden, Emile stopte tussendoor zodat er wat variatie in de dag zat.
Allereerst op een Islamitisch kerkhof, een aantal bedelaars hadden zich daar al verzameld met het oog op het komende feest en met de bedoeling dan wat geld op te halen.

enrouteIn Sragen stopten we voor de koffie. Deze stad heeft een prijs gewonnen door de corruptie van de ambtenaren in te dammen.

Tegenwoordig kan men alle gemeentelijke aanvragen via internet indienen en automatisch afhandelen. De ambtenaren die corrupt waren zijn daardoor buitenspel gezet en verdwenen.
Dit heeft veel investeerders aangetrokken.

We reden richting Surabaya, daar kon men helaas niet meer komen vanwege de modderstromen, Shell was daar op zoek naar olie en middels boringen is er i.p.v. olie een modderstroom op gang gekomen, die men tot op heden nog niet heeft kunnen stoppen.

smederijBij een Kampong met smederij gestopt. Deze lieden hadden een speciale blaasbalg om het vuur op peil te houden. Geweldig om te zien.

Daarna moesten we nog een pas over van circa 1200 meter en daalden toen af naar Batu,
“de appelstad” en reden door naar Malang.

Met de groep gaan eten in het Tugu Parkhotel. Lekker eten en de borden waren heel bijzonder opgemaakt.

Zaterdag 30 augustus      Malang - Bromo
Goed geslapen, broodjes voor onderweg gekocht bij de Holland Bakery, wat foto’s genomen, koffie gedronken. Rugzak ingepakt voor bezoek aan de Bromo vulkaan, de rest van de bagage zou in de bus blijven. In het dorpje Sukapora zijn we overgestapt in 2 minibusjes. Halverwege kregen wij pech met de bus. Iedereen eruit en wat wandelend en foto’s makend de tijd doorgebracht. We stonden wel stil in een prachtige omgeving en we hadden veel bekijks van de plaatselijke bevolking.

We kwamen een uurtje later dan gepland aan in het Bromopermai 1-hotel. De groep ging wandelen. Wij zijn eten gaan bestellen voor 19.00 uur zodat de keuken wist wat er gedaan moest worden anders redden ze dat niet. Daarna nog even in het zonnetje gezeten.
Hier werden we belaagd door mannen die mutsen verkochten. Die konden we goed gebruiken de volgende dag.
Na het eten doken wij ons bed in. De wake-up call zou snel genoeg komen.

Zondag 31 augustus      Bromo - Bali - Lovina Beach Aditya Resort
Half vier werden we gewekt en na 15 minuten vertrokken we naar het platform op 2800 meter hoogte. Het was goed fris daar en al enorm druk. Gelukkig vonden we een klein plaatsje vlak voor de afrastering. Gerard en Kim stonden buiten die afrastering, beetje link.

SemuruWe konden het landschap goed overzien. De vulkanen rijzen uit de krater van een grote uitgedoofde vulkaan op, de Tengger. De zon liet langzaam haar stralen over de vulkanen glijden en dat was een prachtig gezicht. Teruggereden tot aan de voet van de Bromo vulkaan. Vandaar liepen de meesten van de groep naar de kraterrand van de Bromo.

De Bromo is bij de bevolkingsgroep de Tenggerrezen een heilige berg, 1x per jaar komen zij voor een zoenoffer samen op de messcherpe rand van de Bromo en werpen groente, fruit en bloemen in de rokende krater.

Wij reden terug naar het hotel, namen een douche en schoven aan, aan de ontbijttafel. Daarna nog even het zonnetje opgezocht en met de kleine busjes weer naar beneden. De spullen overgeladen in de grote bus en op weg naar Bali.
We reden lange tijd langs teakplantages totdat we uitkwamen bij de zeezijde, daar weken we niet meer vanaf.

