Amerika

mei 2000

Panama

Panama City
Op deze reis door Midden-Amerika zal de nadruk meer op de natuur liggen en minder op de cultuur.

We starten in Panama City waar de belangrijkste bezienswaardigheid het Panama-kanaal is. Het is interessant om de sluizen te zien en de film over het kanaal in het informatiecentrum. Voor mij natuurlijk ook omdat ik er nog eens ooit doorheen gevaren ben.

HavenIn de stad zelf hebben we die prachtig beschilderde bussen gezien en de hekwerkjes om de balkonnetjes van de eerste flats van de stad. Een inwoonster vertelde ons dat de motieven van de hekjes nu nog gebruikt worden voor jurken en blouses.

Verder werd ons nadrukkelijk geadviseerd om niet in de oude wijken van de stad te komen. Dat hebben we dan ook maar niet gedaan en waren we redelijk snel uitgekeken.

Boquete
In Boquete hebben we twee wandelingen gemaakt door een gedeelte regenwoud op de hellingen van de uitgebluste vulkaan Baru.
De wandeling over het “Sendero de los Quetzales” was wel aardig, maar veel dieren hebben we niet gezien. Al zeker geen quetzal.

Caribbean Dreams Natural ParkBocas del Toro

Het verblijf op het eiland Bocas del Toro was van een heel andere insteek. Hier hebben we de aan het water gerelateerde natuur bezocht. Zoals de mangrovebossen, de baai waar de dolfijnen verbleven, snorkelen in ondiep water met veel mooie vissen maar geen koraal.

Ook het natuurpark Caribbean Dreams hebben we met een bezoek vereerd. De erg kleine gifkikkertjes waren wel interessant.

Verder is het een eiland voor een zeer relaxte vakantie. Weinig toeristen en leuke restaurantjes langs de waterkant.

Costa Rica

Puerto Viejo
In Puerto Viejo logeerden we in een “Nature Lodge”. Dat was wel een bijzonder onderkomen in een mooie omgeving. Het maakte ook weer deel uit van een stuk tropisch regenwoud dat zo zijn eigen vorm heeft.

ArenalLa Fortuna

Bij La Fortuna waren we op een plek waar zich veel leguanen ophielden.
Die waren redelijk tam omdat ze regelmatig gevoerd worden door bezoekers.

Eigenlijk bezochten we deze plaats vanwege de nog steeds werkende vulkaan Arenal. Helaas hadden we pech want het was ’s avonds flink bewolkt en moesten we het doen met af en toe een rode gloed.

De volgende dag hebben een boottocht gemaakt op de rivier Caño Negro.
Veel dieren gezien. Kaaimannen, div. reigersoorten, brulapen, monnikskapapen, mini vleermuisjes, schildpadden, leguanen, etc. Het was een interessante en rustgevende tocht met een gezellige picknick halverwege.

Rincon de la Vieja
Dit was weer een soort ranch met lodges gelegen tegen een natuurpark.
Hier hebben we ook weer mooie wandelingen door het tropisch regenwoud gemaakt.
De woudreuzen met hun imposante wortels en dikke stammen waren indrukwekkend.

Tree Top-tour

Hoogtepunt hier was toch wel de Tree Top-tour die we gemaakt hebben.
Je werd in een soort bergbeklimmerstuig gehesen. Daarmee klom naar een platform in een boom op zo’n 40 meter boven de grond. Daar haakte je aan op een kabelbaan en met een katrol zoefde je door de boomtoppen naar de volgende hoge boom waar de kabel aan bevestigd was. Hier klom je weer naar een hoger gelegen bordes en dan weer via de kabelbaan verder. Zo ging dat wel een keer of 10 á 15. Een erg opwindend avontuur, maar ook heel leuk om te doen.

