Europa

Berlijn
15 t/m 19 april 2004

Donderdag 15 april
Om 8.00 uur vertrokken we per trein naar Berlijn. Overstappen in Venlo op de I.C.E. Geweldige ervaring om met deze trein te reizen, comfortabel en snel.
Met een half uur vertraging (waarvoor excuses werden gemaakt) kwamen we om 15.30 uur in Berlijn aan. Vanaf het station zijn we naar de Meineke Strasse gelopen waar ons hotel “Meineke Art “ was gelegen. Prima hotel met kamer op de 1e etage.

kircheNadat we onze koffers hadden uitgepakt liepen we de Kurfürstendam op naar de
Kaiser Wilhelm Gedachteniskirche.

De oorspronkelijke kerk werd tussen 1891 en 1895 gebouwd, naar een ontwerp van architect Franz Schwechten, ter herinnering aan de grootvader van Wilhelm II. De kerk werd gebouwd in neoromaanse stijl. Deze kerk is in de 2e wereldoorlog zwaar beschadigd, alleen de ruïne van de toren is bewaard gebleven als monument voor de vrede. Naast deze ruïne werd een moderne kerk gebouwd.

De zon scheen volop en de terrassen zaten aardig vol en wij zochten ook een plaatsje om te kunnen genieten van een drankje.
Rondom de Kurfürstendam waren veel moderne winkels gesitueerd, in deze omgeving lagen en stonden veel verschillende beren, in allerlei kleuren, leuk om te bekijken en foto’s van te nemen. Men zou Berlijn ook wel de Berenstad kunnen noemen.  Berenfoto's »

Onder ons hotel lag een “donkerbruin café” heerlijk om bij terugkomst af te zakken voor een drankje en men kon er ook eten.

Vrijdag 16 april
Goed geslapen. Na het ontbijt vertrokken we met de U-bahn naar het Museumsinsel. We wilden graag diverse musea bekijken en begonnen met het Pergamonmuseum, een van de belangrijkste museum van Berlijn en bekend om haar klassieke archeologie en archeologie uit het Midden Oosten.

PergamonPergamon, het huidige Bergama in Turkije, was in de oudheid een stad in klein Azië, die zich na het uiteen vallen van het rijk van Alexander de Grote ontwikkelde tot een machtige stad.
Van de opgravingen aldaar is het marmeren Pergamon altaar een prachtig geheel met sculpturen die diverse thema’s uitbeelden.
Het thema op de grote Friezen geeft de oorlog tussen de Pergamenen en binnenvallende Galliërs weer.

Verder zagen we prachtige beelden, mozaïeken en sculpturen. Ook sarcofagen en urnen in allerlei vormen.

In een ander gedeelte stond de marktpoort van Milet, een façade in Romeinse stijl, gebouwd ca. 120 A.C. Milet behoorde in de Antieke tijd tot een van de belangrijkste Griekse steden aan de Westkust van klein Azië en was een grote handelsplaats.

IshtarDe Ishtarpoort uit Babylon was prachtig. De sculpturen van dieren en speerdragers waren magnifiek ingelegd.

Het vloermozaïek uit Gerasa Jordanië was schitterend, de vier hoekmedaillons stelden de jaargetijden voor.

De Islamistische kunst besloeg een ander gedeelte van het Pergamon museum.

In de buurt van het vliegveld van Amman ligt de ruïne van het paleis van Mschatta. Dit paleis werd eeuwen lang gebruikt door de bedoeïen, die onderdak zochten voor henzelf en hun kuddes. De façade van dit paleis behorende tot kalief Al Walid II staat nu in het Pergamon museum. Prachtig bewerkt en met rozetten versierd.

De “Aleppo-kamer”was bijzonder om te zien. Alle houtpanelen waren op een bijzondere manier bewerkt; Christelijke onderwerpen werden uitgebeeld en ook waren er veel spreuken op de wanden aangebracht. Deze kamer, uit het huis van Isa B. Butrus as Samsar, was waarschijnlijk de ontvangsthal.

Genoeg bekeken voor vandaag, de zon in en een terras gezocht voor een drankje en de lunch.
We kwamen terecht op de Gendarmenmarkt, een van de mooiste pleinen van Berlijn met het Concertgebouw, geflankeerd door bijna 2 identieke kerken, de Franse Dom (gebouwd voor de gevluchte Franse Hugenoten) en de Duitse Dom (gebouwd voor de protestanten).

unter den lindHet Ruiterstandbeeld van Friedrich der Grossen bekeken en daarna naar de Brandenburger Tor gewandeld via Unter den Linde.