Heerlijke lunch, garnalen in zoet/hete saus gehad. Na het eten reden we naar de haven en scheepten ons in. Boven op het dek hadden we een mooi uitzicht naar zowel Java als Bali. Circa 1 uur duurde de oversteek. De chauffeur met bijrijder brachten ons nog naar het hotel in Lovina Beach en gingen, na ontvangst van de fooi, meteen terug zodat ze uiteindelijk op Java konden overnachten. De verhouding tussen Javanen en Balinezen is niet geweldig.
In het hotel gegeten en daarna doken we het bed in. Het was een lange dag geweest.

Maandag 1 september      Lovina Beach
hotelterrasUitgeslapen, ontbeten en daarna het terrein van het hotel verkend. Dat zag er lieflijk uit met alle bloeiende bomen en bloemen. Ligbedden met uitzicht op zee, kleine terrassen waar we koffie konden drinken, ook met uizicht op zee. Een geweldig zwembad, waarin we ’s middags een tijdje hebben gelegen.

Op het einde van de dag naar het dorp gelopen, wat foto’s genomen. In een restaurantje met zicht op zee lekker gegeten.

Dinsdag 2 september      Lovina beach
Tegen de tijd dat wij gingen ontbijten waren de meesten op weg met de snorkelboot.
Koffie gedronken op “ons terras” geluncht in het dorp, nadien wat foto’s genomen en verder heerlijk geluierd.

satehparty’s Avonds was de sateh party, geregeld door Emile. De sateh smaakte prima, de Balinese sambal ging er in als koek. Trouwens alles werd opgegeten, iedereen had trek!!

Na het eten konden we genieten van een prachtige Balinese dansvoorstelling.
Lang blijven zitten en veel Bintang gedronken.

Woensdag 3 september      Lovina Beach - Ubud - Hotel Puri Garden II
Ontbeten, we hadden nog een ochtend aan het strand, weer niet veel ondernomen. Ik moet zeggen dat Lovina ook behoorlijk heet was en ons niet aanzette tot veel activiteiten.
Circa 13.00 uur vertrok de bus naar het zuiden van Bali.

processieWe stopten onderweg bij het Bratanmeer, gelegen in een grote uitgedoofde krater.

Een processie naar hindoeïstisch gebruik versperde ons een tijdje de weg, we mochten niet passeren en reden er langzaam achteraan totdat deze processie met gereinigde relikwieën aankwam bij de tempel.

Prachtig zoals de dames alles op hun hoofd droegen en de mannen in ceremonieel gewaad de rij sloten.

Het hotel in Ubud werd gekenmerkt door bloemen en sfeervolle slaapkamers. Ook een zwembad aanwezig om na een wandeling een frisse duik te nemen.
’s Avonds zijn we naar een Wayang schaduwpoppen voorstelling geweest. Leuk om een keertje gezien te hebben.
Nog een Bintang en naar bed.

Donderdag 4 september      Ubud
Ubud sawa'sGoed geslapen en fit voor de ochtendwandeling door de sawa’s rondom Ubud. Met Emile en 4 anderen uit de groep liepen we via het apenbos en lieflijke straatjes door naar de buitenwijken van Ubud met sawa’s.

Prachtige omgeving met allerlei bedrijvigheid. Wel gezien dat de mannen hier het minste werk doen en de vrouwen zware spullen sjouwen. Bij het Lotus restaurant samen koffie gedronken en toen ging ieder zijn weg.

Wij liepen naar het paleis van de koning. Mooie poorten en zalen gekenmerkt door tempeltjes en andere heiligdommen waar steeds gaven worden geofferd.

KecakTerug naar het hotel en heerlijk gezwommen.

’s Avonds genoten van een voorstelling van de Kecak (ketjak) dansers, ook zij dansten weer het liefdesverhaal van Rama en Sinta.

Geweldig om te zien, de dansers zingen à capella en bewegen zich ritmisch met lijf en handen.

Daarna nog lekker gegeten en terug naar het hotel.