Nicaragua

Isla Ometepe
Het eiland Ilsa Ometepe is redelijk onbekend bij het toerisme. Daardoor is alles nog vrij oorspronkelijk.
Interessant zijn de z.g. petrogliefen. Dat zijn afbeeldingen op stenen uit waarschijnlijk de pre-Columbiaanse tijd. Het fraaiste was het offerblok.
Verder kan je er de vulkaanhelling beklimmen.

't Convent FransiscanerGranada

Granada is een typische oude koloniale stad. Dat zie je vooral aan bouwstijl van de oude huizen.

Het museum van ’ t convent Fransiscaner is de moeite waard. Typisch zijn de beelden van personen met een beest op hun rug en hoofd.

In de omgeving is er het Parque Nacional Volcan Masaya te bezichtigen. De krater stoomt nog flink en de zwavellucht is niet om te harden.
Daarnaast is er nog het Masaya-meer. Dat ziet er erg mooi uit maar is zo vervuild dat je er zelfs niet in mag zwemmen.

Managua
Managua heeft niet veel meer te bieden dan het Nationaal Museum. Dat is overigens de moeite waard met zeer fraai aardewerk.

Leon
In Leon is alleen de kathedraal een bezoekje waard met als wetenswaardigheid dat het de grootste van Centraal Amerika is.

Honduras

Tegucigalpa
Tégoes zoals men hier lokaal zegt is bekend als een tamelijk criminele stad. Dus het is zaak om in groepjes op pad te gaan en niet in de buitenwijken af te dwalen. Maar je kunt er gezellig uit eten in leuke restaurantjes, vaak met live muziek.

Dichtbij ligt het nationaal natuurpark “La Tigra”. Dit is ook weer een tropisch regenwoud met zijn typische flora. Prachtig om in te wandelen, maar ook behoorlijk vermoeiend vanwege de steile hellingen en het zeer vochtige warme klimaat.

Roatan strandIsla de Roatan

Op Roatan hebben we ons voornamelijk bezig gehouden met, luieren, aan het strand liggen, beetje snorkelen, lekker eten en op stap gaan.
In de houten, boven het water gebouwde, “Red Parrot” werd gedanst, gezopen en gedeald. Je zou zeggen een typische ouderwetse zeemanskroeg.

Copan
Hier hebben we een belangrijk gemist deel van onze Ruta Maya-reis kunnen goedmaken.

Het tempelcomplex van het meest zuidelijke maya-centrum is vooral bekend vanwege de zeer fraaie stèles. De mooiste is stèle A, die in het museum staat en koning 18 Rabbit voorstelt. Deze koning wordt overigens op veel van de aanwezige stèles uitgebeeld.

Altaar met ChacDe hiëroglyfentrap is het meest beroemde monument van Copan. Deze is gebouwd onder koning Smoke Shell. De traptreden zijn bewerkt met duizenden tekens en vertellen de geschiedenis van de koninklijke families. Daar een deel van de trap vervallen is in de loop der eeuwen is het verhaal helaas niet compleet.

Een fraai stuk beeldhouwwerk is ook altaar Q in het museum. Op de vier zijkanten staan de afbeeldingen van 16 koningen eindigend met Yax-Pac, de ontwerper.
In het museum heeft men met originele ornamenten tempeldelen nagebouwd, hetgeen een goede indruk geeft van hoe het er uitgezien moet hebben.

Guatemala

Lago de AtitlanPanajachel

Dit deel kennen we natuurlijk al van de Ruta Maya-reis.
Toch hebben we weer genoten van de markt in Solala en het fantastische uitzicht op het Lago de Atitlan.

Verder hebben we ons bezig gehouden met flaneren, winkelen op de markt en natuurlijk lekker eten.

Antigua
In Antigua al niet anders. Opmerkelijk was dat we in beide plaatsen hetzelfde hotel hadden als de vorige keer. In Panajachel zelfs dezelfde kamer.
Het was wel een mooie gelegenheid om de reis rustig af te sluiten.