De Brandenburger poort was de belangrijkste poort van Berlijn en de enig bewaard gebleven stadspoort.
In de jaren zestig stond de poort in de Russische sector van Berlijn, na de val van de Muur werd de poort gerenoveerd en is heden ten dage het symbool van Duitse Eenheid.

Moe gesjouwd terug naar ons hotel, opgefrist en van een drankje beneden in het café genoten. Het was daar een drukke, gezellige boel dus bleven we ook maar eten.
Foto's »

Zaterdag 17 april
Weer op weg met de U-bahn naar het Museumsinsel voor de Alte Nationalgalerie waar de schilderkunst uit de 19e eeuw de hoofdmoot van de collectie vormt. De entree van dit museum was werkelijk beeldschoon. We hebben prachtige werken van o.a. Cézanne, Renoir, Monet, Liebermann, Beckmann e.a. bewonderd.

De Berliner Dom is een van de belangrijkste kerken van Berlijn. Wereldberoemd is het Sauerorgel in de kerk, helaas niet gezien want de Dom was gesloten, dus alleen de buitenkant bekeken.
Het Altes Museum lag naast de Dom, de antiek verzameling in dit museum was enorm, niet alles vonden we even mooi.
De buste van Nefertitie viel wel in de smaak. Oorspronkelijk was dit gebouw bedoeld voor de kunstschatten van de Koninklijke familie van Pruisen. In 1998 is de antieke verzameling weer ondergebracht in dit gebouw.

AlexanderplatzTe voet naar het Alexanderplatz, vernoemd naar de Tsaar Alexander I. De fontein op het plein is lokaal een bekende ontmoetingsplaats. Via het oude en nieuwe stadhuis kwamen we terecht bij de Nederlandse Ambassade, ontworpen door Rem Koolhaas, gelegen aan de Spree.

’s Avonds hebben we heerlijk bij Diekmann gegeten, restaurantje schuin tegenover het hotel.

Zondag 18 april
Vandaag voerde de U-bahn ons naar het Kulturforum waarin verschillende musea gehuisvest zijn.

We begonnen bij de Gemäldengalerie.
We konden genieten van de Italiaanse , Europese, Duitse, Nederlandse, Vlaamse, Franse en Engelse schilderkunst tussen 13-18e eeuw.
Een prachtig portret van Frans Hals, “Malle Babbe” geheten, deed me denken aan het liedje van Ramses Shaffy.

Malle Babbe

Hierna zochten we het Kupferstichkabinet op, maar de verzameling die getoond werd sprak ons niet erg aan.
Koffie gedronken en het museum van Oude en Nieuwe kunst binnengelopen. Hier werden allerlei pronkstukken tentoongesteld, o.a. Der Pommersche Kunstschrank. Ook hier waren we redelijk snel doorheen.

Te voet naar de Potsdammerplatz, een druk verkeersplein in het centrum van Berlijn. In 1961 werd de Muur dwars over het plein aangelegd en na de val van de muur werd dit plein een grote bouwput.

Het plein is nu bekend door o.a. het Sony Centrum, theaters en bioscopen.
Onder het glazen dak van het Sony centrum lag een enorm terras dus daar streken we neer voor een natje en een droogje.

Teruggelopen naar de Kurfurstendam en daar weer een terras opgezocht. De zon scheen heerlijk dus wat wilden we nog meer.
’s Avond heerlijk gegeten in de tuin van een restaurant.

Maandag 19 april
checkpoint charlieDag van vertrek maar we hadden de ochtend nog tot 14.00 uur. Op dus naar Checkpoint Charlie, tijdens de verdeling van Berlijn was dit een controlepost op de grens van de Amerikaanse en Russische sector. Das Haus tegenover Checkpoint Charlie was ingericht als museum. Al nare foto’s en toestanden bekeken en doorgelopen naar het laatste stukje Berlijnse Muur, waar men een tentoonstelling had ingericht over de 2e wereldoorlog.
Info »

Terug naar het hotel, koffers opgehaald en naar het station gelopen. Onderweg kwamen we een bratwurstverkoper tegen. De hele handel hangt om zijn buik.
De treinreis naar huis verliep voorspoedig, we hebben genoten van deze stad maar nog niet alles bekeken. Wie weet gaan we nog eens.