Vrijdag 5 september      Ubud
Bij het ontbijt afscheid genomen van Marnix, hij vertrok naar Thailand.
Vanochtend brachten we een bezoek aan een tweetal tempeltjes. Emile ging weer met ons mee en dat werd erg gewaardeerd.
De informatie van hem droeg bij tot een bepaalde kijk op versieringen en feestelijkheden van de tempels.

monnikGoa Gajah tempel, “olifantgrot” werd het eerste bezocht.
De mannen met blote knieëen moesten een sarong aan.
We liepen langs een z.g. “snuffelhond”, want dames die menstrueerde mochten het tempelcomplex niet in, zij waren onrein!!

Van bovenaf zagen we een luxueus badcomplex, voor reinigingsbaden en meditatie.
Daarachter lag de ingang van de grot. In de rots is een fries uitgehouwen met prachtige planten en dieren. Binnenin de grot was het stoffig, aan een zijde stond de god Ganesh in een nis en aan de andere zijde de drie-eenheid. Verder lopend langs het kanaal zagen we de oorsprong van dit tempelcomplex in een prachtige groene, sfeervolle omgeving.

Daarna reden we naar de Gunung Kawi tempel. Hier zagen we 9 candi gevels, die uitgehouwen waren in 2 rotswanden aan de rivier die net tegenover elkaar lagen. De reliëfs waren conventioneler dan in de vorige tempel maar de omvang van het werk indrukwekkender.
Veel dames waren bezig met het maken van offerandes voor het komende feest. Ontzettend leuk om hen bezig te zien. Ze hadden per groep een aparte taak en al kwebbelend kwamen er prachtige offerandes uit hun handen.

Onderweg naar de actieve Batur vulkaan kregen we een klapband. Wij liepen langzaam door langs prachtige sawa’s en veel souvenirwinkeltjes. In een restaurantje met uitzicht op de sawa’s een drankje besteld en gewacht tot onze chauffeur zich weer meldde.

Het uitzicht bij de Batur vulkaan was geweldig, de souvenirs verkopers waren vreselijk agressief, nog niet eerder meegemaakt.
Onderweg naar het hotel nog genoten van een aantal prachtige uitzichten over sawa’s.

EmileNa een relaxte middag gingen we gezamenlijk eten bij Dirty Duck.
De enige die niet kwam opdagen was Gerard Schilder, bleek achteraf in een put te zijn gevallen en het duurde even voordat hij zich weer had omgekleed. Gelukkig niets ernstigs gebeurd.

Het eten smaakte prima, de verzorging was wat rommelig.
Tom had een leuke speech bedacht voor Emile en bood hem daarna een gevulde enveloppe aan. Nog een Bintang in het hotel en toen naar bed.

Zaterdag 6 september
      Ubud - Denpasar - Kuala Lumpur

De ochtend werd door ons gebruikt voor een lange koffietijd bij Dirty Duck, werkelijk een perfecte omgeving, dat hadden we gisterenavond niet gezien, omdat het veel te donker was.
Nasi Campur gegeten in ons hotel en de komst van de mountainbikers afgewacht. Ria was gevallen. Nadien afscheid genomen van de Breda’s familie en Elton, zij hadden een verlenging geboekt in Kuta.
Wij vertrokken om 15.30 uur naar het Vliegveld van Denpasar. Hier namen we afscheid van Emile, hij vertok naar Yokyakarta en wij vlogen om 19.00 uur plaatselijke tijd naar Kuala Lumpur.

Zondag 7 september      Kuala Lumpur - Amsterdam
01.00 uur plaatselijke tijd stegen we op. Het weer boven de Golf van Bengalen was slecht.
Wij zaten achterin en dan voel je de bewegingen extra in het vliegtuig. De nacht doorgebracht met kijken naar films en spelletjes. Weer jaloers op de persoon die naast me zat. Hij sliep tot Amsterdam. Om 6.30 uur stonden we weer op Nederlandse bodem, na een vliegreis van een kleine 13 uur.
Afscheid genomen van iedereen. Met Sylvia, Evert Jan, Erik en Gerard koffie gedronken en de trein van 8.15 uurgenomen. In Utrecht stapten Sylvia en Evert Jan uit. Erik werd afgehaald in Eindhoven.
We hebben weer genoten van een geweldige reis met een fijne reisleider en een goed gezelschap.